Vanligt täcke vid ridning ?

K

Koko_

Hej !

det är så att jag har börjat märka att mitt varmblod är lite stel och funderar på om det är pga kylan som kom så plötsligt. Jag har även flera alternativ till vad probelmet kan vara och kiropraktor är också på väg för att ta en titt.

Nu när jag ska ut och rida när det -15 ute och jag har inget ridtäcke, skulle man kunna ta ett vanligt fleece täcke och slänga över?

/Koko_

Sv: Vanligt täcke vid ridning ?

Jag tycker det är ett bra alternativ, OM det inte finns minsta risk för att täcket skall bli blött under ridturen. Om det blir blött av tex snö eller du ska rida hästen väldigt svettig så kan det ju bli kallt för det sen istället. Finns det risk för att det ska bli blött behöver det ju vara ett vattentätt (vattentåligt) täcke...

Lycka till! ;)

Okej, vad bra !
Ja, idag är det strålande sol och ingen nederbörd här och det blir bara skritt just för att han är lite stel.
Men hur ska jag göra då, ska jag sätta på det helt och hållet över sadeln och allt eller? :)

/Koko_

Ja, lägg täcket över sadeln, stigbyglarna kommer du åt under täckeskanten.
Se bara till att inte täcket åker bakåt under ridturen, så att det blir obekvämt över bogen.

Okej, bra då vet jag ! :)
Tack så mycket för era svar ! :bow:

/Koko_

Att ha ett täcke är jättebra. Särskillt om hästen är klippt. Fleeze värmer ju rätt bra, ännu bättre är det som det är regntätt också!
Jag tycker det är bäst att bara ha tt vanligt kort ländtäcke! Som går precis bakom sadeln och som man fäster runt sadelgjorden med stropparna.
Sen finns de ju dom som går under sadelkåpan och som man fästed med karborre vid manken. Lite onödigt tycker jag, har man otur så skavar det också på hästens manke. sor filt som man lägger på sadeln och som är mysigt att stoppa om sina egna lår är härligt, men störrigt om man ska trava och galoppera eller ifall hästen hopapr och skuttar så kommer det gärna snett.
Så ett helt vanligt kort ländtäcke är det absolut bästa tycker jag!
:)

Har nästan alltid vanligt fleectäcke när jag rider.
Lindar in mina egna frusna ben i det samtidigt. :o

HumleMumlan skrev:
Jag tycker det är ett bra alternativ, OM det inte finns minsta risk för att täcket skall bli blött under ridturen. Om det blir blött av tex snö eller du ska rida hästen väldigt svettig så kan det ju bli kallt för det sen istället. Finns det risk för att det ska bli blött behöver det ju vara ett vattentätt (vattentåligt) täcke...

Lycka till! ;)

Fast fleece har ju den egenskapen att den transporterar bort svetten från kroppen, så så länge det inte blir så blött att det blir genomvått (typ ihållande ösregn) så är det torrt på insidan.

Jo, visst är rid- och ländtäcken bäst, men om man inget har så fungerar ju ett vanligt täcke också.
Ridtäcken, såna som knäpps vid manken, är väldigt bra då de kan läggas även över ryttarens ben efter ett ridpass så man inte fryser! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 764
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar