Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Precis, lite som Torekorv, Määkus och Pete_. Svenska uttalsregler, alltsammans!

Människor med svenska som modersmål har väl för sjutton inte studerat svenska uttalsregler?

Nej, det var väl det jag inte tänkte att de gjort. Isåfall måste jag ha skolkat från de lektionerna.

Eller "BrfxxccxxmnpckccccIIImmnprxvImnckssqlbbIIII6" och uttalas "Albin".

(Sann historia!)

Ja, ungefär det där såg jag i DN, tror jag. En bokstavskombination lång som en walesisk by, och lika outtalbart, och som skulle uttalas Albin, utan att ens innehålla de bokstäverna?

Men det blev väl inte godkänt?

Nej. Namnförslaget var en respons på det vitesföreläggande som föräldrarna tilldömdes efter att de inte registrerat något namn på barnet vid fem års ålder. När det avslogs föreslog de "A" - som han inte heller fick heta. Så det blev Albin till slut.

Eller försöka lägga upp det så att pojken själv presenterar sig, eller att mamman gör det.
Det brukar jag göra på jobbet:o Jag lider dessutom av den olyckliga kombinationen att både vara dålig på att minnas namn och ansikten.
Det var inte enda skälet till att jag lade n ned planerna på att bli lärare, men det var en bidragande faktor :D

Jag kan bidra med att en av personerna i Femböckerna definitivt heter Geårgina :angel:

Jag kan bidra med att en av personerna i Femböckerna definitivt heter Geårgina :angel:
och för att spina vidare på det temat så läste jag min mammas gamla Jill-böcker när jag var väldigt ung. Där fanns en man som kallade sin häst för "Horse" och eftersom detta var innan jag själv börjat läsa engelska (ja, jag var väldigt tidig med läsningen...) så hette ju hästen alltså "Hårse" (med Eet uttalat)

Jag har nog lärt mig grundläggande svenska uttalsregler för att kunna bryta dem med hänvisning till mitt ursprung. :D Dalfolk gör som de vill och Kerstin uttalas banne mig inte Tjärstin utan Kessti. Utom min småländska mamma då, hon heter Tjässtin.

Hon är fin, min mamma! :love: Jag fick ett STORT påskägg med massa godis igår, annars hade jag blivit en väldigt trumpen 34-åring.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: tanten
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 178
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 904
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10