Vänja vid transport?

MagicaDeHex

Trådstartare
Hej alla. Man brukar få väldigt bra tips av att läsa alla inlägg och oftast svar på frågor man själv har:)

Men det är en fråga jag har letat svr efter men helt enkelt inte hittat.

Så här är det: Ska hämta hem en d-ponny på 4 år nu till helgen.
Hon har aldrig åkt transport innan. Aldrig ens stått i en. Alltså aldrig blivit lastad.

Tror inte att lastningen i sig blir något större problem (hoppas jag) då hon är lugn i sig och ganska medgörlig med allt annat man gör med henne.

MEN, det jag undrar är om man kan åka så långt med en häst första gången i transport?
Är rädd att hon får panik längs motorvägen och börjar krångla? Vi ska åka ca 50 mil. Har ju inte lust att stå med tomt släp på motorvägen och se hästens bakdel på väg upp mot Sthlm:p

Vi har ingen möjlighet att träna innan:(
Är faktiskt lite orolig för detta!
Behöver jag vara det?

Hoppas ni kan ge mig några lugnande svar:)

kram katta

Sv: Vänja vid transport?

Jag hämtade min nya 3åring i höstas. Hon hade heller inte satt sin fot i en transport innan och hade ingen möjlighet att träna heller. Som tur är fick jag hjälp av uppfödaren. En av hästens rutinerade stallkamrater åkte med. Han lastades först, sen min häst. Det tog kanske 30-40 min att locka på henne steg för steg med en hink havre.

Andra gången hon åkte transport gick det också bra att lasta, då var hon ensam. Dock levde hon rövare i transporten och var sjöblöt när vi var framme :(

Efter att jag fått hem henne har jag haft möjlighet att lastträna lite själv vilket har funkat bra, så nu är vi snart ikapp.

Jag förstår absolut att du är orolig, men vet inte om jag har så många råd att ge. STRESSA INTE när ni lastar. Mycket godis/havre och beröm. Se till att hästen är ganska kort uppbunden så den inte kan hitta på bus, stanna till ofta och kolla. Bra att vara fler när man lastar. Någon som kör bakom tex känns tryggt.

Har du möjlighet att ta med en rutinerad häst så kan det vara till stor hjälp. Ställ den till vänster i så fall; stora lastbilar som kör om kan vara lite läskiga...

bomull i öronen och ev ge lugnande innan då, sån där i pastaform bara för att vara på den säkra sidan.
kan du nog få utskrivet av veterinär om du förklarar läget.

Finns olika preparat som verkar olika länge...

Se till att hästen är ganska kort uppbunden så den inte kan hitta på bus

Kort uppbunden på en häst som aldrig åkt transport skulle jag aldrig rekomendera. Sedan behöver den inte vara helt lös heller. Men bredåkning och så att den kan svänga lite på hals och huvud i alla fall för att hitta sin balans på bästa sätt.

När dom väl är inne i transporten så "kommer dom ändå ingenstans" eller hur man ska säga... ;)

Första gången min häst åkte transport hade vi den kort uppbunden, han föll omkull efter 30 meters åkning och blev hängande i grimman...
Gick åt mycket tid och pengar för lastträning av den sen...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar