"Vanligt foder"

Sv: "Vanligt foder"

Maran skrev:
Om jag minns rätt från den artikeln var det relativt små grovfodermängder som serverades. I sammanhanget kan vara intressant att tänka på en undersökning som har gjorts på travare. Dessa delades in i tre försöksgrupper. Grupp 1 fick ingenting X timmar innan träning. Grupp 2 fick rikligt med kraftfoder X timmar innan träning. Grupp 3 fick rikligt med grovfoder X timmar innan träning. Grupp 3 presterade bäst. Man har också konstaterat inom distansridningen att hästar som får mycket grovfoder dagen innan och på morgonen på tävlingsdagen klarar vätskebalansen bättre än hästar som inte fodras på det sättet.

Ja, grovfodermängderna var små. Den jag minns bäst var Briars,
han hade "i princip fri tillgång" och åt ca 6-8 kg.

Inte_Ung skrev:
Om man som du kommer med ett tvärsäkert påstående, så är det bra att underbygga detta med fakta.

Vad behöver dessa hästar äta?
MJ?
Smbpr?
Och hur många kg mat kan de sätta i sig per dag?

Jag kom inte med något tvärtsäkert påstående, om det uppfattades som det så har du missförstått mig och beror det på klantig formulering ber jag om ursäkt.

Vad de behöver äta? Tror du verkligen att jag sitter med mer kunskap än de som räknat ut foderstaterna till några av världens bästa hästar? Jag kan tycka att 6 kg müsli tillsammans med 6-8 kg hö till en stor hingst låter konstigt men jag tänker inte ifrågasätta den som räknat foderstaten, eftersom att jag inte anser att jag har varken kunskap eller rätt till det.

Hur mycket de kan sätta i sig per dag beror väl antagligen på hur aptiten ser ut hos respektive häst. Kan ta mina egna hästar som exempel, ena äter med nöd och näppe upp 10 kg per dag medans den andra lätt käkar uppåt 15 kg.

Pontevecchio skrev:
sen står många av oss inackorderade och har inte möjlighet att köpa eget grovfoder.

Jag står också inackorderad och kan inte välja grovfoder fullt ut, men har en bra dialog med stallägaren och vi har liknande syn på fördelarna med fri tillgång etc.

Jag är fullt medveten om att alla inte kan bara kan bestämma vilka värden man vill ha på grovfodret, men om man har kunskap så har man iallafall större möjligheter att välja ett bra foder, eller åtminstone sätta en lägsta gräns för vad man kan acceptera. Och har man argument kan man kanske även påverka vilket hö som ska köpas in.
Sen så kan man ofta komplettera med lucern om proteinet inte är tillräckligt och på så sätt ge enbart grovfoder även om höet inte är perfekt.

Jag kompletterar med lucern (unghästen får även 1 kg nya Krafft groov), för tillfället för säkerhets skull eftersom vi inte har analys på höet än (lång historia, men imorgon ska analysen komma). När jag har den vet jag vad hästarna fått i sig senaste månaderna och kan lägga dem på samma nivå men förhoppningsvis kunna minska lucernet på vallacken som lätt håller hullet och ev ta bort Grooven på unghästen och ge bara lucern istället.

Jag har gett mina hästar hösilage i 10 år och jag har bara positiva erfarenheter av det. Eftersom jag bor i skåne har inte de stallen jag stått i varit lämpade för höförvaring eftersom det är så fuktigt här nere. Dessutom är det mycket enklare att skörda hösilage då det inte behöver torka lika många dagar som hö.

Hösilaget vi använder har en ts-halt på 65-75% och det är väldigt torrt och hästarna tycker mycket om det:) . Förutom det fodrar jag med havre, krafft groov, betfor och mineraler. Det behöver inte vara så krångligt. Mina unghästar har fri tillgång på hösilage men jag får inte i dem mer än max 9-10 kg, resten strör de bara runt.

Snoffsan skrev:
Jag har gett mina hästar hösilage i 10 år och jag har bara positiva erfarenheter av det. Eftersom jag bor i skåne har inte de stallen jag stått i varit lämpade för höförvaring eftersom det är så fuktigt här nere. Dessutom är det mycket enklare att skörda hösilage då det inte behöver torka lika många dagar som hö.

Hösilaget vi använder har en ts-halt på 65-75% och det är väldigt torrt och hästarna tycker mycket om det:) . Förutom det fodrar jag med havre, krafft groov, betfor och mineraler. Det behöver inte vara så krångligt. Mina unghästar har fri tillgång på hösilage men jag får inte i dem mer än max 9-10 kg, resten strör de bara runt.

Menat till mej? Då får du ta det igen för jag förstår inte vad jag ska svara på ;)

Lillefot skrev:
. Är det ingen som tror på "rena foder" längre? Vad är det som gör att allt färre använder ett bra hö, helhavre och möjligen betfor som tillskott samt naturligtvis mineraler.

Men Lillefot, var det verkligen bättre förr? För så uppfattar jag ditt inlägg. På andra områden så välkomnas ofta utvecklingen mycket mera positivt än när det gäller hästar och deras foder?

Trots allt så är det lättare att få bättre värden i silage, och vissa år är det SVÅRT att ta in ett bra hö med goda näringsvärden. Och med modern tids möjlighet attt analysera grovfodret kan man med rätt kraftfoder få en bättre foderstat - trots att det innehåller pelleterat foder.

Lillefot skrev:
Jag måste säga att jag aldrig skulle fodra våra hästar med något som kräver vaccination. Jag menar om Ni endast kunde äta potatis om Ni fick vaccination varje år, skulle Ni då ta risken att äta potatis?
Silage kräver inte botulismvaccination, och det är väldigt många som det fungerar bra för utan att de vaccinerar. Jag undviker t ex inte att åka till länder dit det krävs vaccination - och med detta resonemang så kunde jag hellre klara mig utan det?

Missförstå mig rätt här nu; det går inte att resonera svart eller vitt och beroende på de möjligheter vi har för våra hästar så kan silage eller pelleterat foder vara väldigt bra uppfinningar.
I dagens samhälle är det inte särskilt många som har hästen till annat än en trevlig rekreation - det är inte många hästar som aktivt jobbar för familjens försörjning med allt vad det innebär för hästens livssituation.

Tillägg: sen så kan tillskotten givetvis "gå överstyr" också, med flertalet burkar och pulver för att nån häst funkar bra på det, tränaren sade så eller whatever - men det beror i så fall mest på ägarens missriktade välvilja eller okunskap.

Jag har som sagt ett fullblod som kräver mycket. I stallet står även lättfödda hästar, ponnisar men även unghästar. Att hitta ett hö som är optimalt för alla är omöjligt. Vi har ett bra hösilage, med jämna värden, dock inte så höga.

Vilket innebär att jag måste komplettera med ca 3kg kraftfoder (hon äter ca 12-13kg hösialge). Lucern kan jag inte ge, då blir proteinet och kalcium alldeles för högt.

Pontevecchio skrev:
sen står många av oss inackorderade och har inte möjlighet att köpa eget grovfoder.

Uppriktigt sagt har vi valt stall mycket efter grovfodret. Stallmiljö, service, hagar och grovfoder var de viktigaste punkterna när vi letade. Det blev en del flyttande innan vi hittade ett ställe som motsvarade våra förväntningar, men nu tror jag vi hittat rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 664
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar