Vanlig spishäll vs gasspis, för och nackdelar?

Sv: Vanlig spishäll vs gasspis, för och nackdelar?

Fast det är ju inte så jobbigt att släpa på gastuber och i mitt föräldrahem hade vi alltid en extra ståendes hemma, just för att slippa stå utan.

Vi har en induktionshäll hemma nu och jag är grymt missnöjd. Tycker inte att den går att få helt ren och kokar någonting över tycker jag att det blir märken. Nu lyckades min svärmor ställa en gjutjärnspanna för tork på den, suck, vilket resulterade i ett par snygga ringar mitt över hela spisen. Nej, föredrar helt klart en gasspis i rostfritt. :love: blir varm/kall snabbt, man blir inde handikappad om strömmen skulle gå och så tycker jag att det ser snyggare ut. Sen så tror jag alltid att det finns en anledning till varför de flesta kockar föredrar gas. Jag personligen har aldrig haft några problem med att sjuda heller. :)

Snälla förklara hur det kan vara svårare att hålla detta rent
Dessutom så blir inte själv hällen varm? så fastbränt blir det mer eller mindre aldri. (det är inte så att du blandar ihop induktion med vanlig glashäll)
Induktionsh%C3%A4ll.JPG

Än det här
pict0078_small.jpg

Jag hade gasspis i över tio år och älskade det hela tiden! Ingenting går upp mot en gasspis där det blir varmt fort, det händer något omedelbart när du reglerat värmen och plattan kallnar på en gång när du stängt av den.

Har sen en fem år spishäll och har inte upptäckt något med det som är bättre än gasspis!
Har du provat induktion?

Det enda jag saknade på gasspisen (och samma gäller för induktion, om de inte har nån specialfunktion) var att det inte finns någon eftervärme att låta kastrullerna stå på, vilket är rätt praktiskt ibland. Har även haft gasugn men det ser jag ingen som helst finess med.

Håller helt med dig!
Har induktionshäll och det är aldrig några problem med att få den ren! & vår är från 2007, en whirlpool från IKEA. Funkar kanon. Mycket nöjd! Mina föräldrar har däremot en vanlig keramikhäll, och den är inte rolig att få ren.

*KL*

En nackdel med hällar är ju att de knappast är lika tåliga mot olyckor och slarv.

Hur bra tål den genomsnittliga hällen ifall man klumpigt/omilt ställer en full kastrull på den så att den träffar ytan med kraft, eller t.ex. att någon tappar en fylld kastrull från säg 15 cm höjd. Ibland händer det ju saker broende på ren otur eller fumlighet.

Jag har ingen erfarenhet av det själv, men hällarna ser ju lite ut som att de inte tål alltför hårda tag.

Jag tror inte att det händer något om du tappar en full gryta rakt ner, det är ju en stor yta som kraften träffar. Tappar du en mortel eller någon mindre tung grej däremot så kan det nog bli en stjärna/spricka, men skulle inte vilja tappa ngt sådant på en gasspis heller, på några sköra delar under gallret.

Man ska ju ha en ren gryta, kan ju inte vara så bra med en smutsig botten på en gasspis heller.
Det går ju vara klantig i alla avseenden, oavsett spis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar