Vänta med avmaskning

Koppen

Trådstartare
Jag har inte avmaskat mina hästar än. Vi har ju ingen frost här, ännu! Trots att det är 19 november!
Bör jag vänta eller är jag sist i Sverige med att inte ha avmaskat?

Sv: Vänta med avmaskning

Nej, vi har heller inte avmaskat. Väntar också på att det ska bli kallt, men det verkar det ju inte bli... Ett par minus någon enstaka natt räcker inte för mig

Min gulliga veterinär sponsrade mig med avmaskning till tre hästar häromveckan - det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna man blir rik på, sägs det... :D

För några veckor sedan hade vi ett par frostnätter och även dagar. Som lägst dök temperaturen ner till -8 och det tog kål på flugor, älglus och sånt...liksom min kylare på bilen, suck... Efter det kom det inte mer flugägg så jag avmaskade då. Trots den värme vi har nu så har det inte dykt upp några flugägg så jag tror det klarar sig i år nu.

Men har ni styngflugor fortfarande? Man MÅSTE inte vänta till frosten, det är bara för att man ska vara säker på att flugan gett sig för året. Och NÅN frostnatt har det väl varit även där du bor?

Jag vet inte hur dom ser ut, men Prins har inga ägg på benen längre.
Men jag ser fortfarande en massa flygfän i luften.

Samma här, vi har massor av både vanliga flugor och stickande odjur kvar. Bananliknande flugor på vissa ställen. Äckligt.

visst är de äckliga! Vi har flugor & mygg inne, så ännu kan man skaffa sig myggbett?! :confused: borde de inte dö nu?

Väntar på att det ska bli kallt o förbli kallt innan avmaskningen, tror att det är en bra ide? :)

Såna ägg som ni hittar, hur ser de ut? Finns de i hela landet?

Jag kommer ta det säkra före det osäkra och avmaska när det verkligen kommer frost. Inte bara kyla som varar 2 dar.

Jag har inte heller avmaskat pga den uteblivna frosten. Till månadsskiftet ska jag flytta hästen till nytt stall o skulle ju vilja få avmaskat innan dess. Är det bara bortkastade pengar eller kan man avmaska ändå? Ska man i så fall byta hage under tiden eller är det något som har ett bra tips?

Vi väntar också....
Senast för tre dagar sedan hade min häst en älglus på sig och det vimlar av myggliknande djur i luften här...:mad:

Men styngflugan ser väl nästan ut som en vanlig husfluga va? Några sådana har vi inte sett till på ett tag så det kanske är fritt fram nu?

// M

Jag ska ta det nu i veckan är det planerat

Jag tror knappast att du är sist med avmaskningen. Jag och mamma ska inte avmaska våra hästar i år eftersom vi är med i ett slags projekt som visar hur mycket mask hästarna har och om de har över huvudtaget.

Kanske ska skicka in träckprov jag med??
Nä, jag vet att han behöver avmaskas. Han hade ju syngflugeägg på benen i somras.

Vi avmaskade för öh.. typ två veckor sen. Då var det svinigt kallt några dagar. Vi har ungefär inga insekter alls här. Älglössen är helt borta.

Nej, nej, byta inte hagen (om den är oanvänt). Om du har bytt hagen redan under säsongen spelar det ingen roll...

Jag har inte heller avmaskat pga den uteblivna frosten. Till månadsskiftet ska jag flytta hästen till nytt stall o skulle ju vilja få avmaskat innan dess. Är det bara bortkastade pengar eller kan man avmaska ändå? Ska man i så fall byta hage under tiden eller är det något som har ett bra tips?

Vi väntar på kylan vi med. Jag har bara avmaskat hingsten pga, att han började tugga på väggarna och inredningen i stallet.

Senast ändrad:

*kl*
Vi har redan avmaskat i oktober med Noromectin lr vad det kallas när hästarna inte hade stungflygeägg mer, men nu vill stallägaren avmsaka igen pga klimatet. Menar på att det skulle behövas en gång till pga värmen. Vi bor i söder så här är det ingen antydan till vinter än.
Kan det stämma?
Jag ska iaf ta träckprov och se om det behövs. Men träckprov visar endast blodmask eller?

Om ni avmaskade i oktober med Noromectin ska ni inte avmaska igen förrän TIDIGAST 8v senare, dvs nångång i december. Så det beror ju på hur de närmsta veckorna ser ut. Men träckprov är ju att föredra innan man avmaskar. I övrigt håller jag med, att det är läge att hålla extra koll när hösten blir såhär lång.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka