Vänta med att skaffa katt till sommaren?

kopparberg

Trådstartare
Jag kan ÄNTLIGEN få en katt i mitt hem igen!! :love:
Var av flera olika anledningar tvungen att lämna min älskade katt hos min mamma när jag flyttade från "barndomsorten".
Nu har jag äntligen möjlighet att ha katt igen, men kan tyvärr inte hämta ner katten som bor hos mamma.
Hon blev så enormt stressad av att flytta, det tog nästan två år innan hon mådde bra och kände sig hemma hos mamma, trots att hon älskar mamma väldigt mkt. Så jag känner att jag kan inte med gott samvete flytta henne igen, nu får hon bo kvar där.

Men så började jag fundera på om det är dumt att hämta en ny katt nu, mitt i vintern? Jag ska alltså ha utekatt. Jag ska ta en katt från det närmaste katthemmet, och det ska vara en vuxen katt.
Jag tänkte på att jag ju jobbar heltid, och att kanske sommaren är en bättre tid att "skola in" en katt i ett nytt hem?
Kisse kommer ju få välja ute eller inne på morgonen, sedan blir det ju det valet tills jag kommer hem på em. Är det brutalt att låta kisse "skola in sig" i nytt hem med de premisserna på vintern? Är det bättre jag motvilligt väntar till sommaren och tar hem ny kisse?

Hur har ni andra kattägare gjort när ni tagit hem ny katt? Kattlucka är inte ett alternativ, jag hyr mitt boende, och ytterdörren är en sådan där stöldsäker, svindyr tingest. Jag har egen ingång (ytterdörr) men bor på andra våningen, så ngt öppet fönster för in och utgång är inte heller ett alternativ.

Sv: Vänta med att skaffa katt till sommaren?

Vad kul att du äntligen har möjlighet att bli med katt! :bump: Det låter klokt att din gamla katt får bo kvar hos din mamma också.

Jag har i.o.f.s innekatt men så som jag förstår är det viktigt att hålla katten inne ett tag, minst en månad, för att katten ska få en hemmakänsla. Annars finns risken att den vandrar iväg för att det inte kopplar att den bor hos dig nu. Så att skaffa katt på vintern är väl kanske inte ett så stort problem eftersom ju längre den kan få bo inne desto mer präglad blir den på hemmet. Så som jag ser det är det bara en fördel om den kan vara inne tills det blir lite varmare. Dessutom så kan inneperioden bli lättare om det inte verkar så kul att vara ute (blött och kallt = brrrr, inne med mat och värme = mys). Jag kan tänka mig att det är extra viktigt med prägling på hemmet om man bor i ett kattätt område där det är konkurrens om reviren. Dessutom är det visst inte ovanligt att katter från katthem som har levt hårda liv inte är så pigga på att gå ut utan hellre stannar och jäser och är pensionärer inne. Jag tycker också att det låter rätt brutalt att katten utan att veta det själv ska välja om den ska vara inne eller ute i 8-9 timmar på morgonen. Om det är en övergiven katt kanske den tror att den blir övergiven igen oavsett om det är vinter eller sommar... Och på vintern är det ju viktigt att den har en chans att bli varm emellanåt. Annars kan den förfrysa öronen eller börja söka sig till grannarna för värme vilket inte alltid är så populärt... Går det inte att göra så att katten bara får vara ute när du är hemma och vaken så att du kan vara ute med den i början och släppa in den/ut när den vill? Jag tycker alltid så synd om de stackars katter jag möter som är utekatter i mitt lägenhetsområde som är så desperata efter värme att de skuggar folk i förhoppningen att de ska bli insläppta i trapphusen... Tänk också på hur trafiken ser ut där du bor. Lycka till med kissen! :)

Jag tycker också att du mycket väl kan skaffa en katt nu och ha den inne under vintern, och börja släppa ut successivt under våren? Kanske gå ut tillsammans första gångerna eller släppa ut på helger då den kan gå ut och in som den vill? Med en gosig vinter i ryggen är den hemmastadd hos både dig och lägenheten! :)

Jodå, visst kan kisse själv få välja om den vill vara ute eller inne när jag är hemma och kan släppa ut/in.
Men alla de katter jag haft (har alltid haft utekatter), de har absolut inte nöjt sig med att vara ute "så lite" vår, sommar och höst! De har mer eller mindre "rivit huset" om de inte fått vara ute på natten då och då, och katten som nu bor hos mamma såg jag inte till på hela dagarna vår, sommar och höst, trots att jag var arbetslös (hemma mkt) en lång period när hon var vuxen.
Och ingen av mina katter har "knackat på" hos grannen trots att de ofta fått vara ute hela dagar när jag arbetat, tävlat osv.
Förutom då min katt som bor hos mamma gick upp på en grannes altan och provsmakade den jättestora hemgjorda leverpastejen grannarna ställt ut på altanen för avkylning. :o
Men kisse skickade dit ett ombud med en blomsterkvast och ursäkt, sedan var den saken ur världen! ;)

Men å andra sidan så har alla mina utekatter blivit "innekatter" vintertid när det varit minus. Då har jag "ställt ut dem på vädring" en stund varje dag.
Men jag är nervös att jag får en kisse som inte vill vara innekatt nu på vintern utan vill ut, och vad gör jag då? Har ju inte möjlighet att ta långsemester från jobbet liksom! Det är också därför jag skaffar en vuxen katt, jag tycker jag inte pga heltidsjobb har tillräckligt med tid för att uppfostra en kattunge rätt.
Visst, jag kan åka hem på lunchen och släppa ut/in, men min erfarenhet av de katter jag haft, det är att de INTE är där just då när man försöker hitta dem!

Men tack för tipset om att "göra innekatt" av katten nu på vintern, och sedan släppa ut den i vår!
Jag har sett på katthemmets presentation att en och annan utekatt har de beskrivit som en som helst ligger inne och jäser fast den får gå ut om den vill! Och är det just en sådan jag fastnar för, då kanske jag kan "slå till" fast vi är mitt i vintern?

Att första gångerna gå ut tillsammans med katten, det är ju en bra idé!
Men funkar det att hålla utekatt inne en hel vinter? Får man sova NGT med en katt som kanske vill ut och vankar och låter en hel natt?

Söt katt du har på din bild! :love:

Det är klart man kan göra om katten till innekatt. Katten lär sig snabbt om det går att gå ut eller inte, och om det inte går lär den inte skrika hela nätterna. Vår katt är utekatt på landet, och innekatt i stan. Det har inte varit några problem.

Var noga med att du inte lär katten att skrika, genom att belöna den så fort den skriker - genom att släppa ut den.

Du får helt enkelt uppfostra katten lite - och tänka på att inte oavsiktligt belöna icke önskvärt beteende. Utan tvärtom belöna det beteende du vill ha. Katter är snabba på att fatta vad som ger resultat.

Min katt, har liksom din, fått bli kvar hos mina föräldrar. där lever den ett liv som utekatt. Sommartid är han ute jämt, dock är han inte speciellt långt borta utan håller sig inom sitt revir och visar upp sig minst en gång om dagen. Han sover ute på somrarna på deras altan där han har sin alldeles egna sovplats bestående av en solstol. Vintertid håller han sig mest inomhus och går ut 5 minuters rundor emellanåt.

Dock så är han en total innekatt när de kommer på besök hemma hos mig eller tar med honom till övernattningslägenheten vi har. Han VILL inte gå ut i dessa områden, hur jag än har provat. Han var med en helg då mina föräldrar var ner och hjälpte mig att flytta (=ytterdörrarna stod öppna lääänge), kisse låg och sov snällt på fönsterbrädan och inspekterad hela spektaklet emellanåt. Jag provade ta med honom ut vid en rökpaus men han var lika snabbt inne igen.

Jag tror att det inte ska vara några som helst problem att skola din katt till att vara inomhus första tiden och att den framemot våren får börja gå ut (om den vill).

Tack för tipset!
Jag har hört en och annan katt som lever som din, alltså utekatt på landet och innekatt i stan. Har ju tom en bekant som haft sin katt så! Men det har varit raskatter då, är det ngn skillnad på dem och "bondkatter" i det fallet tro?

Dessutom så är ju katter på katthem eller i jourhem alltid innekatter, så när jag tar katten så kommer den ju från ett hem där den varit innekatt.

Det här låter ju lovande, jag kanske kan åka och skaffa kisse över jul! :)
Guuuuuud vad kul att få åka och köpa toalettlåda, matskålar och allt! Jipppiiiii!!

Åh vad bra, ytterligare en katt som verkar kunna trivas som "tillfällig innekatt"!
Min granne tog med sin utekatt när han flyttade hit och gjorde om den till innekatt, enligt honom helt problemfritt.

Tack för att du nämnde "egen sovplats på altanen" som din katt har!
Fick mig att få en idé att kanske kunna ställa ut en åkbur utan dörr utanför min ytterdörr och bädda till min kommande katt? Jag har en liten "altan" med tak utanför ytterdörren.
Då kan ju min kommande katt få ett krypin om hon vill!

mina tre katter har tidigare varit innekatter men i våras bestämde jag att de skulle börja gå ut... i början var jag ute med dem.. sen hade jag dörren öppen så de fick springa som de ville o nu väljer de var de vill vara på morgonen när jag ska åka... jag vill oftast att de ska vara ute för då har de lite mindre energi på kvällar o nätter...

men jag har sån tur att jag hyr övervåningen i ett egnahemshus på landet så omgivningarna e perfekta o så finns det ett ganska stort lider som katterna får springa som de vill i...

har även funderat på att skaffa en frigolit låda tills det blir kallare, alltså en ganska stor med över o underdel som man kan laga hål i som de kan krypa in i... så där kan man bädda o frigoliten isolerar ju jätte bra...

Smart idé med frigolit i "sovbox"! :idea:
Just det där med mindre energi på nätterna är ju ngt att tänka på också!
Har man katten inne hela dagarna = den sover. Men jag får väl försöka "leka av" katten så gott det går på kvällen så jag får sova! :D

Söt katt du har på din bild! :love:

Tack :) Det är min lilla Elsa och hennes "kompis" Gloomy bear!
Nu sitter Gloomy i skåpet, och Elsa leker med sin nya kompis Elvis (Gloomy har andra kompisar i skåpet, så han är inte ensam).

061101058.jpg

Kan du inte ha två så de kan "leka av" varandra? Så gjorde vi, se ovan :p

Vilka sötisar! :love:

Jag har allt funderat på två katter, men blir lite tveksam eftersom jag har grannar så nära. Det kanske blir lite för mkt för dem med två katter, kanske jag lite utmanar ödet eller hur man säger?!

Jag tycker det är en bra idé att hålla katten inne första tiden, även om det är en vuxen katt. Då hinner den lära känna dig ordentligt och rota sig i hemmet när den väl ska gå ut sedan, och du slipper risken att den vandrar iväg för att leta efter sitt förra hem. Av alla de katter jag känner är det ytterst få som inte trivs med att bo inomhus, så att vara inne en vinter ser jag inte som något problem.

Tack för tipset!
Jag har hört en och annan katt som lever som din, alltså utekatt på landet och innekatt i stan. Har ju tom en bekant som haft sin katt så! Men det har varit raskatter då, är det ngn skillnad på dem och "bondkatter" i det fallet tro?

Dessutom så är ju katter på katthem eller i jourhem alltid innekatter, så när jag tar katten så kommer den ju från ett hem där den varit innekatt.

Det här låter ju lovande, jag kanske kan åka och skaffa kisse över jul! :)
Guuuuuud vad kul att få åka och köpa toalettlåda, matskålar och allt! Jipppiiiii!!

Vår katt är en bondkatt, så det är nog ingen skillnad!

Jag kan möjligen tänka mig att det är annorlunda om katten vuxit upp ute, mammas katt gjorde det och trivdes aldrig riktigt som innekatt. I o f s funkade det även med henne, men hon ville ut på ett annat sätt än vår katt.

I morgon åker jag till katthemmet och kollar på katt! Känns som en tidig julafton! :bump:

Kan inte ta hem kisse förrän efter jul, jag är bortrest några dagar då, men det är ju bara några veckor till jul, sedan kan jag "bli med katt" igen! :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat