vanlig eller repgrimma..?

Z

zillax89

Jag har aldrig haft repgrimmor på mina hästar, bara vanliga.
Vad är bäst? rep eller vanlig...? En repgrimma måste ju vara betydligt skarpare.
Har bara funderat en hel del och så länge hästen är lyhörd med vanlig grimma kan man väl använda det..? jag har bara grimmor på mina hästar när jag är ute och går/leder. Om jag skall borsta, lyfta ben, träna markarbete i ett ridhus så föredrar jag att ha hästen lös.
Men de få ggr man använder grimma, och en vanlig fungerar behöver man väl inte ha rep? eller finns det nån annan anledning till att ha repgrimma förutom att dom e skarpare?
*förvirrad* :confused:
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

zillax89 skrev:
Jag har aldrig haft repgrimmor på mina hästar, bara vanliga.
Vad är bäst? rep eller vanlig...? En repgrimma måste ju vara betydligt skarpare.
Har bara funderat en hel del och så länge hästen är lyhörd med vanlig grimma kan man väl använda det..? jag har bara grimmor på mina hästar när jag är ute och går/leder. Om jag skall borsta, lyfta ben, träna markarbete i ett ridhus så föredrar jag att ha hästen lös.
Men de få ggr man använder grimma, och en vanlig fungerar behöver man väl inte ha rep? eller finns det nån annan anledning till att ha repgrimma förutom att dom e skarpare?
*förvirrad* :confused:



De är inte bara skarpare, de är mjukare med, om du använder rätt sort.

Så länge hästen inte lägegr tryck emot (eller människan) så är den betydligt mjukare än en vanlig grimma.

Den ger även möjlighet för hästen att gäspa (som den gör när den tänker).

En repgrimma skall aldrig lämnas på en häst utan uppsikt eftersom hästen kan slita sönder sig om den skulle fastna.
Dvs. hage, tranpsort och box skall den inte användas i.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Mkt bra svar av Sammet.
Jag köpte min repgrimma för att den är mjuk och om jag glömmer den i stallet så vet alla att den är min. ;)

Själv har jag alltid hästen lös numera men ska jag ha grimma så tar jag oftast repgrimman. Tycker egentligen att det kvittar. Använd en grimma som du hade valt till dig själv. En som är mjuk och lätt att ha på sig. Det är inte redskapen som gör dig till en bra hästmänniska. :cool:
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag använder repgrimma när jag tränar NH, dels för att den ger bättre och tydligare signaler till hästen med en gång, och den är mjuk och behaglig.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Okey, så en repgrimma är skönare än en vanlig??
Svårt att hitta bra repgrimmor på gotland tycker jag, har inte hittat nån som jag tycker verkar tillräckligt mjuk. Nej ja vet att man inte kan lämna en häst med repgrimma, de fattar väl vilken människa som helst som har sunt förnuft. Jag lämnar aldrig vanliga grimmor på heller, dom kan skada sig på dem med. Några tips på var man kan hitta bra repgrimmor..?
För vanliga grimmor e ju lite klumpiga också, stora osv. Men är så rädd att man skall skada hästen med en repgrimma, ifall om hästen helt plötsligt skulle kasta sig bakåt eller nått, kan inte repgrimman skada dom väldigt illa då? visst, kan säkert en vanlig grimma också men men.
Int för att hästarna brukar kasta sig bakåt eller så, men sånt kan väl hända..?
Ville bara veta liksom skillnaden då jag funderat på repgrimma och letat länge, men jag väldigt kräsen...:smirk:
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag använder vanlig lädergrimma när hästen står på stallgången eller leds till och från hagen tex. Repgrimman är på när jag arbetar med hästen från marken. Den är bättre då för signalerna blir tydligare.
De båda grimmorna har alltså varsitt användningsområde.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Vad händer med en sån repgrimma om hästen stegrar sig och sliter allt vad den kan bakåt? Har ingen så jag bara undrar......:confused:
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Du menar om den Inte sitter fast? (man ska inte binda fast hästen med en repgrimma).
Tja det värsta som händer om människan envisas med att hålla emot är samma sak som händer med en vanlig grimma.

Människan får ont i sina armar, axlar och rygg...

Vi flexar för mycket för att kunna göra hästen illa om den kastar sig.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

zillax89 skrev:
Jag har aldrig haft repgrimmor på mina hästar, bara vanliga.
Vad är bäst? rep eller vanlig...? En repgrimma måste ju vara betydligt skarpare.
Har bara funderat en hel del och så länge hästen är lyhörd med vanlig grimma kan man väl använda det..? jag har bara grimmor på mina hästar när jag är ute och går/leder. Om jag skall borsta, lyfta ben, träna markarbete i ett ridhus så föredrar jag att ha hästen lös.
Men de få ggr man använder grimma, och en vanlig fungerar behöver man väl inte ha rep? eller finns det nån annan anledning till att ha repgrimma förutom att dom e skarpare?
*förvirrad* :confused:
Hej!
Rep grimman används inte bara för att den är skarpare utan för att hästen känner sig mer fri i den.så länge man inte ger något tryck i den så känner hästen nästan inte av grimman, men minsta tryck du ger så känner hästen det.den är alstså mer fri än en vanlig grimma.man ska dock aldrig binda en häst i den.
Själv föredrar jag att använda dually-grimma på mina hästar.Den är konstruerad av Monty Roberts och har ett band som trycker över nosryggen när hästen inte följer en.den gör absolut inte ont utan gör bara att hästen känner obehag och när den gör rätt får häste omedelbar eftergift!den kostar ca 500:- på Monty Roberts hemsida www.montyroberts.com eller www.montyroberts.se
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag blir lite konfundersam över tryck på nosryggen när hästen inte följer en.
Blir inte det lite tudelad signal eftersom tryck på nosryggen betyder att hästen ska backa. (flytta sig undan för trycket).


Om någon trycker dig på näsroten, vart vill du då gå? Bakåt så att trycket lättar. Om någon trycker dig bakom nacken, var vill du gå då? Framåt så att trycket lättar.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Ja, jag menar om jag håller i ena änden och hästen i den andra :smirk: Om jag är ute och promenerar och hästen ställer sig rakt upp och springer baklänges. Dras det åt då eller hur funkar det?
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Den funkar som en vanlig grimma då, men du har större kontroll och du har tillgång till mer grimskaft (4 meter rep).
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Sammet skrev:
Jag blir lite konfundersam över tryck på nosryggen när hästen inte följer en.
Blir inte det lite tudelad signal eftersom tryck på nosryggen betyder att hästen ska backa. (flytta sig undan för trycket).


Om någon trycker dig på näsroten, vart vill du då gå? Bakåt så att trycket lättar. Om någon trycker dig bakom nacken, var vill du gå då? Framåt så att trycket lättar.
Hej!
du ska även visa med ditt kroppsspråk att du vill gå framåt. sänk blicken och och be hästen gå fram.går den inte det så ger du den tryck.du kan även backa med den.Jag kan inte förklara hea proceduren här men det finns en bok som är skriven av Monty roberts där det står mer om den.du kan även köpa hans video ffilm om dually-grimman
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

jag fattar fortfarande inte....:confused: Kan nån förklara enkelt för en idiot :angel: vad det är för skillnad på en repgrimma och en "vanlig" grimma? Att det är skillnad kan jag ju se med blotta ögat, men hur funkar repgrimman jämfört med en vanlig?
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

*ler*

Jag brukar förklara repgrimman på följande sätt när jag har kurs.


En repgrimma är tunnare (smalare) än en vanlig repgrimma. Den ligger mer bekvämt, och den ger hästen större frihet.
Om hästen lägger tryck mot grimman blir trycket "skarpare" (obs att skarp inte syftar på smärta) än en vanlig grimma.

Du kan göra ett test på en kompis. Be din kompis stå upp.
Stå brevis din kompis sida och sträck ut din arm och be henne lägga all sin kroppstyngd emot din handflata och se om du nu kan knuffa iväg henne. (och ska verkligen Luta sig mot dig, inte stå rakt upp utan ligga mot dig näst intill).

Prova trycka undan din kamrat och du kommer upptäcka vilken kraft hon har. (Ni bör ju lämpligen vara någorlunda lika stora, så att hon inte är 5 år och du 50... där finns en viktskillnad.)

Testa nu att be din kompis göra samma sak men den här gången sluter du din hand och låter tummen ligga mot ditt pekfinger men peka frammåt. Och be din kompis luta sig mot det trycket.

Du blir nu mycket starkare.

Varför? Jo, din styrka är den samma.
Men ytan du lägger trycket på är mindre och därför blir du starkare.


Kan även jämföras med hur armén komtrollerar om isen håller för en bandvagn.

De skickar ut en soldat i full rustning med en lina runt midjan. Håller isen för honom håller den för bandvagnen, men soldaten är betydligt enklare att dra upp.





När man håller på med repgrimmor ska man vara försiktig och jag anser att man skall gått en kurs/tagit lektioner och lärt sig hantera grimmorna innan man köper en.
De är ingenleksak. (inte hästen heller)

Syftet med en repgrimma är inte att man skall kunna göra en häst illa. Och du måste ta i ganska hårdhänt för att göra det. Det är som ett bett, repgrimmans skärpa sitter i människans hand.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Så eg är det en vanlig grimma fast med smalar rep? Vad är det här för andra westerngrimmor som finns då, med 2 nosremmar odyl... Hur funkar de?
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Inte riktigt samma, men nästan. De ger känsligare signaler.
Som om du skulle jämföra en hoppsadel och en dressyrsadel.

De har sitt eget syfte.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Okey, jag är fortfarande förvirrad men det låter som att repgrimmor är bra att ha så länge man vet hur man skall använda dom. Jag har helst hästarna lösa, men lite svårt när man skall ut å gå då vi bor längs en väg där folk kör som dårar. Om jag jobbar i en inhängnad ger jag hellre signaler med kroppsspråket att hästen skall flytta sig än tryck via en grimma. Det bara känns mer naturligt för mej på nått sätt. Fast å andra sidan verkar repgrimmorna ge hästen mer frihet och göra hästen känsligare än en vanlig grimma. Så m om man skall ut och gå på promenad i skogen eller nått är en repgrimma bättre än en vanlig..?
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp