Vanliga sulor VS snösulor

MaRomer

Trådstartare
Då ska pålle få nya skor och tänkte lägga på sulor för ev snö (Om det nu kommer någon)

Så vad ska man välja för sulor??

De vanliga hela med bubbla?

De andra hela utan bubbla?

Eller snösulorna med kanal (Öppna)?

För och nackdelar!

Vad skulle ni lägga på en häst med sköra hovar?

Hagen är inte lerig som de går i.

Sv: Vanliga sulor VS snösulor

Jag tycker helt klart att de öppna sulorna med kanal är bäst. Tycker inte om att stänga in hovarna i hela sulor, sen tycker jag dessa förebygger styltor bäst också.

Jag håller med, av samma anledningar. Minst risk för komplikationer, bäst funktion.

Håller helt med! Mitt fullblod har haft två hovbölder denna höst. Senaste skoningen fick han snösulor och även om det varit lite lerigt (vid grinden) så har inga problem uppstått. Han har 'fullblodskvalitét' men tycker inte han är mer benägen att tappa skor eller så nu. Och nu är det snö :love:

Har ett ännu bättre förslag, strunta i sulor helt o när du ska rida ta ett lock från GBglass låda o klipp lite större än insidan av skon. Tryck i den innanför skon o vips så har du billiga sulor som du lätt kan återanvända o ta bort. Det fungerar jag lovar!!
:D

Vad synd, din pålle kanske har "för stora" hovar för det, jag har ju en liten fjording med små fötter o en bponny så för dom fungerar det.
Synd annars är det billigt, då skulle jag iaf välja dom "öppna" sulorna om man ska ha riktigt..

Fast jag vill ha sulor i hagen också, annars blir det bambi på hal is vid insläppet.
Det är även lätt för vissa som inte har järnkoll :angel: att vricka sig om de har styltor när de skuttar :grin:

funkar inte för mig heller, antigen går dom inte i eller så ramlar dom ur.... :crazy:

tyvärr är snösulor skit för hovarna då det kommer in massa grus och sandkorn som ligger och skaver mot hovens sula och ger ömma tunna sulor. så man ska minimera tiden med sulor så gott det går! jag kommer sko med snösulor på torsdag, det är snö nu och det ska enligt smhi vara snö och kallt ett bra tag.

använder alltid dom öppna med kanal. hela sulor gör det värre än bättre tycker jag.

Har ett ännu bättre förslag, strunta i sulor helt o när du ska rida ta ett lock från GBglass låda o klipp lite större än insidan av skon. Tryck i den innanför skon o vips så har du billiga sulor som du lätt kan återanvända o ta bort. Det fungerar jag lovar!!
:D

Det funkar inte;) Hela stallet testade det förra vintern och det hjälpte tills de trillade ur.. Dvs ca 10-20 min. Men aldrig en hel runda.

De vanliga hela med bubbla?
Hade det en skoperiod på den ena hästen och tyckte dom var totalt värdelösa. Dels så kommer man ju inte åt att kratsa ordentligt, vilket jag ser som ett stort minus, och dels skyddade dom ju inte alls ifrån styltor! Hade dm höga styltor redan på väg till hagen direkt efter skoningen :confused:

De andra hela utan bubbla?
Aldrig använt så kan inte kommentera ;)

Eller snösulorna med kanal (Öppna)?
Enligt mej det bästa jag prövat. Man kommer åt att kratsa (även under sulan lite granna om man trixar) och dom skyddar väldigt bra ifrån styltor. Och de små styltor som väl blev, ramlade av nästan med en gång :)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 227
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix