Vanlig jäst till hästen!!!

Sv: Vanlig jäst till hästen!!!

När min häst kom hem från betet så var hon lite lös i magen så jag ringde Kraffts foderrådgivare som gav mig rådet att ge jäst i några dagar. Sagt och gjort och pållan blev bra i magen. Blandade ut det i lite lagom vatten och hällde det sedan i fodret. Det var i alla fall så jag blev rådd att göra. :)

goamarie skrev:
jäst sväller inte. men finns det socker och andra näringsämnen för de små krabaterna så utvecklar dom koldioxid (det är det man rapar när man ätit av mammas obakade bullar....ni vet, ändarna som hon annars kastar, och gott e det :d ) som gör att bakdegen sväller.

Hämtad från jästbolaget.se
"Det som händer sedan under jäsningen är att jästen förbrukar socker och producerar koldioxid och alkohol i degen. Men man behöver inte tillsätta socker i degen för att den skall jäsa. En del av mjölets stärkelse omvandlas nämligen under degberedningen och jäsningen till socker; maltos."

Har noll koll på d här med stärkelse.. Men finns det stärkelse i ngt av hästens foder? Å i betfor finns det ju socker.. blandar man ut jästen med betfor borde den väl svälla? Men hästens mage är ju väldigt mkt större än en degklump... så borde kanske inte ha så stor betydelse...

Förvirrad :confused:

Köpte min foderjäst mald i kvarnen på affären. 5 kg för 45 kr. Det tycker då jag inte är farligt...
Jag kan vara lite feg vad gäller fodret också, men jag skulle inte våga fodra med bakjäst. Även fast jag inte har något emot de som gör det...

Sanna

rabarber2 skrev:
Hämtad från jästbolaget.se
"Det som händer sedan under jäsningen är att jästen förbrukar socker och producerar koldioxid och alkohol i degen. Men man behöver inte tillsätta socker i degen för att den skall jäsa. En del av mjölets stärkelse omvandlas nämligen under degberedningen och jäsningen till socker; maltos."

Har noll koll på d här med stärkelse.. Men finns det stärkelse i ngt av hästens foder? Å i betfor finns det ju socker.. blandar man ut jästen med betfor borde den väl svälla? Men hästens mage är ju väldigt mkt större än en degklump... så borde kanske inte ha så stor betydelse...

Förvirrad :confused:

Havre t ex är väldigt stärkelserikt.

Sen ang bakjäst, jag har aldrig gett det men vet många som har det utan problem. Jag är för 'feg' dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar