vanvård av djur...

Sv: vanvård av djur...

den sommaren var jag typ tolv år och visste inte ens att den typen av vanvård var straffbart. jag trodde att vanvård bara var när hästarna inte blev verkade eller matade.
hur skulle jag då kunna förstå att jag borde anmäla det?

4 år sedan, är du säker på att det var så som du kommer ihåg det. Kan det inte varit ensilage, som luktar allt annat än underbart, ovs. Vet att jag själv på besök i stall där jag vistades som tidig tonåring, inte kan förstå att stallet eg inte var så stort som jag trodde i den åldern.

har du hört talas om Svenska Hästars Värn? oftast är det de som blir kontaktade vid sådana tillfällen och det behövs inte mycket för att de ska reagera (vilket jag tycker är skitbra!). dessutom behöver inte en häst se ut som ett vandrande skelett med hovar som petar den på bringan för att ägaren ska kunna få en varning.
vid många tillfällen är det hästarnas hem som inte är passande och som ogillas av ex. SHV.

Ingen förening jag skulle gå med i, men de har säkerligen gjort/gör mkt bra för våra hästar. Men vad de anser är dålig hästhållning är nog inte samma myndigheterna tycker. Och tyvärr är deras ord ingen lag. Det enda de kan göra är att ligga på både djurhållaren och myndigheterna i hopp att ngn gör ett krafttag.

jånna skrev:
Fel man får inte alls skjuta hästar (djur) hursomhelst även om det är en själv som äger dem! Och jag tror då knappast någon djurälskare låter sina döda hästar ligga kvar å ruttna ute i skogen eller låter ett får ruttna tills bara skelettet är kvar i en hage där man sedan lägger andra djur att gå??!!
Jo du får skjuta dina egna djur, som någon anna påpekad handlar det om vad du gör med den sen. Man får inte låta dom ligga och ruttna. Man kan få tillstånd att gräva ner dom hemma. Men olagligt att sjkuta dom är det inte.

mizz skrev:
Var ngnstans står det? Eller är det en sak varje människa instinktivt ska veta?

fråga någon på SHV. jag lovar att det är något de skulle tycka är ganska allvarligt.
kadaver är något man inte ska lämna i hästhagen. (iallafall inte om man vill syssla med en godkänd hästhållning)

scizofren skrev:
fråga någon på SHV. jag lovar att det är något de skulle tycka är ganska allvarligt.

:rofl:
Som tidigare sagt: Deras ord är inte lag.

Att ha kadaver i hage är absolut inget att sträva efter och jag misstänker starkt att det olagligt att låta sådana ligga på backen och ruttna bort. Men jag kan nog med rätt stor säkerhet säga att det inte är vanvård av hästarna, som faktiskt enligt dig var i bra hull och omskötta, att ha sådana hemskheter i anslutning till dem. Mkt ska till innan myndigheterna ska vakna.

mizz skrev:
4 år sedan, är du säker på att det var så som du kommer ihåg det. Kan det inte varit ensilage, som luktar allt annat än underbart, ovs. Vet att jag själv på besök i stall där jag vistades som tidig tonåring, inte kan förstå att stallet eg inte var så stort som jag trodde i den åldern.

Ingen förening jag skulle gå med i, men de har säkerligen gjort/gör mkt bra för våra hästar. Men vad de anser är dålig hästhållning är nog inte samma myndigheterna tycker. Och tyvärr är deras ord ingen lag. Det enda de kan göra är att ligga på både djurhållaren och myndigheterna i hopp att ngn gör ett krafttag.

om jag inte har fel så är ensilagebalar runda och inte fyrkantiga.
dessutom är ensilage inte svart. det var inte bara jag där heller. min mamma var med och min syster. det är ett "minne jag delar med andra".

tror inte du att SHV kan djurskyddslagen?
vanvård av djur är mycket strängare än många tror, och det sitter du och klagar över?:mad:
var bara nöjd och glad över att det är så strängt när det handlar om djurvård!

scizofren skrev:
om jag inte har fel så är ensilagebalar runda och inte fyrkantiga.
dessutom är ensilage inte svart. det var inte bara jag där heller. min mamma var med och min syster. det är ett "minne jag delar med andra".

:rofl: Hösilage/ensilage (välj själv kan förkomma i alla möjliga format och storlekar. Allt från små runda /fyrkantiga upp till jättestora runda/ fyrkantiga. Ensilage kan vara mörkt brunt, näst intill svart om det förekommer mkt klöver i det och lukta vedervärdigt, näst intill ruttet innan man vänjer sig vid lukten, om man någonsin gör det. Så tyckte jag iaf vid mitt första möte med riktigt vått ensilage

tror inte du att SHV kan djurskyddslagen?
vanvård av djur är mycket strängare än många tror, och det sitter du och klagar över?:mad:
var bara nöjd och glad över att det är så strängt när det handlar om djurvård

Varför tror du SHV behövs om vi nu har en sådan sträng lag. Hade lagen räckt till och myndigheter agerat, hade ju Shv inte haft ngt att göra. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Nu verkar det INTE som du hängt med i såpan SHV alls..Hade du gjort det så hade du inte uttalat dig så tvärsäkert om att SHV alltid kan sin djurskyddslag. Har du följt med i b la hästen Asterix öde så hade du knappast skrivit det du skrivit.

Läste diskusionen och blev så upprörd att jag var tvungen att bli medlem för att skriva ett inlägg.
Visst är det väl bara hästmänniskor som håller på så här? Bara kassta skit på varandra och ha åsikter om allt och alla...
Visst ska man reagera när man ser ett djur fara illa. Men skriva ett inlägg på Bukefalos kanske inte hjälper så mycket?.. Om detta är något du mår dåligt av och går och tänker på varför gör du inget? Åk dit och se om det fortfarande är så hemskt som du minns eller ring någon som kanske vet.
Lycka till

Mynta2 skrev:
Nu verkar det INTE som du hängt med i såpan SHV alls..Hade du gjort det så hade du inte uttalat dig så tvärsäkert om att SHV alltid kan sin djurskyddslag. Har du följt med i b la hästen Asterix öde så hade du knappast skrivit det du skrivit.

Amen to that :cool:

Vart kan man läsa om shv hästen som ni nämnde.. ? Vad som hände med den alltså, har hört om det.. Men kommer typ inte ihåg någonting :/

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama