Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Hon är fin, min mamma! :love: Jag fick ett STORT påskägg med massa godis igår, annars hade jag blivit en väldigt trumpen 34-åring.

Jag fick ett idag av min mamma, jag är ca 13 år äldre än du.

När jag kom hem med ägget i handen berömde en liten granntjej mitt ägg för att det var så fint och jag berättade att jag hade fått det av min mamma. Då frågade tjejen om det var godis i det, och när jag sa att det var det sa tjejen "Din mamma tycker nog att du ska bjuda på godiset om du träffar någon trevlig!". :D

Så vi satte oss på trottoarkanten och åt godis tills tjejens mamma kom och skämdes över henne. Men jag tyckte att hon var jättecharmig!

Här blir det inga barn men min bror har skaffat. Dock med en trevlig skånepingla, vi är lite oroliga över hur det utfallet kommer bli rent språkligt.

Jag fick ett idag av min mamma, jag är ca 13 år äldre än du.

När jag kom hem med ägget i handen berömde en liten granntjej mitt ägg för att det var så fint och jag berättade att jag hade fått det av min mamma. Då frågade tjejen om det var godis i det, och när jag sa att det var det sa tjejen "Din mamma tycker nog att du ska bjuda på godiset om du träffar någon trevlig!". :D

Så vi satte oss på trottoarkanten och åt godis tills tjejens mamma kom och skämdes över henne. Men jag tyckte att hon var jättecharmig!

Åååh! :love: Fick mig att tänka på om en historia om min farbror som av en händelse blev bjuden på varm choklad hos en kamrat och insåg att det var något som förekom varje kväll i den familjen. Sedan lekte han där varenda dag men var sen en gång och kom instörtandes med andan i halsen och utbrast: "Har ni druckit choklad än?" :D

Ja, alltså, Kitty Drew kommer ALLTID vara Kitty Drevv för mig. Och Wendys häst Peace heter i mitt huvud Peach - tack niphredil 10 år för det.

Vad är poängen med det? Allrahelst sådana som blir tokiga enligt svenska uttalsregler, typ Chatarina eller Pheter. Om en nu vill ha ett speciellt namn till sig själv eller sitt barn, varför då inte bara välja ett udda namn?

Jag har ett "vanligt" svenskt namn. När jag var i yngre tonåren lekte jag lite med bokstäverna i namnet och lade till ett Z. På den tiden var det lite ovanligt och jag tyckte det såg häftigt och lite annorlunda ut. Började använda stavningen mer och mer, när jag blev 18 ändrade jag det hos skatteverket också.

Nu när jag är närmare trettio så kan det ibland kännas lite barnsligt, men samtidigt skulle det kännas tokigt att börja stava namnet normalt igen, så det får hänga med.

Bryr mig inte nämnvärt hur folk stavar mitt namn i vardagliga situationer , om det är viktigt att namnet är korrekt så stavar jag det bara.

Något jag däremot tycker är drygt är när folk har svårstavade dubbla efternamn OCH krångliga förnamn där det är superviktigt att varenda stavelse är korrekt. Det tar ju en evighet att få det rätt ibland

Nope! Sorry, du är uppenbarligen inte lika bra på engelska som jag är (var, som tioåring)!

Ang C vs K så har jag haft en del strider i mina dagar om mitt namn, Cajsa heter jag men en del lärare envisades med att stava det Kajsa, en gick så långt att hen hävdade att om jag stavade med C så skulle det uttalas Sjasa, tills jag undrade varför det gick utmärkt att stava Catrine med C och inte mitt namn... :angel: Sen har jag väl sagt till rätt många gånger att det är Cajsa med C, även om jag inte stör mig så mycket nu längre.

:eek:

Får verkligen hoppas att det inte var en lärare i svenska som inte hade koll på det här med hårda och mjuka vokaler..

Jag trodde att jag var på väg att få en stroke!

Kan vara Gunnar som grejar, eller så är vi hackade. Jag tog i alla fall en skärmdump ifall någon hånar oss imorgon...

Ja det gör den!! Då är hon avslöjad och är med i det här!!!:devil:

Jesus (svenskt)
Jisus (engelskt typ)
eller Chesus (är det hebreiskt?)

Nej, det finns verkligen inga självklarheter hur namn ska uttalas.
(känns rätt bra att ha hittat namn till barnen som det inte finns några alternativa uttalsmöjligheter på...)

Det uttalas HEzus. Eller sa har.

Yep ... uppochner ar dom:p

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 172
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 903
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka