Vänligaste bettet

Koltinna

Trådstartare
Vilket bett är det vänligaste för hästens mun och varför?
Självklart beror det på ryttarens hand, men satt och funderade på olika bett och dess inverkan på hästens mun.

Sv: Vänligaste bettet

Olika från häst till häst. Men man brukar väl säga att vanligt rakt bett är snällaste? Sen är jag inte specialliserad på bett :angel:.

jag har ett vanligt tre delat eggbett, som min pålle trivs bra i, skulle tro att det är bland dom mildaste betten :)

jag har ett vanligt tre delat eggbett, som min pålle trivs bra i, skulle tro att det är bland dom mildaste betten :)

Läste på länken ovan att tredelade eggbettet var milt men hästen regaerade snabbare på det än med lösa ringar.

Vad tycker du om det bettet?

Jag har ett vanligt tredelat bett..Har testat ett rakt men den gick inte bra..

Så jag funderar på ett tredelat eggbett..

Nova syntetbett tycker jag hur som helst.

Jag har en häst som har fått en utstämplad tand och ska ridas bettlöst..Men sedan när han kan ridas med bett måste det ju vara skonsamare med ett Nova bett?

Det är väl gjort av silikon?

Läste på länken ovan att tredelade eggbettet var milt men hästen regaerade snabbare på det än med lösa ringar.

Vad tycker du om det bettet?

Jag har ett vanligt tredelat bett..Har testat ett rakt men den gick inte bra..

Så jag funderar på ett tredelat eggbett..

Jag har ett! and I love it!!:love: Eller, lilla Spurning går underbart bra på det! Det är små ringar så det störs inte av nosgrimman och så ligger det stilla i munnen på hästen. Jag rekommenderar det verkligen!:D (det var för övrigt jag som tvingade ''fafnir'' att köpa ett :p)

Det kändes som mitt i prick när jag provade det på Spurning. Hon gick tidigare med ett tredelat med lösa ringar och tungfrihet och jag tyckte hon var mjuk och fin , men det var något som spökade ändå. Så jag provade eggbettet och ja, perfekt!

Senast ändrad:

ja jag gillar mitt tredelade egg bett jätte mycket, precis som spurning säger så störs det inte av nosgrimman för den har små ringar.
det rekomenderar jag verkligen !

Och de här små ringarna som ni lovordar, på vilket sätt påverkar det hästen? På vilket sätt är det milt då?

Och de här små ringarna som ni lovordar, på vilket sätt påverkar det hästen? På vilket sätt är det milt då?

Jag gillar inte när det är får små ringar på betten, hade ett rakt förut med jätte små ringar, ringarna åkte in i munnen på hästen om han tog ett ledandetygeltag.

Ett svagt böjt, oledat tränsbett anses av många hästtandläkare vara det "snällaste", då det är mest "rätt" utformat anatomiskt, och dessutom ligger stilla i munnen på hästen.

Personligen gillar jag också oledade bett, då jag har en häst som lätt blir orolig i munnen och därför behöver ett bett som ligger still. Novabettet bet han sönder, och tredelade bett lägger han upp på tänderna med slitage som följd. Och tvådelade haaatar han...

Skulle dock vilja säga att det bett är snällast mot hästen som hästen trivs bäst med, och där ryttaren får bra respons av hästen så att man snabbt kan ge eftergift. Hellre ett lite skarpare bett som hästen lyssnar på än att sitta och "segdra" i ett "snällt" bett....

Min häst blir framtung och går som en grävling på maskjakt med oledat bett.
med stångbett så knäcker han nacken.
fungerar bäst på 3 delat, snällast för oss båda då man får jobba mer med ett oledat för att han skall gå bra.

Ska jag vara ärlig så tycker jag det går lite mode i vad som är bäst.

När jag började rida så skulle man ha tjocka bett för det var snällt och det skulle vara ca en halv cm på varje sida om munnen så det inte nöps.

Efter ett antal år var vi på kurs och jag var inte ensam om att få höra hur fel mitt bett var, det skulle vara 3-delat och smalt och kort. För att hästen har ju inte hur stor mun som helst och det ska röra sig lite så inte hästen biter sig fast i det. Så då köpte vi ett sånt.

I senaste Islandshästen läste jag nu att det ska vara oledat om det ska vara snällt för då kan hästen hålla bettet stilla i munnen genom att klämma fast det med tungan och skapa ett vaccum. Är frestad att ge mig iväg med en gång till närmsta ridsport affär och köpa ett, men har inte kommit så långt än.

Jag skriver vi för det är ju vi som är ute rider, jag och Gneisti alltså. Hästen som aldrig klagat på bettet eller sadeln, men snällt står ut när jag kommer hem med nya grejor.

Han är alltid villig att jobba och gapar själv över bettet (efter att han blivit kliad under hakan som rutinen kräver) man kan höra hur han suger tag i det och skapar sig kanske ett vaccum i munnen även med det 3-delade vi rider på nu och har gjort rätt länge. Så länge jag är mjuk i handen är han mjuk och glad i munnen, börjar jag bråka bråkar han tillbaka och det har inget med bettet att göra. Han har aldrig varit hos någon tandläkare, men det kanske börjar bli dags nu när hästen är över 20...

Hästar anpassar sig snabbt och är så medgörliga. jag minns min första sadel, den var för lång och för trång. Inte f-n sade hästen något. Den gick och gick. Gudskelov red jag ofta barbacka så hoppas den inte tog för mycket skada. Dock fick den skador i munnen, och fick veta bettet var helt fel. Då började jag intressera mej och tog in alla nyheter och kunskaper - utbildade, duktiga männsikor som SÅG hästarna. Tack för att det finns utveckling på det här området också. Sedan tar folk åt sej eller inte. Men hästarna, de går och går och säger inget.......

Det farligaste är nog när man försöker följa modet utan tanke själv. Minns att ett tag skulle "alla" som red islänning ha ett isländskt stångbett med kedja och grejor, det såg riktigt illa ut i vissa fall.

Det som är roligt är ju att det är utveckling, sen får man försöka ta till sig och lära sig så gott det går, men det viktigaste är ju att man lyssnar på sin häst. Nu har jag en svenskfödd gnällmåns, han går inte om det är obekvämt eller gör ont, men även hästar som försöker dölja sin situation brukar ägaren som känner hästen väl märka om nåt är galet.

aggur trivs bäst med rakt bett. använder tredelat ibland med för omväxling. men rakt med fasta ringar är favoriten=)

För diverse lugna turer i skogen har vi även ett hack hängande, men är inte så förtjust i det=)
Nagg gillar mycket stöd, å de e ju inte det lättaste på hack

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar