Vänstergalopp.

L

Love_Maya

Hej!

Min häst har lite problem med vänstergaloppen. Det går bättre & bättre men jag vill ha lite tips. Jag orkade inte leta fram någon annan gammal tråd :p I höger går hon underbart. Kan filma någon gång & visa höger & vänster galopp. I vänster tar hon ofta fel från början (kan hända 2/10 gånger på ett ridpass att hon tar rätt från början) & när man ska byta galopp från höger till vänster så brukar det fungera men det blir så fort galopp då, mot den lugna högergaloppen. Jag brukar alltid stanna av & klappa henne när hon bytt galopp när jag bett om det eller när hon tagit rätt galopp från början & det har blivit mycket bättre :D Min ridlärare säger att jag ska "dra" lite mer i innertyglen eftersom då ställs hon inåt men det funkar inte, men det funkar om jag drar till lite i yttertyglen, trycker till (galoppskänkel) & sen innertygel. Sen är hon lite "snedställd" i vänster varv ibland, hon liksom "puttar" in rumpan mot mitten av ridbanan.. :crazy: Hur ska jag kunna ställa henne rätt? Om jag trycker med innerskänklen går hon snabbare istället & om jag försöker använda spö så går det sådär. Alltså är vänster varv "problemvarvet" .. Ska jag arbeta mest i det varvet eftersom hon är dåligast i det, eller ska jag arbeta lika mycket i båda? Har läst att man ska öva på medellinjen om hästen går bättre i ena varvet.?

Hoppas på många råd ! Kram Jacqe
 
Sv: Vänstergalopp.

Heejsan =)
Du har problem med vänster galopp. Kan bara ge ett tips och det är att fatta mkt högerfattningar. För just i fattningarna i höger varv så tar hästen i extra mkt med vänster bak och det lär ju vara det partiet hon behöver stärka. Men det är bara just högerfattningarna som stärker, inte att galoppera i höger galopp.

Att hon skjuter ut rumpan i vänstervarv beror på att hon skjuter in vänster bog. Du måste försöka trycka in den ocg få henne mer rak.

Hoppas de hjälper lite iaf =)
 
Sv: Vänstergalopp.

Sådär är hästen jag rider också, jätte svårt för vänster galopp. Annars inga som helst problem med ridningen.

En vet. kollade på hästen som visade hälta vid böjprov i bakknät och kotleden fram. Nu är hon behandlad och har vilat och är under igångsättning.
 
Sv: Vänstergalopp.

pmm skrev:
Sådär är hästen jag rider också, jätte svårt för vänster galopp. Annars inga som helst problem med ridningen.

En vet. kollade på hästen som visade hälta vid böjprov i bakknät och kotleden fram. Nu är hon behandlad och har vilat och är under igångsättning.


Fabbe har ju oxå haft det svårt med vänster galoppen, o sen var han ju halt i den ett pass för ca 3 veckor sen, men känndes fräsch när jag "provred" lite i ridhuset i torsdags, så nu har han skrittats sen dess o på måndag ska jag börja trava sen ta lite galopp på tisdag för att se hur han går, har ju tid på kliniken på torsdag, men jag får lite besluts ångets om jag ska åka eller inte om han inte visar nått innan dess, men det kanske är bäst att dom får kolla igenom honom så det inte är någon inflamation eller så.
 
Sv: Vänstergalopp.

Okej :) Men ska jag fatta höger galopp mycket men bara fatta galopp & sen inte att fortsätta? Förrutom när jag ska rida höger galopp då ;) Jag har hört(som du skrev) att det som stärker mest är själva galoppfattningen. För dem skjuter ifrån med bakbenen :idea:

Jag har ju petat med spöet på baken på henne, ska jag peta lite på bogen istället då eller bara försöka få henne rak i bogen? :)

Tack så mycket för råden! Bra att man har Bukefalos så slipper man sitta i böckerna & leta :D Kram
 
Sv: Vänstergalopp.

Jag red i fredgas skritt, trav och galopp. Hon kändes starkare och rundare i högergaloppen men vänstergaloppen var hon väldigt svag. Märktes även när man rider t.ex skänkelvikning att det är något lurt med bakbenet.

Bara att hoppas på att det ska gå över, inflammationer är det värsta som finns :mad:
 
Sv: Vänstergalopp.

Åhh vad synd :( Min har ju gått på travet LITE, kanske startat högst 5 gånger? Men hon galopperade hela tiden = hon ÄLSKAR att galoppera. Så hon har ju varit LITE travare & då är det lite problem med vänstergaloppen. Men det går framåt & jag hoppas på att kunna starta våran första dressyr i höst, en LC:1 då :D Musklerna börjar komma, rumpan har blivit stor som jag vet inte vad. :rofl: Halsen har också blivit mer musklad. Bakbensmuskler har blivit stora som tusan, frambensmuskler kommer också mer & mer. Bogmuskler är väl det enda som inte har kommit jättemycket av, men det kommer nog. :) Så jag är nöjd med henne, men det är typ bara vänstergaloppen hon inte kan på LC:1 programmet så jag vill bara få till den. Sen skulle man kunna starta LB-program också :) Har bara haft henne i 7 månader ungefär, & då var hon bara lite grunriden, skritt, trav & höger galopp. Men nu kan hon formen & mycket mer. :D Har redan hunnit starta våran första tävling, hopptävling clear round då bara men ändå ;) Hoppas din pålle frisknar! Vad är hon för ras? :bow: Kram Jacquline
 
Sv: Vänstergalopp.

Skadar ju inte att ta ut en vet och kolla så det inte är något utan bara att hon behöver mera muskler.

Det är min medryttarhäst, ett halvblodsto, hopphäst.
 
Sv: Vänstergalopp.

Nä det gör det ju inte. Men hon blev kollad på benen innan vi köpte henne & hon var "felfri" :) Hon har alltid varit sån, det går bättre & bättre. Annars skulle nog veterinären som var uppe i Maj sagt något. ;) Men det är bra att du "varnar" :D Tack!

Okej, har du tävlat något på henne? (Innan skadan) Hur högt har hon tävlat i hoppning? :) Undan & efter?

Kram Jacquline
 
Sv: Vänstergalopp.

Jag bara rider, ägaren tävlar, hon köpte henne förra året och har startat henne upp till 1.30. hon är e. Ahorn ue. No Ski


Jag ska köpa mig en egen häst nu, fick precis en boxplats :bump:
 
Sv: Vänstergalopp.

Okej. 130 är ju HÖGT :eek: Hjälp ! ;)

Gud va roligt! Har du kollat på hästar innan du fick boxplatsen eller ska du börja kolla? Vad blir det för någon ras då? (Helst) En stor häst eller?

Kram
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 276
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp