Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

:bow: :rofl: :rofl:

Jag är så fräck att jag säger "English, please!"

Jag åker till Köpenhamn och går på shoppingtur och säger "English, please!"

(Och dansken svarar: "Aiiieeeuuoooaaauuu, aiiieeeuuoooaaauuu å aiiieeeuuoooaaauuu!" så jag antar att det syns lång väg att jag är svensk.)

Oh ja! Maken gjorde mycket business med Danmark under manga ar och vi hade ett antal Danskar som kom pa besok. De forsta gangerna forsokte vi verkligen forsta varandra, sedan bestamde vi oss en dag for att vi ju faktiskt inte gjorde det och Engelska fick galla. Varje gang. Utan valhanta forsok till forstaelse forst.:p

/Hastflicka som inte ens forstar Norska och vars Norska kompisar tar det som en forolampning.:crazy:/

kl

Jag uttalar namn enligt uttalsreglerna om inget annat sägs. Man måste ju förutsätta att namnet ska uttalas som det stavas och normalt uttalas. Om namnet är från ett annat språk försöker jag uttala det så, t ex Isaac förutsätter jag ska uttalas på engelska. Om det är på ett språk jag inte kan får jag helt enkelt hålla mig till svenska uttalsregler, t ex Jörgenssen - jag kan ingen danska så det får bli som det stavas... Tillkrånglade namn som Chatarina och Cevin skulle jag uttala med sje-ljud respektive S i början. Givetvis anpassar jag mig om jag blir rättad, jag vet hur jobbigt det är att få sitt namn förvrängt så jag försöker alltid göra rätt.

Det här med rätt namn för rätt dialekt (eller språk då) är inte bara viktigt i småland. I Värmland skiljer vi ju mer på E och Ä än på många andra ställen, exemplet Elva och Älva kan följaktligen bli helt olika namn. Vi favoriserar också Ä, den som ger sin dotter namnet Emma får stå ut med att hon kallas Ämma och Eva kan både uttalas och stavas Äva. Själv har jag ett namn som låter rätt fult på värmländska, mina föräldrar visste inte att jag skulle växa upp i Värmland :crazy:

Sen tycker jag inte det är fel att vara kreativ och välja ett utländskt namn. Om jag nån gång får en dotter kommer jag seriöst överväga ett speciellt arabiskt namn som jag tycker är så vackert, även om jag eller barnet inte har någon som helst koppling till arabisk kultur. Men då med en stavning som gör uttalet självklart på svenska (och engelska eftersom det är ett så vanligt språk i vardagen).

En grej som jag stör mig på (men är ett gammalt fenomen) är alla dessa som stavar sitt namn Petersson, men vill att det ska uttalas Pettersson.

... och så finns det släkter där man stavat sitt efternamn Peterson eller Pettersson i alla tider men där myndigheterna envisas med att namnet stavas Petersson...

Sjalv gillar jag inte att mitt namn "forsvenskas". Jag heter Elaine, Det ar ett inte allt for ovanligt namn och da stavningen (oavsett om jag har ett engelsk sprakigt efternamn eller inte. Jag kanske tog makens/makans namn om jag ar gift) tyder pa ett visst uttal sa forvantar jag mig det. Eller atminstone att folk forsoker uttala mitt namn som det stavas.
------
Haller med ... samtidigt som jag irriteras over att mitt namn med den logic som framforts inte skulle uttalas som det ar skrivet utan efter en forsvenskad version trots att stavningen sager nagot annat.
Ursäkta mig, men hur menar du att ditt namn ska uttalas?

Ska man säga det "på svenska" skulle jag säga att det ska uttalas Elajn
Den Elaine som finns på barnens skola uttalas Elejn
Hur vill du att det ska uttalas? Ilejn?

Apropå det.

Pröva Albert med skånsk dialekt, det borde vara förbjudet att döpa sina skånska barn till det- ingen förstår vad de heter!!

/Lavinia

Apropå det.

Pröva Albert med skånsk dialekt, det borde vara förbjudet att döpa sina skånska barn till det- ingen förstår vad de heter!!

/Lavinia
:rofl: :rofl: :rofl:
det för mig osökt till när jag skulle beställa en tid på djursjukhuset i Hbg till min unghäst för några år sedan.
"vad heter han?"
"Gilbert Grape"
"Vad sa du?"
"Gilbert Grape" (uttalat typ på svengelska)
"Nej, jag hör inte vad du säger, kan du bokstavera?"
"G-i-l-b-e-r-t G-r-a-p-e"
"AHA!!! Gillbuööörrrrt.... "

Ridå...

Ursäkta mig, men hur menar du att ditt namn ska uttalas?

Ska man säga det "på svenska" skulle jag säga att det ska uttalas Elajn
Den Elaine som finns på barnens skola uttalas Elejn
Hur vill du att det ska uttalas? Ilejn?

Elajnä/Älajnä hade det blivit i bandomsstaden.

Född i stad med förmågan att uttala Pamela som Kamel+a och Janet med betoning på ett högt klart A.

Kl:
Oj, vad många olika tankar om namn;)
Min äldsta heter Jina, sen är det Lucaz å så lilla Julia, är väl Jinas namn folk läser upp fel ibland, blir Gina ganska ofta;)

Kul att läsa om era tankar och erfarenheter ang namn:)
Själv tycker jag att folk får stava precis hur de vill! Det "felet" jag gör när jag hör ett namn är att jag förknippar sånna som jag känner;) när vi diskuterade namn till våra barn kunde jag absolut inte tänka mig "A" för så hette den elaka tanten, inte heller "B" för så hette en kompis hund, inte "C" för så hette en kille i skolan som satt å kleta snor på väggen, osv....

Da det ar ett Engelskt namn med den stavningen vill jag att det utalas "Elejn" (jag ryser:p). Engelskt uttal darfor att det ar sa det stavas. Om nagon sager Elajne (vilket inte ar helt ovanligt) forutsatter jag att de inte kan Engelska och rattar dem. Det skulle vara min forutsattning med namnet Isaac eller Aaron ocksa om jag ser stavningen. Att om man uttalar det "pa Svenska" med Engelsk stavning ar det for att man inte kan spraket, och det ar helt okay men ar det foraldern till barn med namnet skulle jag tycka det var konstigt om jag visste att de kunde Engelska.

Jag har också åsikter om namn, men jag skulle inte icke respektera någons namn.

Vad du tar i. Jag tycker att det verkar enklare att stå ut med att få sitt namn stavat Monica istället för Monika i oviktiga sammanhang framför att hålla på och påpeka hur det ska vara hela tiden.

Bara det.

Jag skrev inte ett ord om hur jag själv skulle göra.

Bland mina vänner som har fått stavningar i stil med Catharina av sina föräldrar, har i alla fall två som jag kan komma på nu ändrat till motsvarande Katarina, av just praktiska skäl. De har tyckt att det är enklare att namnet stavas som det låter.

Elajnä/Älajnä hade det blivit i bandomsstaden.
<snip>

Ryyyysssss:crazy: Jag kanner igen det. Jag tankte pa det nagon sa att fornamnet ar sa starkt kopplad till ens identitet. Nar jag hor mitt namn uttalas sa kanner jag mig ful ... nastan smutsig. Som om jag behover ga till spegeln och "fixa till" mig.

Tankte pa den har traden i dag nar jag sag att det var Jesus som var har och fixade pumpen harom dagen.:p Jag skulle inte kunna tanka mig att fraga efter honom med Svenskt eller Engelskt uttal pa den stavningen om jag behovde ringa tillbaka honom.:angel:

Tankte pa den har traden i dag nar jag sag att det var Jesus som var har och fixade pumpen harom dagen.:p Jag skulle inte kunna tanka mig att fraga efter honom med Svenskt eller Engelskt uttal pa den stavningen om jag behovde ringa tillbaka honom.:angel:
Jesus (svenskt)
Jisus (engelskt typ)
eller Chesus (är det hebreiskt?)

Nej, det finns verkligen inga självklarheter hur namn ska uttalas.
(känns rätt bra att ha hittat namn till barnen som det inte finns några alternativa uttalsmöjligheter på...)

(känns rätt bra att ha hittat namn till barnen som det inte finns några alternativa uttalsmöjligheter på...)

Just nu känns det bra att heta Lena. Eller kanske Leh-nah?

F ö har jag inga större bekymmer med att folk stavar namn på exempelvis engelska (typ Isaac) även om jag kanske tycker att det är lite onödigt men jag stör mig 100 gånger mer på rent "felstavade" namn som rysarexemplet Cewin.

Själv har jag en Jhonny i min närhet... :crazy:
Jag undviker att skriva hans namn utan kallar honom bilmeken. :idea:

Jag har varit med om liknande, när jag efter att ha frågat tre gånger och ändå inte förtstod vad han sa bytte jag till engelska, då blev han jätteupprörd. "Jag förstår ju svenska", ja men vad hjälper det om jag inte förstår vad du säger?

Sånt händer ibland på mitt jobb. Det kommer förbi en dansk och man börjar prata engelska, varpå han svarar "du kan snakke svensk me mig". Eh jaha, ja så länge du håller dig till engelska själv så, visst. Svenska behärskar jag - problemet är ju att jag inte fattar ett skit av det du säger. :p

Bland mina vänner som har fått stavningar i stil med Catharina av sina föräldrar, har i alla fall två som jag kan komma på nu ändrat till motsvarande Katarina, av just praktiska skäl. De har tyckt att det är enklare att namnet stavas som det låter.

Man skulle kunna tro det... Jag är dock döpt till Katarina, utan märkliga stavningar. Det hjälper inte! Varje gång jag uppger mitt namn så får jag frågan hur det stavas, jag svarar att det stavas precis som det låter. Då får jag ofta följdfrågan "Med C?" Näe, med K... "Med TH?" Näää...

Jag skyller detta på alla som envisas med udda stavningar...

Min adhd-hjärna vill uttala det som ji-honny, typ som ett dubbelnamn :crazy:

*kl*
Även ett så enkelt efternamn som mitt, Öst, blir ofta felstavat genom att folk envisas med att lägga till ett h på slutet. Jag fattar inte vad det ska vara bra för??

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
289
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 453
Senast: WS6
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 073
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 101
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • SSHL loppisar