"Vänskapsbrunst" OCH dräktig???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cinnas
  • Startdatum Startdatum
C

cinnas

Grannen släppte ut sin valack idag i hagen bredvid min idag och jag upptäckte nu vid kvällsronden att shettisen var alldeles kladdig på bakbenen. Hon var helt ren igår, svanstvätt och lite allmän ompyssling och inga tecken på brunst då...
Brunstade 14 juni och sista betäckningsdatum var 19/6, har sedan inte visat någon brunst överhuvudtaget. Borde väl ha brunstat om i början på veckan isåfall, eller...

ska tilläggas att valacken och shettisen aldrig träffats förut...

Hör av er

Cinna

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Vänskapsbrunst" OCH dräktig???

De kan visa brunst även om de är dräktiga. Brunsten kan även vara några dagar oregelbunden ibland.
Kanske läge att göra en dräktighetsundersökning? ;)

många ston "pinkar revir" en del när det händer något i miljön runtomkring, att det kommer nya hästar, hagbyten mm. Hon behöver inte alls vara brunstig, men jag hade kollat iallafall.

Hmmm, jo är kollad av vet, som jag i efterhand fått veta inte direkt är någon fena på det här och har missat dräktigheter förut...
Har varit en vända till hos hingsten den 5e och den 7e bara för att kolla om intresse/brunst men icke sa nicke inget hände. Funderar på att låta henne åka tillbaka till stuteriet om ca en vecka och bo där två veckor för att se om hon kommer i brunst. Har varit en liten smygare hela våren och kom inte igång ordentligt förrän hon fick bo ett par veckor på stuteriet.

Men men hon kan alltså vara dräktig trots det hon håller på med nu...

hälsningar
Cinna

Är det inte enklare att ta ut en annan veterinär som känner på henne, alternativt åka och kolla med ultraljud på någon närbelägen semistation till exempel?
Brunst/utebliven brunst behöver inte nödvändigtvis vara säkra tecken på dräktighet elelr inte... Jag har själv ett sto som ibland brunstar när hon är dräktig och ibland stannar aktiviteten i äggstockarna upp helt mitt i säsongen så att jag måste spruta igång en brunst för att kunna betäcka.

Liknande trådar

Avel Skit, idag när jag släppte ut så ställde sig mitt dräktiga (?) sto och visade ovanligt mycket intresse för valacken i hagen bredvid...
Svar
11
· Visningar
3 112
Senast: Nobless
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Qosack
·
A
Avel HEJ Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: millus
·
T
  • Låst
Hästvård Jag vet att det finns massor av avmaskningstrådar, men jag har inte hittat svar på min fråga i alla de jag sökt i. Jag undrar om och...
Svar
17
· Visningar
11 186
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V