vanvård av djur...

Sv: vanvård av djur...

Men man får ju slakta hemma, dvs skjuta djur att äta till husbehov. Det är själva kadaverhanteringen (om man nu inte äter upp den vill säga) som lagen har synpunkter på.

Får hålla med Mynta2, att det som hittills berättats är inte vanvård av djur, men dock en del lagöverträdelser.

Nej det är klart att dessa hästarna kanske inte brydde sig. Men att låta ett kadaver ligga och ruttna i hästarnas hage säjer det mesta om hur hästägaren behandlar sina djur.

Så kan man inte säja att fåret som tilläts ligga och ruttna inte vanvårdades? Vad är motsatsen till vanvård? Vård? Vårdade man fåret genom att låta det ruttna? Om man inte kan säja att det är vanvård, varför?

Vissa inlägg här är väldigt onödiga .. Men många har rätt i de dom säger.. det krävs mycket till för att myndigheterna ska klassa det som vanvård.. OCh som många andra frågat : Hur såg hästarna ut?

Har jag någonstans skrivit att det är lagligt att skjuta sina egna hästar då ? Jag har skrivit att det knappast är vanvård att skjuta sin häst..möjligtvis om man skottskadar den och sedan får den släpa runt i några veckor med dödliga skador...Men tala om för mig vart jag skrev att det är lagligt ? ett djur som är dött lider knappast av att ligga och ruttna.

Det är ingen som motsäger dig om du tycker detta förfaringssätt, med att lämna döda djur hur som helst, är hemskt, så gör man bara inte. Men att kalla det vanvård, ett dött djur som ligger och ruttnar är väl liiite långt att gå.

Varför undrar jag? Finns det en definition för vanvård? :bump:

När jag var barn hittade vi en flock russ som det inte stod rätt till med vi skrev ett brev till en veterinär det slutade med att 2 russ tog de bort och de andra såldes. Så man kan vända sig till många instanser bl annat hälso o djurskydd på kommunen polisen och ev veterinär du kan vara anonym lycka till men gör något!

Vanvård är inget begrepp som används i djurskyddslagstiftningen eller därtill hörande författningar.
PL

Men Hovis sa ju bara en sanning..Är saningen så svår så kanske man ska ranska sig själv lite. Detta hände för 2 somrar sedan..ganska så lång tid alltså. Sanningar kan vara nog så våra att höra, helst om dom är direkta utan en massa slöjor. Så vad är egentligen felet att man skriver som det är, eller binder in saker i en dimma ? Nån gång i en debatt så är det alltid någon som säger rakt på sak..nu hände detta ganska fort i denna debatt...Men varför tassa runt i flera inlägg...Finns ingen anledning. Måste man alltid vara ödmjuk i 100 inlägg innan någon vågar säga något ?

Ok. Då är det upp till var och en att bestämma vad vanvård är. Så bra.

Men kan inte du förklara för oss vad du anser vanvård är ? I Denna debatt har ju egentligen ingenting uppkommit som kan kan kallas vanvård av häst...Trådksaparen har ju inte skrivit om hästarnas väl och ve..enbart vad HON såg..Ur mänskligt perspektiv....

Vanvård är ju ett lidande, att ha ett dött får (som du egentligen inte vet ett uns om hur det dött, eller om hästarna gick där för 2 år sedan)..kan ju inte kallas vanvård. En gång var jag med om att dom slaktade en ko bredvid stallet, presis när jag gick ut med hästen...hon rynkade inte ens på mulen.

Ok, var gränsen går för vad jag anser som vanvård är när man t ex glömmer att ge hästen frukost. Men där går gränsen, jag anser inte att det är vanvård att ge hästen frukosten 10 min för sent.

Att din häst inte ens rynkade på mulen när man slaktade en ko framför ögonen på henne kan bero på att hästar är så framavlade. Rädslan för döderi, blod osv kan ju ha försvunnit.

Mynta2 skrev:
Vanvård på villket vis ? Möjligen kan man klanka ned på otjänligt grovfoder, men att skjuta sin egen häst är knappast vanvård, samma med ett fårskelett. Så ingenting av det du egentligen skrivit kan klassas som vanvård.

Sen att man dumpar döda djur i skogen är ju lagbrott, men heller inte vanvård då djuret är dött.

det räknas som rätt grov vanvård att låta djur gå i samma hage där det ligger ett kadaver som dessutom legat där så länge att bara skelettet finns kvar. :mad:

Gnist skrev:
Varför hade hästarna ensilage på Sommaren ???

det var hösilage. hagen var inte direkt en beteshage om man säger så.. visst var den stor, men det var mest träd och jord i hagen..
men vad hjälper det att ha mat till hästarna om det är så ruttet att de inte vill äta det?:confused:

hovis skrev:
Jag tycker det är ynkligt av dig att sitta här o gnälla när du i stället kunde gjort ngt åt det genom att kontakta hälsa och miljö i den aktuella komunen genom en anmälan. Hästarnas väl sätter du inte i centrum genom detta inlägg,snarare ett försök till att rentvå ditt eget samvete.

den sommaren var jag typ tolv år och visste inte ens att den typen av vanvård var straffbart. jag trodde att vanvård bara var när hästarna inte blev verkade eller matade.
hur skulle jag då kunna förstå att jag borde anmäla det?

mizz skrev:
*kl*

Det ska mkt till innan det klassas som vanvård så myndigheterna börjar reagera. Och vad man ser just då, just nu är kanske en ganska otrevlig ögonblicksbild av ett ganska okej hästhandhavande. Vore roligt om trådskaparen kunde beskriva hästana ist, det ger kanske en bättre inblick. Var det vandrande skelett med skidor?

P.s. Sedan finns det människor som anser att det är vanvård när hästen får sin frukost 5 min försent.

har du hört talas om Svenska Hästars Värn? oftast är det de som blir kontaktade vid sådana tillfällen och det behövs inte mycket för att de ska reagera (vilket jag tycker är skitbra!). dessutom behöver inte en häst se ut som ett vandrande skelett med hovar som petar den på bringan för att ägaren ska kunna få en varning.
vid många tillfällen är det hästarnas hem som inte är passande och som ogillas av ex. SHV.

GoldSkipper skrev:
Vissa inlägg här är väldigt onödiga .. Men många har rätt i de dom säger.. det krävs mycket till för att myndigheterna ska klassa det som vanvård.. OCh som många andra frågat : Hur såg hästarna ut?

ponnyerna som gick i hagen var inte magra eller i dålig kondition (många av dem var aktiva i travtävlingar med vinstar och placeringar enligt ägarna).
men däremot borde varje hästkunnig människa som faktiskt bryr som om djurens välmående fatta att hästhållningen på gården var både felaktig och olaglig. :mad:

scizofren skrev:
det räknas som rätt grov vanvård att låta djur gå i samma hage där det ligger ett kadaver som dessutom legat där så länge att bara skelettet finns kvar. :mad:

Var ngnstans står det? Eller är det en sak varje människa instinktivt ska veta?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama