Vanlig sadel elelr western ???

J

Jaija

Skall ju förmodelingen skaffa häst till sommaren/hösten och därmed sadel.. Jag vet bara inte om jag ska köpa mig en vanlig sadel först och sedan en western???? ahh *beslutsångest* Lägger jag ca 7000:- på en vanlig sadel och sedan vill köpa western kanske man inte kan sälja? hm? Vad tycker ni jag ska göra? Hästen kommer inte vara western tränad alls utan bara för engelsk ridning....Men ska jag lägga pengar direkt på western kanske endå eftersom det är det jag vill hålla på med senare? hmm kan aldrig bestämma mig.. :confused:

Hästen går väll att rida med en westernsadel även fast den inte är westernriden??

MVH/ Stefan

Jag hade sattsat på en westernsadel direkt... om det var det jag tänkt rida.. Men du kan ju rida enligt westernprincip även i en vanlig sadel.. Men varför gå omvägen runt en vanlig sadel...

Om du ändå tänkt satsa på western såsmåningom tycker jag du ska satsa på en bra westernsadel från första början. Det går ju att rida klassiskt även i en sådan, även om tyngdpunkten blir förflyttad något bakåt jämfört med en vanlig sadel.
Dessutom är westernsadlarna bättre utformade för att hästen ska få röra sig fritt och flexibelt i bogarna samt belastar framdelen mindre än en engelsk sadel.

jag hade nog satsat på en westernsadel med en gång!

dyrt och onödigt att gå omvägen runt en vanlig engelsk tror jag. bara en massa krångel med att hitta först en engelsk som passar, sen behöva sälja den (kan vara nog så svårt :p ) och dessutom hitta en western som passar!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday