Vänster Galopp!

I

Idrus

hej alla dressyr ryttare! Nu är det så att min travare kan höger galopp, men vänster galopp funkar bara inte. Ibland kan hon ta vänster galopp, men byter till höger direkt. Jag brukar trava lungt i en volt å i "slutet" på volten så lutar jag mig åt vänster sen smackar jag, i början kan hon ta vänster, men igår så skulle jag träna lite mer vilket inte gick så bra som jag hade tänkt.. Hon fattade höger galopp hela tiden :confused:

Några bra förslag ? :banana:

MVH Ida
 
Sv: Vänster Galopp!

hej alla dressyr ryttare! Nu är det så att min travare kan höger galopp, men vänster galopp funkar bara inte. Ibland kan hon ta vänster galopp, men byter till höger direkt. Jag brukar trava lungt i en volt å i "slutet" på volten så lutar jag mig åt vänster sen smackar jag, i början kan hon ta vänster, men igår så skulle jag träna lite mer vilket inte gick så bra som jag hade tänkt.. Hon fattade höger galopp hela tiden :confused:

Några bra förslag ? :banana:

MVH Ida

Förslag 1) Låt en kiropraktor titta på din häst. Har haft problem med min egen vad gäller vänster galoppen, i viss mån i alla fall, och efter genomgång av kiropraktor nyligen visade det sig att hästen har ett roterat bäcken på vänster sida som tryckt ländkotorna till höger och dragit med sig bogen bakåt. Inte konstigt att det blir besvärligt att fatta vänster galopp.

Förslag 2 (efter att ha gått igenom hästen och sett att den inte har fysiska problem som omöjliggör vänster fattning) Låt bli att luta dig till vänster..när du lutar dig till vänster är det mycket möjligt att du böjer dig i sidan och då faller vikten till höger istället. Sitt mitt över hästen, lätta i innertygeln för att underlätta för hästen att få fram vänster bog och fatta.
 
Sv: Vänster Galopp!

Okej, vad är en kiroprakor eller vad det hette ? finns nog ingen som bor här nära.
 
Sv: Vänster Galopp!

-- Nått annat förslag ? --
Eftersom jag tror inte att hon har nå ont eller nå fel, men ifall att hon nu inte har det så kan ni skriva mer ?:crazy:
 
Sv: Vänster Galopp!

Hej hopp.. gå in på western och kolla en tråd där som heter höger galopp. Jag hade toksvårt att fatta höger galopp med min madame.. Även om du inte rider western så kanske nåt tips kan vara för dej.. Jag fick massor av bra ideer.
 
Sv: Vänster Galopp!

Först och främst får du jobba på liksidigheten och styrkan, det verkar som om det är där det bristen eftersom hon fattar vänster gallopp men inte kan hålla den.
Kan du rida skänkelvikningar, öppnor och slutor i skritt och så småningom trav är det ett bra sätt att träna upp den
 
Sv: Vänster Galopp!

Tja!

Min ponny kunde inte heller fatta vänstergalopp innan och nu tränar jag en travare som inte kan fatta vänstergalopp. Din häst kunde fatta galopp. När jag har lärt in våra hästar att fatta rätt galopp ( använder en bom som min föredetta western tränare sa). Har det inte vart några problem att hålla galoppen. Det enda vi ser till är att vi saktar av eller byter galopp. För att inte hästen skall byta galopp, sitter vi rakt upp i sadeln med båda sittbenen i sadeln men vänster mer ner tyngt. klämmer med knänen (riktar eller säger vad hästen skall gå). Plus att överdriva vänstergalopp fattningen. som hela tiden skall påminna i takt och tempo som du vill ha. När man har alla dessa hjälper samtidigt är det omöjligt för hästen att ta eller byta till fel galopp. Det som underlättar är om du gör öppner som strechar hästen, låt hästen gå mer framåt än böjt.... men se till så att allt blir rätt annars har det ingen verkan. Skänkelvikning är oxå bra och mindre svårt att misslyckas med. Sluta bör du INTE göra, för att det är ett snäpp svårare än öppna ( om inte två snäpp)!!

Hoppas tränandet går bra!

//frida
 
Sv: Vänster Galopp!

Jag har läst flera av dina trådar om de "formproblem" ni har, och jag är övertygad om att galoppen faller in under samma frågor.

Det krävs styrka och balans för att få en bra galopp på travare, och jag tror att när ni hittat en bra arbetsform och hästen klarar att bära sig ordentligt i skritt och trav så kommer galoppen av sig självt att fungera i båda varven.

Lägg galoppen åt sidan tills grundformen sitter och hästen är ordentligt ridbar, då behöver du inte jobba så hårt på att hitta rätt galopp senare.

Jag red min travare i 4 år innan hon avlivades, och vi kom aldrig till galoppen öht...;)
 
Sv: Vänster Galopp!

okej, jo, men hon har fattat vänster galopp, men jag tror hon tkr det e så konstigt att galoppera i vänster galopp så hon byter till höger. efter en stund.. jo, vi håller på å försöker jobba med formen å så..
 
Sv: Vänster Galopp!

Leoni och pinky har redan skrivit om styrka och balans, så det behöver ju inte jag upprepa. Jag har själv en travare och har inte kommit till galoppen i träningen än, jag har haft min häst i 2 år nu. (Ute i skogen har vi dock smygtränat lite på galoppen, eftersom han tycker det är kul att galoppera.) Vi har tränat mycket öppna och sluta i skritt för att stärka bakbenen, tvärtom mot vad western_showman sa så har vi haft lättare för slutan än öppnan. :angel: När hästen sen har byggt upp styrkan så kan det vara lättare att fatta galoppen direkt ur slutan. I slutan placerar hästen vikten på bakdelen och bär på ytter bak, vilket är samma ben som bär i galoppen. I vänster galopp är det höger bak som bär, precis som i vänster sluta och höger öppna. (Min häst gjorde idag tre klockrena galoppfattningar i höger galopp, som har varit vår svåra galopp. :D )
 
Sv: Vänster Galopp!

Ingela_S: Sluta är svårare för att det är en fortsättning av öppna.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp