Vanlig jäst till hästen!!!

Sv: Vanlig jäst till hästen!!!

Så jag skulle nog inte ta veterinären på "orden" om det inte är så att jag vet mycket och känner denna veterinär.

Då jag har använt mej av denna vet. så som många mer med mej i
många år och han är välkänd i Gävle området och omtyckt. Han har varit vet i 35år eller nått sånt. Jag litar till FULLO på honom!!!

Har även fått det rekomenderat att ge min häst jäst tidigare av min utbildade massör. Då rådfrågade jag min vet. och han sa då att han brukar ge det till hästar som har förätit sig på något fodermedel....

Hur vet du att den sockermängd du ger din häst inte gör att jäsningsprocessen blir enorm och ger hästen gaskolik???
Då jag inte ger min häst något som innehåller socker förutom då hösilaget...

Det är då inte en risk som jag är villig att ta bara för att det ska bli några få kronor billigare (och jag är INTE rik). Det kan ju sluta i en MYCKET dyrare historia än vad mellanskillnaden blir mellan bakjäst och foderjäst....

NU fodrar jag INTE med bakjäst utan gav min häst på vet. rekommendation då hon hade tryckt i sig för mycket kraftfoder!

Jag ger inte min häst jäst men i trav stallet jag jobbade på för ett tag sedan blev vi rekomenderade att ge en häst jäst för att den var dålig i mage och tarm, när vi började ge hästen jäst blev den bättre i mage och tarm började gå bättre i löppen och blev av med dom utslagen den hade i huden.
vi i stallet tror att han blev av med utslagen bara för han blev bra i magen, för vi ändrade inte nåt annat i fodrigs väg eller skötseln.

Skulle inte tveka att ge mina hästar om dom skulle behöva.

Fodrar ni med B-vitamin året runt???
En häst med väl fungerande tarmflora producerar tillräckligt mycket b-vitamin själv. Tillskott kan behövas vid foderbyten, pälssättning och till hästar med mag/tarmproblem.
Vattenlösliga vitaminer skadar visserligen inte då hästen lätt kan göra sig av med överskottet men varför kasta pengar i sjön?

Jag ger min häst vanlig bakjäst vilket fungerar jättebra.
någon sa att hästarna har lättare att ta upp vanlig jäst eftersom det är naturligt.

men man måte väl blötlägga det då först? Vad jag hört så sväller det ju extremt mkt, å de kan ju inte vara bra för hästens mage?

Jag ger min häst foderjäst, finna att köpa på granngården.

Om jag har förstått det rätt omvandlar hästen jästen till naturliga Bvitaminer i maggen.
De har tydligen lättare att at upp dessa naturliga Bvitaminer än vad de ha arr tillgodogöra sig konstgjorda vitaminer.

Jag tycker att foderjästen fungerar bra.

Blir det inte lite dyrt med bakjäst? :confused:

/Frasse

:rofl: Kastar mina pengar i sjön :rofl:

Då mina får b-vitaminer året runt : )'

Men undrar hur jäst kan bli billigare?

jag köper emins bvitaminer för 109 för en 2,5 l dunk.

vad kostar ett jästpaket? två hästar så då går det åt ett paket om dagen?? :crazy:

Men "vanlig" bakjäst är ju svällande. Varför inte köpa öljäst som är betydligt billigare och definitivt inte farligt för hästen????

var köper man öljäst och vad är det?

är det till för att bilda alkohol kanske det inte är så bra med tanke på at jag fodrar med betfor :)

vingligt att rida..

Köper en 2,5 l dunk b vitamin för 109 kr : )

Borde inte bli billigare med jäst?

Asterix skrev:
men man måte väl blötlägga det då först? Vad jag hört så sväller det ju extremt mkt, å de kan ju inte vara bra för hästens mage?

jäst sväller inte. men finns det socker och andra näringsämnen för de små krabaterna så utvecklar dom koldioxid (det är det man rapar när man ätit av mammas obakade bullar....ni vet, ändarna som hon annars kastar, och gott e det :d ) som gör att bakdegen sväller.

men vad det kan göra i hästens mage vet jag inte riktigt.´kanske blir det mkt koldioxid så att det blir gaskolik eller så blir det inte alls så mkt.... beror nog på vad hästen fodras med i övrigt... betfor eller ensilage spelar in.

bara lite tankar från mig :)

Det borde inte ge lika effekt som hos människor eftersom maten passerar mycket fortare genom hästen än hos oss.
Men som sagt, det saknas nog vetenskapliga undersökningar i ämnet.....

Rolle på Österlen

Precis.. dessutom så består inte vår huvudföda av grovfoder gräs-hö-silage osv.. vi äter inte rena spannmål heller.. Vår mage och bakterieflora är inte den samma som hästens.. Vår matsmältning är inte heller den samma som hästens. Man kan inte jämföra oss med hästen helt enkelt!

men vad jag har för mig så går maten fortare genom oss..... det har ca 1,5-2 dygn från deras mun till reas röv... om jag inte är helt fel underrättad.

jag skrev mitt inlägg utifrån mitt perspektiv som kemiingenjr. jag vet inte riktigt vad som sker i hästmagen med jästen.... jag bara spekulerade....

en sak kan vi konstatera är att jästen sväller inte

Jag har börjat ge jäst till min Morrhoppa nu. Hon har stora knutor i pälsen och var jättestövig. Hennes mage är antagligen i olag efter det att hon fick i sig några balar med dåligt grovfoder.
Jag har ökat på hennes b-vitaminer (kraffts) och så får hon 1 paket bakjäst permål = 3 paket om dagen.

Jag tyckte mig se skillnad efter 3 dagar, pälsen blev mindre stövig i varje fall. Sen har hon blivit hur pigg som helst, öronen är spikframåt och hon hoppar nästan jämnfota ( eller jämnhova :D ) när man i början av ridpassen. Jag har fått tillbaka min Morrhoppa igen helt enkelt! Sen att hon har börjat hoppa över staketet är väll biverkningar man får räkna med!

Hmm...Hästen måste sätta i sig betydligt mer än oss eftersom gräset är näringsfattigare än vår kost. En häst sätter i sig 40-50kg gräs på sommarbete per dygn, det hade blivit runda hästar det :D men därför måste det snabbt igenom mage och olika tarmar för att kunna ta emot nästa laddning.

Rolle på Österlen,som vågar påstå detta utan att lämna referenser :smirk:

min vet rekommenderade oxå de. h han tyckte de va bättre än flytande b-vit. ja ger torrjäst halvt paket om dagen under en 14 dagars period när hon sätter pälsen ev längre om de behövs.

Asterix skrev:

den lilla mängd man ger hästen hinner inte svälla så mycket och man behöver inte blötlägga innan jag smular ner ett halvt paket om dagen...i hennes krafft groov hon älskar det

startgrow skrev:
:rofl: Kastar mina pengar i sjön :rofl:

Då mina får b-vitaminer året runt : )'

Men undrar hur jäst kan bli billigare?

jag köper emins bvitaminer för 109 för en 2,5 l dunk.

vad kostar ett jästpaket? två hästar så då går det åt ett paket om dagen?? :crazy:

mellan 1-2 kr beroende på var du handlar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar