Vanlig jäst till hästen!!!

N

nettanbabe

nån här som fodrar med sån jäst som man bakar med...????

det är billigare alternativ för b-vitaminer....

undrar om ni ser något resultat med det!???

Sv: Vanlig jäst till hästen!!!

Jag har inte fodrat med det själv men funderar starkt på att börja då bekanta som provat säger att det är kanon! Ett halvt paket om dagen gör susen!

okii själv fodrar jag med det pälsen är jättefin...(ger ett halvt paket om dagen)
och extremt mycket billigare och mindre kladdigt än vanlig b-vitamin...+ att hästarna gillar det...min är inte den som är kräsen men den gula b-vitaminen från emin tycker hon är jätteäcklig....

Har fodrat med det tidigare men fick sluta eftersom min dåvarande häst blev jättekonstig i magen. Pruttig och lös.

HUr ger man det? smular man bara sönder och läggeri fodret eller blöter man upp???

Jag gav min häst Jäst nu när hon lyckats bryta sig ut ur sin box och äta upp alla hästarnas morgonmat. Först så erbjöd jag henne jästen uppblandat med lite kli och morotsriv, men hon suckade bara och gick sin väg.. Senda så blandade jag en ny dos med fingervarmt vatten och sög upp det i en spruta och gav henne som när man avmaskar och det funkade kanooon! Hon fick en morotsbit efter varje dos....

Det har varit inlägg om det här tidigare. En del hävdar att det inte är bra och en del att det är bra. Eftersom ingen har kunnat ge belägg för att det inte ska vara bra har vi fortsatt att ge dem jäst vid pälssättning/fällning under de senaste två åren och det har fungerat minst lika bra som när vi get foderjäst eller flytande B-vitamin. Har inte upplevt att gasbildningen blivit värre, än vad det redan är :o

Vi ger det (smular sönder ett halvt paket) tillsammans med betfor, vitlök,alger, blandkross och moröter och ingen av pållarna tvekar en sekund :d

Men som sagt, ger bra effekt och är väldigt billigt jämfört med andra alternativ. Och så länge ingen kan påvisa att det är farligt kommer jag att fortsätta :)

Rolle på Österlen

Rolle skrev:
Det har varit inlägg om det här tidigare. En del hävdar att det inte är bra och en del att det är bra. Eftersom ingen har kunnat ge belägg för att det inte ska vara bra har vi fortsatt att ge dem jäst vid pälssättning/fällning under de senaste två åren och det har fungerat minst lika bra som när vi get foderjäst eller flytande B-vitamin. Har inte upplevt att gasbildningen blivit värre, än vad det redan är :o

Vi ger det (smular sönder ett halvt paket) tillsammans med betfor, vitlök,alger, blandkross och moröter och ingen av pållarna tvekar en sekund :d

Men som sagt, ger bra effekt och är väldigt billigt jämfört med andra alternativ. Och så länge ingen kan påvisa att det är farligt kommer jag att fortsätta :)

Rolle på Österlen

Jag skulle nog snarare tänka raka motsatsen...
Skulle INTE ge det förrän det var HELT BEVISAT att det INTE kan vara skadligt för hästen.
Men det är ju bara så som jag tänker :D

mirjada skrev:
Jag skulle nog snarare tänka raka motsatsen...
Skulle INTE ge det förrän det var HELT BEVISAT att det INTE kan vara skadligt för hästen.
Men det är ju bara så som jag tänker :D

Vad ger du din häst då? :smirk:
Idag vet man ju aldirg vad som är farligt eller ej...

Håller med Rolle... kan jag sedan tänka mej att testa det själv så är det ännu mer ok. Min svärfar käkade jäst när han var dålig i magen och han blev ganska gammal. Bikarbonat är ju bra, i lagom dos förstås men så är det ju med allt.

Skulle INTE ge det förrän det var HELT BEVISAT att det INTE kan vara skadligt för hästen

Hmmm....

Jo det är alltid en avvägning...skor du hästarna eller.. ;) ;)

Rolle på Österlen

Jag ger också vanlig bakjäst!
Det fungerar mycket bra!
Smular ner ett paket i betforen, året runt. Hästen älskar det och har äntligen blivit bra i magen.

eftersom att min vet. rekommenderade att ge hästen JÄST så tror jag nog att det inte är farligt i lagom dos....

Det är inte farligt men har du koll på b-vitamininnehållet så att det verkligen är billigt b-vitamin?
PL

Rolle skrev:
Hmmm....

Jo det är alltid en avvägning...skor du hästarna eller.. ;) ;)

Rolle på Österlen

Om jag skor hästen eller inte hör ju inte riktigt hit...
Men jag kan svara iaf...
Om hästen kan gå utan skor, det vill säga att den inte går på sånt underlag så att hovarna slits för mycket, väldigt snett eller pga att den har dålig kvalitet på hovarna... så undviker jag att sko.
Gör mitt yttersta för att tänka på vad det är som är bäst för hästen och tar mina beslut utifrån detta försöker alltid att välja det som skulle vara naturligt för hästen, men om detta inte är möjligt så får jag ta till såna saker som kraftfoder och skor....

mirjada>

Sorry skojade bara. När du sa " HELT BEVISAT att det INTE kan vara skadligt för hästen." så undrade jag om du alltid gjorde det oavsett om det gällde foder eller handhavande och utrustning. Inte mycket man vågar göra i så fall :o

PL>

Fick följande av Jästbolaget, tycker det var liten mängd B-viamin mot vad jag trodde:
----------------------
Enligt analyser vi fått gjorda är innehållet för 1 paket 50g jäst enligt
tabellen nedan. Sammansättningen kan variera mellan olika partier.
Energi KJ 250
Energi Kcal 60
Kostfiber enl Asp g 6,0
Vattenlösl kostfiber g 5,3
Vattenolöslig kostfiber g 0,7
Järn mg 0,1
Vit.B1 Tiamin mg 0,4
Vit B2 Riboflavin mg 0,5
Niacin mg 4,2
Råprotein g 6,2
kolhydrater g 5,9
Fett mod SBR g 0,7
Aska g 0,9
------------------------

Jag ska nog ta och räkna på det........:confused:

Rolle på Österlen

Colombia_Girl skrev:
eftersom att min vet. rekommenderade att ge hästen JÄST så tror jag nog att det inte är farligt i lagom dos....

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga ang att veterinären rekomenderar att ge bakjäst...
Jag menar....
Det finns veterinärer som rekomenderar att man ska ge fjolårshö till fånghästar pga att dom säger att dom får fång av protein och att fjolårshö innehåller mindre protein...
Så jag skulle nog inte ta veterinären på "orden" om det inte är så att jag vet mycket och känner denna veterinär.

Jag har nämligen frågat min veterinär om detta....
Använder bara denna veterinär till mina hästar och har gjort detta i snart 15år...
Han sa iaf NEJ! När jag tog upp detta med bakjäst. Och han hadde också en massa argument i varför också. Ett av dom var att det bildades alkohol av jästen i magen och det gick att jämföra med X-antal ml starksprit och så var det att foderjäst är jästsvamparna döda för att det INTE ska starta en jäsningsprocess i magen på djuret i bakjäst lever dom och vid en viss sockerhalt ökar jäsningen...

Hur vet man tex detta med socker i hästens mat???
Hur vet du att den sockermängd du ger din häst inte gör att jäsningsprocessen blir enorm och ger hästen gaskolik???
Det är då inte en risk som jag är villig att ta bara för att det ska bli några få kronor billigare (och jag är INTE rik). Det kan ju sluta i en MYCKET dyrare historia än vad mellanskillnaden blir mellan bakjäst och foderjäst....
Men...
Det är ju bara som jag tänker....

Senast ändrad av en moderator:

Har ju ingen egen häst men har ändå varit med och fodrat med båda, med god effekt!
Ett halvt paket jäst eller b-vitamin enligt rekommenderad giva brukar det bli i vilket fall som helst, har även fodrat med foderjäst.

Ponnyn som fick jästen hade förövrigt inga som helst problem med gaser eller liknande,
men det beror väl på individen. Blir hästen lös och "konstig" i magen kanske man ska ge
den b-vitamin i stället. Emins är ju väldigt billig och duger lika bra som någon annan b-vitamin.

Beviplex innehåller / msk=15ml

B1(tiamin) 7,5mg
B2(riboflavin)10,5mg
B3(nikotinamid) 75mg
B6(pyridoxin) 4,5mg

Behov och maxtolerans
Behovet av B1 till vuxen häst (underhåll ) är 6mg/100kg kroppsvikt och dag. Maxtolerans är 9000mg/100kg kroppsvikt och dag.
Behovet av B2 till vuxen häst (underhåll ) är 4mg/100kg kroppsvikt och dag. Maxtolerans obegränsad, överskott lämnar kroppen med bla urin.

Den dos jag har fått rekomenderad att ge är 1msk/100kg kroppsvikt och dag.

En flaska beviplex kostar 96kr. För mig räcker den i ca 2 månader. Det blir 48kr/månad men detta beror ju lite på hur stor häst man har vad månadskostnaden blir.
Hur stor är rekomenderad dos?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar