"Vanligt foder"

Sv: "Vanligt foder"

Det har jag inte lagt någon större vikt vid att fundera på, då jag tvivlar på att man kommer hitta ett så bra grovfoder.

Om jag minns rätt käkar Cardento 5 kg Krafft Sport när han är igång, Briar runt 6 kg müsli av ngt märke jag inte minns, Karuso äter 5 kg havre samt lusern. Det är vad jag minns såhär på rak arm, jag tror jag läste det i ridsport för några nummer sen.

Om jag minns rätt från den artikeln var det relativt små grovfodermängder som serverades. I sammanhanget kan vara intressant att tänka på en undersökning som har gjorts på travare. Dessa delades in i tre försöksgrupper. Grupp 1 fick ingenting X timmar innan träning. Grupp 2 fick rikligt med kraftfoder X timmar innan träning. Grupp 3 fick rikligt med grovfoder X timmar innan träning. Grupp 3 presterade bäst. Man har också konstaterat inom distansridningen att hästar som får mycket grovfoder dagen innan och på morgonen på tävlingsdagen klarar vätskebalansen bättre än hästar som inte fodras på det sättet.

Till trådskaparen:
Jag ger mycket grovfoder, lucernpellets, kornkross och mineraler. Hästen fungerar bättre på den dieten än om han äter havre som kraftfoder. Om det blir hö eller hösilage beror på vad som finns till hands eftersom jag har min häst inackorderad. Om jag får välja tar jag hellre hösilage än hö om värden och hygienisk kvalitet är likvärdig. Detta beror främst på att jag är lite nojig när det gäller damm efter att ha haft en häst med kronisk bronkit i 9 år och min nuvarande kraxade ibland i förra stallet där det serverades hö. (Nej, hästarna har inte stått i samma stall så det är inte därför bägge hostar.) Jag vaccinerar mot botulism.

Enligt det senaste jag har läst om de sjuka hästarna så har forskarna inte kunnat påvisa att sjukdomen berodde på fodret (hösilage).

När det gäller att fodra med pelleterat färdigfoder som kraftfoder så rekommenderas det av foderexperter till hästar med ägare som inte kan/vill räkna på foderstaten som komplement till "ögat". Då hamnar de till den genomsnittliga fritidshästen i allmänhet tämligen rätt vad gäller näringsvärden, mineraler, vitaminer osv ändå. Dock kan jag hålla med om att det kan gå till överdrift ibland med femtioelva olika fodermedel, decimaler i foderstater hit och dit etc.

fälttävlansnörd skrev:
Det har jag inte lagt någon större vikt vid att fundera på, då jag tvivlar på att man kommer hitta ett så bra grovfoder.
Om man som du kommer med ett tvärsäkert påstående, så är det bra att underbygga detta med fakta.

Vad behöver dessa hästar äta?
MJ?
Smbpr?
Och hur många kg mat kan de sätta i sig per dag?

Med tanke på att de flesta tävlingshästar på hög nivå knappast går hela dagen i hage så har de rätt många timmar på sig att stå och mumsa på ett bra grovfoder. I dagsläget lär de knappast ha fri tillgång dygnet runt.

ja, men fortfarande tillgodogör sig hästen näringen 1 kg kraftfoder mycket bättre och snabbare än 1 kg grovfoder.. det går inte att komma undan..

men jag tycker som du jag.. mer bra grovfoder.. och om hästen skulle lämna grovfoder och inte får i sig tillräckligt med näring.. då först tar jag till kraftfoder..
för när jag skaffar häst ska det inte elittävlas nått.. det blir hobbyridning bara :p

Jag kan hålla med dig till fullo! I vårt stall utfodrar vi med bra hö, betfor, kornkross, havrekross och vetekli+mineraler och gör en "egen blandning" till var och en av våra hästar! Enda undantaget är vår dräktiga Nordsvensk som får Hippo Breed istället för havrekross...hon blir för pigg av havren. Vi har som tur är 4 lättfödda hästar som håller hullet bra.

Jag tror att det många gpnger handlar lite om "lathet och "okunnighet/osäkerhet" varför så många väljer att köpa ett pelletrerat kraftfoder. Många känner nog att Kraftfodret ger "en garanti" på att hästen får i sig den näringen den behöver och på så sätt behöver man inte bekymra sig om att blanda själv och göra fel... Sen är det ju väldigt behändigt...att köpa en säck istället för fyra...

Jag kan förstå dom som t ex har svårfödda hästar som kräver 10-15 kg hö och flera kg kraftfoder per dag...då kanske det behövs en hög energigiva i det man ger... Jag förstår också de högpresterande hästarna som tränas och tävlas som också behöver mycket energi...där behövs det "specialfoder". Men som sagt i vårt fall med lättfodda hästar som motioneras normalt 3-5dagar/vecka i ca 35-55 minuter så behöver vi inget special utan reglerar istället foderstaten efter hur hästarna verkar må och vilket hull de har...det är betydligt lättare att reglera med fyra säckar än med en!

HannaZ skrev:
Med tanke på att de flesta tävlingshästar på hög nivå knappast går hela dagen i hage så har de rätt många timmar på sig att stå och mumsa på ett bra grovfoder. I dagsläget lär de knappast ha fri tillgång dygnet runt.
De kan väl stå och mumsa i hagen också?
Mina hästar går på lösdrift och har numera fri tillgång till ett utmärkt ensilage.

Jag gillar fullfoder också.
Om det behövs till det hö som man har.
Pellets kan vara ett billigt och bekvämt sätt att säkerställa hästarnas näringsintag på.
Mina hästar har konsumerat väldiga mängder pellets i sina dagar.

Vissa år får inte jag heller tag på tillräckligt bra grovfoder.
Men i år så har jag det.

Så nu fodrar jag med ensilage och kornkross.
Korn för att ensilaget innehåller för litet fosfor.

I ridsport för några nummer sedan intervjuade de en amerikan som menade att det hö som produceras i våra klimat inte är tjänligt som hästfoder. Vi har helt enkelt inte tillräckligt bra sommrar, så höet blir ofta dåligt, även om det inte är synligt för blotta ögat.
Dessutom har vi för fuktiga vintrar för att kunna klara av att förvara det utan att mögel bildas.
Det tyckte jag var intressant med tanke på hur många hosthästar som finns i det här landet.
Själv skulle jag aldrig fodra med hö, jag fodrar endast med hösilage. Jag har aldrig stött på någon som haft hö som är fint framåt vårkanten när det lagrats många månader.
Det är också intressant att notera att ett år (jag tror det var 2004) hade Stig H ovanligt dåliga resultat på sina hästar. Det var inga hästar som var sjuka, men de presterade helt enkelt inte på topp. Efter många utredningar och analyser kunde det konstateras att höet var mögligt och det påverkade prestationerna.

Jag fodrar gärna (helst) med bara ett bra grovfoder. Finns det bra hö att tillgå - fine. Men här i Skåne är det i princip omöjligt att lagra hö på ett bra sätt utan skulltork. Förr eller senare (oftast förr) är det ofräscht och antingen fodrar hästägare med mögligt otjänlig hö, eller så går det åt stora medel (ekonomiskt och tidsmässigt) för att få fram mer av varan.

Det är lättare att hitta ett bra hösilage, det är lättare att förvara. De flesta hästar föredrar hösilage framför hö (vilket gör det lättare att låta dem slippa kraftfodret) och är man noga med kvalitén (lika noga som med hö alltså!) ser jag inga risker med hösilageutfordring. Tvärtom.

Föredrar oblandade kraftfoder, men fodrar just nu med müslie för att inte ställa till för mycket i magen för nyflyttade hästen. Säkert ett bra foder, men drömmen är bara hösilage.

Lahtel skrev:
Jag har aldrig stött på någon som haft hö som är fint framåt vårkanten när det lagrats många månader.
Du kan få komma och träffa mig.
Jag kan konsten att lagra hö jag.
Jag fodrar med fjolårshö fram till i december de flesta år.
Och det är alltid alldeles utmärkt ända tills att det tar slut.

Sedan så är det dåligt för att det är slut.

Inte_Ung skrev:
De kan väl stå och mumsa i hagen också?
Mina hästar går på lösdrift och har numera fri tillgång till ett utmärkt ensilage.

Ja, naturligtvis kan dom det.
Det jag menar är att många av dessa fina tävlingshästar gör "ingenting" stora delar av dygnet. Ägarna har dom knappast på lösdrift. Så argumentet att dom måste få 6 kg krfatfoder för att dom inte kan/hinner äta tillräcklígt med grovfoder (vilket verkar vara den rådande åsikten) faller ganska platt.
Visst kan kraftfoder behövas som komplement men 6 kg kraftfoder känns inte som ett komplement, mer som att det är utgångspunkten för dessa hästars foderstater.

BeastieBabe skrev:
ja, men fortfarande tillgodogör sig hästen näringen 1 kg kraftfoder mycket bättre och snabbare än 1 kg grovfoder.. det går inte att komma undan..

Snabbare, ja.
Bättre..., det beror på vad man menar med bättre.

Hästar är inte evolutionärt utvecklade för att äta "snabba kolhydrater" (Precis som viinte är det, vi utvecklar på sikt diabetes typ II).

Sen att det kan behövas på svårfödda individer, men jag undrar om inte tillräckligt bra grovfoder kan räcka i de flesta fall även här. Problemet är att köpa rätt från början så man slipper komplettera med än det ena än det andra.

Korven skrev:
Eftersom jag bara har EN häst så vill jag inte att han ska vara en av dom fem. Ni som har många hästar kanske tycker att lite "spill" får man räkna med?

Eftersom jag har FYRA hästar så vill jag inte att de ALLA ska drabbas av bronkit och lungsjukdomar. Men ni som bara har en häst kanske tyckar att det är ok, för de dör ju inte på direkten?

Dumma frågor får dumma svar :angel:

Sass skrev:
Eftersom jag har FYRA hästar så vill jag inte att de ALLA ska drabbas av bronkit och lungsjukdomar. Men ni som bara har en häst kanske tyckar att det är ok, för de dör ju inte på direkten?

Dumma frågor får dumma svar :angel:
Ja det var ett dumt svar för jag har inte pratat om bronkit och lungsjukdomar.

enligt artikeln i ridsport fick bla briar så mycket grovfoder han orkade äta. Men äter man 6kg kraftfoder orkar man sällan mer än en 10kg.

Vi ger hösilage för att vi inte har nån bra förvaringsplats för hö.
Jag ger fullfoder för att min häst blir "havretokig" och jag inte vill ge 3kg korn om dagen pga stärkelsen. Och eftersom hon är ett fullblod räcker det inte med bara hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 664
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar