Vänster sida?

H

Hannahbal

Nu hoppas jag på att få lite klarhet i den här, något pinsamma, frågan. Jag har alltid hört att hunden ska gå på vänster sida på promenader i koppel. Finns det någon egentlig anledning til just vänster sida? Jag tycker jag att man alltid hamnar i högertrafik på trotoarerna och att det är mycket lättare att hålla koll på hunden (och påhängsna människor;)) med hunden på höger sida, när jag också med kroppen kan visa vart jag vill ha hunden och att jag inte vill att den ska springa fram till vem som helst. Dessutom hamnar hundarna på den sida att de går förbi varandra utan någon emellan, ouppfostrade hundar tycker jag har väldigt lätt att falla för frestelsen och gärna kasta sig mot den andra.

Så, finns det en praktisk anledning till att ha hunden på vänster sida?

Sv: Vänster sida?

Tja, går man efter en väg där det inte finns trottoar har man sig själv mellan hunden och bilarna. ;)

Jo, det såklart;)
Behöver man en sida som hunden alltid går på, eller kan man anpassa? I stan, i vardagen, går jag ju på trottoarer och tycker att det är enklare att ha hunden på höger sida, men på landet går jag ju på vägar utan trottoar där vänster sida gäller. Skulle ju vara skönt att slippa välja.
Nu har jag ju ingen egen hund ännu, men det är på god väg;) Men hunden jag är hundvakt/dagmatte åt är rätt ouppfostrad och kan i stort sätt inte strunta i andra hundar om dom är på samma sida. Själv skulle jag ju träna mer med min egen, men man vet ju aldrig vad för hund som kommer gående från andra hållet, det kanske är den som hoppar på min och inte tvärt om:crazy:

Ingen som kan läxa upp mig om rätt sida?:angel:
Efter lite efterforskning har det gått upp för mig att man ska gå på vänster sida på trottoaren, om jag förstått allt rätt? Och då hamnar ju hunden på rätt sida, men även om alla hundmänniskor går på vänster sida med hunden på vänster sida om sig, så kommer alla vanliga fotgängare att gå i sin högertrafik som vanligt, som verkar råda oberoende av vad som står i regelboken, och tycka att jag och hunden är rätt ordentligt i vägen.
Om alla männsikor går i på höger sida och alla hundmänniskor går på vänster är det ju bundet att ständigt trassla ihop sig…

Så, hur borde man göra? Och säg gärna varför, också, så jag förstår ordentligt ;)

Rätt sida är vänster, just för att om du går på en trafikerad väg ska du gå på vänster sida av vägen och vill då ha hunden på insidan av vägen. Samma sak gäller eg på trottoarer - vänster sida gäller. Sen att många andra går på höger är enligt mig deras problem ;)

Sen i all tävlingslydnad så skall hunden föras på vänster sida av föraren.

Sen kan det såklart vara smidigt om hunden kan gå på båda sidor, men jag har lärt min hund att vänster är "det vanliga" och har ett specifikt kommando för höger.

Jag varierar sida.

På promenader längs vägar har jag alltid hunden "bort" från vägen, alltså så att jag är mellan hunden och mötande bilar, människor, hundar, ja vad man nu kan möta där man är då.
Går vi ensamma på skogsvägar och så, ja då får de gå på vilken sida de vill.

Om jag sedan går med flera hundar samtidigt (4-5 eller ibland någon mer) vilket jag gör på kenneln, då får de gå hur de vill sålänge de inte drar i kopplet. Såklart tar jag in dem till vägkanten när det kommer bilar, men det är inte så väldigt ofta det händer.

Jag har lärt min hund både vänster och höger sida, just för att många man möter inte alltid håller den sida som de "ska" (dvs till vänster). Men vänster är den "riktiga" sidan, just för att matte ska vara mellan hund och bilar/cyklar osv.

Vilket många tyvärr inte inser. Ser dagligen folk som går med hunden på utsidan på starkt trafikerad väg. Makens jobbarkompis hund blev överkörd på det viset.

*lånar en liten knapp*

Ja, när jag går med dagishundarna får de gå vart de vill sålänge de inte drar och om vi möter någon anpassar jag mig efer den och tar, i alla fall de skallbenägna hundarna, så jag är emellan och resten i kort koppel.

Hur borde jag göra om jag är ute och går, anpassa mig till alla andra och byta sida hit och dit, eller bestämma mig för vänster, lära hunden skall på kommando och röja vägen framför mig med skällande hund?:angel:
Nej men, skämt åsido, jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Eftersom jag bor i stan så går jag ju mycket på trottoarer/gångvägar där man möter en del människor och hundar, och på något sätt måste jag kunna vara emellan hunden och resten. Samtidigt är jag ju ute rätt mycket på landet också, där måste ju hunden gå på vänster sida om det kommer en bil, eller jag av någon anledning ska följa den hårdare trafikerade vägen en bit av någon anledning.

Vänster är ju det rätta, har jag förstått, men aldrig tänkt på varför. Nu har jag ju anledningarna till varför det är det bästa, men när så många hamnar i vägen i vardagen om jag traskar runt i vänstertrafik på trottoarer och gångvägar (med mååånga cyklar…).

Nu blev det långt, men det börjar dra ihop sig mot egen hund och vill kunna vara konsekvent från början, speciellt somd et antagligen blir en vuxen hund och jag vill börja på samma sätt som jag vill fortsätta med en hund som säkert har haft andra regler tidigare.

Jag har min hund på vänster sida, och möter jag nån på en stig tex och jag känner att jag vill vara mellan min hund och mötande ekipage, då går jag bestämt till vänster på stigen och då får den mötande anpassa sig. Ett "höger"kommando vore inte fel heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 706
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
618
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka