Vanliga skador på transport?

skuggi

Trådstartare
Jag funderar på det här med uthyrning av transport och skador på densamma... Man hör ju hur dyrt det kan bli att laga osv... Men vad ÄR det för skador som kan bli?? Jag har bara mesiga islänningar, och jag kan inte riktigt föreställa mig vad de skulle kunna paja? :p

Så, berätta vilka skador på transporten ni varit med om, och vad det kostade att laga! :bow:

Sv: Vanliga skador på transport?

Jag funderar på det här med uthyrning av transport och skador på densamma... Man hör ju hur dyrt det kan bli att laga osv... Men vad ÄR det för skador som kan bli?? Jag har bara mesiga islänningar, och jag kan inte riktigt föreställa mig vad de skulle kunna paja? :p

Så, berätta vilka skador på transporten ni varit med om, och vad det kostade att laga! :bow:

Inga speciella skador, förutom att hästar ibland akn råka fixa skråmor på väggarna, men måste bara skriva att försäkringarna inte gäller om du inte har tillstånd att hyra ut transport, sånt måste man skaffa om man ska hyra ut, om det var det du tänkt göra alltså.

De skador jag sett när jag någon hyrt släp är:
Sneda lämmar
Skeva bommar
Uppsparkade sidor
Sned mellanvägg
Krökta sprintar

Har en känsla av folk helst hyr slälp om de ska köra jobbiga hästar. För att dömma hur hyrsläpen ser ut inne i så ser det ut som det varit riktig "strid" där inne med en vildhäst. Tror också att detta kostar så pass mycket att laga att uthyrana istället kör slut på släpen och byter till en ny.

Tack för tipset, men det tänkte jag nog.
Undrade mest lite vilka skador man kan förvänta sig :p

Shit-pomfritt :crazy:
Det där lät våldsamt, hur gör man så lämmen blir sne?? :eek:
Och bommarna, de brukar ju vara rejält stabila, man undrar hur hästen såg ut, om den lyckades böja en bom :confused:

Fler då? Vill gärna vilja veta vad som hände när skadan uppstod.

Tex hur lyckas de få sån kraft att de kan sparka sönder väggen?? De står ju så nära väggen tänker jag att det inte borde kunna bli sån snärt? Eller blir väggen söndersparkad i ett annat läge?

Var med en kompis när hon skulle iväg med sin häst, och dom pajjade kopplingen på nåt mysko sätt.

Jag vet inte om den är så vanlig eller ej dock.

Kommer inte ihåg alla men här kommer endel av händelserna...

Släpet hemkört med kontakten släpandes i backen, kontakt och en bit av kabel söndertrasad. Den som hyrt bytte kontakt och skarvade kabeln, vilket inte kändes bra....

Släpet inbackad i en sten så hela skärmen kröktes + stagen som gick under släpet. Skärmen fick plockas loss för att knackas till och lackas om. Detta jobbet gjorde vi själv så materialkostnad med lack -några hundra iaf.

Släpet återigen hemkört med släpande kabel och inbackat i en snöhög så nr skylt med belysning fick bytas. Den som hyrt lovade ordna detta å gjorde visserligen ett bra jobb, men jag var utan släp 4 veckor...

Nått sorts gjordfel i en bil så hela släpets elsystem brann upp. De hann slita ut batteripolerna i bilen så inte bilens oxå brann upp. Fick byta ut varenda m kabel i hela släpet och då det är nån sorts specialkabel som krävs med speciella kopplingar så var det inte billigt. Kommer inte ihåg kostnaden....

Hörde via omvägar att en som hyrt släpet(enaxlad tvåhästars) att dom slulle köra hem en ardenner och en nordsvensk i den. En resa på 25 mil. I släpet fick man lasta 720 kg!! Som tur var hann jag hämta tillbaka släpet innan!

Behöver jag säga att jag inte lånar ut mitt nya släp:crazy:

En kompis häst gjorde ett släp ramsnett.

Hyrde ut släp tidigare, men slutade pga allt strul. Va inte släpet trasigt så fick man tillbaka de med hästskiten kvar. De skador vi hade var alltifrån trasiga backlycktor till avslitit tak (hästen ska ha rest sig i släpet o slitit loss taket). Kommer inte låna/hyra ut släp igen!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: igbest
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 012
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix