Vänligaste bettet

Sv: Vänligaste bettet

Läste på länken ovan att tredelade eggbettet var milt men hästen regaerade snabbare på det än med lösa ringar.

Vad tycker du om det bettet?

Jag har ett vanligt tredelat bett..Har testat ett rakt men den gick inte bra..

Så jag funderar på ett tredelat eggbett..

Jag har eggbett, & mitt sto älskar det verkligen. Det ger snabbare signaler, men känns ändå så mycket bättre. Vaenting lyssnar superbra och går så fint så. :) jag brukar växla mellan det och ett helt vanligt tvådelat, för att hon ska fortsätta vara uppmärksam i munnen. Faktum är att hon trivs jättebra med tvådelat också.

jag har ett tredelat bett i söt metall med tungfrihet. har haft raka bett på min lille men hans mun är förliten så hans tunga åker över bettet.

tänkte ocå lite på det där med hackamore... har faktist testat det engång.. (inte så brutalt som det låter) hade en häst när jag jobbade på travet en gång som slets sönder i mungipan.. hon va ruskigt het kan tilläggas och fastnade med tömmen runt benet... våran underbara tränare tyckte att jag kunde rida henne på hack. det va den värsta skenturen i mitt liv! och jag kan säga som så att hade man kunna bryta nosryggen på en häst så hade jag gjort det då. vägde då drygt 90 kg och jag hängde varenda ett i tyglarna!!! då red jag på ett sk ponnyhackamore och det måste vara omöjligt att bryta nosen med ett sånt! (om det sitter rätt vill säga) har därimot hört om hästar som har skadats av "riktiga hack" typ dom som hopp eliten rider på.

Fast den hela "bryta av nosryggen"-grejen handlar ju om ifall man sätter hacket fel, dvs för långt ner där skelettet är mycket tunnare och skörare. Att bryta hela nosryggen är nog inte det lättaste, men att lyckas knäcka av änden är nog inte alls omöjligt med hjälp av felplacering, stark hand och lite otur. ;)

Vad är grejen med eggbett eller bett med fasta ringar jämfört med lösa ringar ?
Är det hävstångeffekten man är ute efter ?

För min del är det främst att bettet inte åker igenom munnen lika lätt.
Int eför att jag sitter och drar så mycket men rider en del unghästar och tycker det funkar bra på dem.

För min del är det främst att bettet inte åker igenom munnen lika lätt.
Int eför att jag sitter och drar så mycket men rider en del unghästar och tycker det funkar bra på dem.

Jag har en rem under bettet spm gör att det inte går att dra bettet genom munnen.

Har lånat ett eggbett och ett rakt med fasta ringar av en kompis och ska testa det någon dag iveckan...

Nu har jag prövat tredelat eggbett och min häst gillade det inte..Han går fortfarande bäst på tredelat med lösa ringar...Det jag tyckte var bra med fasta ringar var att tyglarna halkade inte ur händerna!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar