Väntar på nya dojor...

T

Thuja

*suck*
Är det NÅGOn som vet varför stora skor (7 och 8: or alltså) inte görs med förborrade broddhål? Den här gången hann jag inte fixa broddhål i pållens nya skor utan får nu vänta...hela 2 veckor...*L* innan hovis kunnat borra nya hål och sätta på skorna.

Men varför gör man inte hål på fabriken för? Dumt helt enkelt. Hopplöst och farligt att köra utan brodar när det ligger lurig snö med ännu lurigare halka under!
(egentligen är jag nog mest arg för at jag inte lät borra 10 par skor när jag väl hittade någon med gängad borr förra gången...kände mest att jag ville reta mig på att det är kanon-släd-väder och vi kommer inte ut!)

Den här tråden kanske skulle lgat på utrustning men här inne finns ju en del folk med stora hästar som dessutom kör dem...

Sv: Väntar på nya dojor...

boots med brodd kanske?

Jag har en hel låda med vinterskor för ardenner i stallet, såna med fastsvetsade hakar.
Guldskor kanske?

Konstigt att din hovslagare inte har såna skor då du bor i den delen av landet där det finns många stoora skogshästar.

/jenny

Men det är väl bara att borra broddhål? Det gör iallafall min hovslagare. När han var här häromdagen och skodde så ville jag ha 4 broddhål istället för två så då borrade han bara två till i varje sko. Inga problem med det.

jag köper skor till min ardenner som är förborrade. visseligen så har hon stl 6 runt om. men det finns även 8,9 tror det finns 10 oxå.

Jag tror inte boots finns i hans jättestorlek och Guldskor finns inte heller, mig veterligen alltså (tar gärna emot tips på OM det finns att beställa guldskor i strl 7-8).

Hovis borrar 3 hål i varje framsko för bättre fäste (2 bak och 1 fram på skorna) så har jag bara tålamod så kommer vi ut!
Han tar hem skor från Lantmännen och de har, i Kalmar, endast oborrade så pass stora skor men det kan ju finnas på andra ställen. J

Äsch det gäller ju bara att tänka lite längre i förväg och ha ett gäng med förborrade hemma om det blir mycket snö.

Hos oss finns förborrade upp till strl 6 sedan finns inte de andra med hål men det är nog som sagts olika vart man bor...

Själv har jag broddade Easy boots till hästarna :smirk:
Men varför tre och inte fyra hål för broddarna?
En brodd i tån på skon blir ju vingligt :(

/Lisa

Nej men hallå!

Du kan inte ha tre broddhål om du bor på öland. Hur ofta har ni 2 dm snö överallt?

byt hovslagare om denne rekommenderar tre hål, är han oerhört lat eller är det din önskning?

Du verkar komplicera saker och ting så, varför inte köpa en låda skor på ex börjes, och sen borra upp dem hos nån som gör ordentligt med hål dvs minst 4 i var sko. Eller svetsa dit kanske?

Sen undrar jag om din häst verkligen ska ha så stora fötter egentligen, det kanske är dags för en barfotaperiod så att de kommer i form igen?

//jenny

Jag har också easy boots till den ena hästen och dom ska broddas nu. Men det verkar lite krångligt tycker jag.. Ska man borra hål rakt igenom sulan?

Hallå!! Jag tittar ut och just nu är hela landskapet täckt av 3 dm snö och det finns inte en väg som inte är plogad= jättehal! Klart är att jag ska ha 3 hål i varje sko! Han kan inte ta sig fram annars. Det är ALLTID mycket snö häruppe från slutet av december till slutet av februari.

Han ÄR en stor häst, Jydsk valack som väger ca 1000 kg med enorma fossingar. Han har ändå gått ner från 8:or till 7:or efter en period i höstas utan skor. I somras kunde han inte vara utan skor då vi hade körningar 4-5 dgr/ veckan under högsäsong. Tillslut fanns nästan inget kvar av hans sulor som var uppnötta av all asfalt! Jag är ingen sko-förespråkare men på hästar som körs mycket på asfalt elelr behöver broddas (inte kul om en 1000 kg tung pålle välter över skaklarna) så tycker jag att det är nödvändigt.

Jag skrev ju ibörjan att jag ångrade att jag inte borrade upp ett gäng med skor när jag hade tillfälle. Men man lär ju sig av sina misstag och nu vet jag att jag ska göra det till nästa gång.

Men du kan väl inte ha tre broddhål i skorna??:confused: Man får ju ha antingen två eller fyra, annars blir ju den stackars hästen helt vinglig.. Det är ju inte snö jämt. Jag har då aldrig hört talas som nån som har tre hål i skorna förut.

Du menar förhoppningsvis 3 hål i varje sko. Regnar det inte på öland nu, o snart är snön helt borta.

Om du kör mycket ska du ha 4 eller 6 broddar i varje sko. Så säger travtränare här uppe, att körning kräver mer brodd.

/jenny, som har 4 brodd i var sko.

kan meddela att det inte finns färdigborrade hål på minsting-skorna heller :crazy:

Hörru!
Om man har en brodd i tån och en brodd på var traktarm på skon (tre brodd) blir det vingligt för hästen!
Strunt samma hur många broddhål det är utan det är hur du använder dom!!
På en isfläck kan överrullningen ske på ena sidan om brodden istället för mitt på tån (normalt) vilket kan ge snedbelastning samt att hästen kan halka till (whooo stor häst rammlar över skaklarna :eek: )
Till en stor (fotad) häst skulle jag villja ha 6 broddar i varje sko (gummiboot eller järnsko whatever) för bästa grepp och balans!

/Lisa

på våra ardenner hästar så har nån 7 or och nån 8 or en har tom 9 or alla har 4 broddar i varje sko och dom körs regelbundet i skog och mark. (dom väger oxå ca 1000kg var)

Det var en en himla disskussion om vädret! *L* Nej det har småregnat men fortfarande är det mycket snö kvar. tyvärr har jag ingen dig.kamera och kan ta "bildbevis" för denna snömängd här på norraste norra Öland. Ni får helt enkelt tro mina ord att det ÄR snö!! *L*

Ja det är ju en annan femma. Kan ju be honom göra fler hål i skorna och sedan använda de hål som jag tycker verkar fungera på underlaget som är.

Aha! Vart köper du/ din hovis de skorna? Hur många hål är det i dem? 2?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 059
Senast: Bollen
·
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 849
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V