Vanligt att lämna tik vid parning?

Coldspell

Trådstartare
Jag har en tik som är i löp just nu som jag vill para. Enda alternativet att få det gjort är att köra tiken till hanen under en helg, lämna henne där en vecka (hos hennes egen uppfödare som äger hanen som vi eventuellt ska para med) och sen hämta hem henne helgen därpå. Detta eftersom vi bor så ofantligt långt bort och det finns ingen hane i närheten.

Är det vanligt att man lämnar tiken hos hanens "familj"? För mig känns det väldigt nervöst och oroligt för mig att göra det. Nästan så jag funderar på att hoppa över att para henne bara för den sakens skull. Men är jag bara nojjig? Är det så man brukar göra? Uppfödaren är underbar och har levererat underbara hundar åt oss...så jag vet att hon kommer ta hand om tiken på bästa tänkbara sätt. Men ändå...

Sv: Vanligt att lämna tik vid parning?

Hur tänker du att man ska göra annars, när det handlar om stora avstånd?

Alternativet är väl att du stannar där med henne tills parningen är över? Det kanske innebär att du får ta ledigt från jobbet men du slipper vara orolig. Finns liksom inte så många andra möjligheter förutom att inte para.

Hur pass bra är du på att läsa av din tik? Det är ju inte omöjligt att, med lite tur också, kunna köra till hanen - få till en parning, och sen ta med tiken hem igen.
Min uppfödare åkte till Norge för att para, var där i 3 timmar och körde hem igen. Det blev valpar på den snabbvisiten. ;)

Hur tänker du att man ska göra annars, när det handlar om stora avstånd?

Helst hade jag ju stannat där, men det är tyvärr inte möjligt med arbetet. Hon började löpa mycket tidigare än beräknat eftersom vår nya hund började löpa nyss, det drog väl igång denna tik tidigare...

Men jag gissar att jag bara är fjantig...

Alternativet är väl att du stannar där med henne tills parningen är över? Det kanske innebär att du får ta ledigt från jobbet men du slipper vara orolig. Finns liksom inte så många andra möjligheter förutom att inte para.

Det hade ju varit det bästa alternativet, men tyvärr kan jag inte stanna. Och det jag misstänkte. Jag måste nog inse att det bara är att lämna henne där...

Hur pass bra är du på att läsa av din tik? Det är ju inte omöjligt att, med lite tur också, kunna köra till hanen - få till en parning, och sen ta med tiken hem igen.
Min uppfödare åkte till Norge för att para, var där i 3 timmar och körde hem igen. Det blev valpar på den snabbvisiten. ;)

Det är första gången hon skall paras, så jag måste nog säga att jag inte alls är särskilt bra på den biten. Lite därför jag också vill ha stöd av min erfarne uppfödare. Det är inte första valpkullen jag har, men den första med den här tiken. Om det nu blir något vill säga.vilket jag hoppas.:-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 483
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 443
Hundhälsa Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 505
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka