Vänja vid bilen

Lejonelle

Trådstartare
Min spanska omplacering tycker inte om bilåkning. Ska försöka vänja honom försiktigt och första målet är att han ska hoppa in själv, så småningom tycka att det är OK att jag stänger luckan och att han får åka en kort bit.

Behöver massor av tips på hur vi ska komma dit. Har hittills nöjt mig med att han ska våga ta en godisbit som ligger på bakre stötfångaren eller kanten till bakluckan men skulle vilja komma till att han vågade ta en godis som ligger inne i lastutrymmet eller från min hand längre in. Men då måste han stå på bakbenen och det vill han inte. Någon som har råd kring hur jag kan komma vidare? Vill INTE tvinga honom. Det är en ganska vek hund.

Sv: Vänja vid bilen

Hej! Börja fösiktigt att lägga godis där bak på bilen, försök att locka så mycket som möjligt, var glad. Sätt dig där bak på bilkanten. Ta det sakta men säkert, eftersom det är en vek hund, berömm så mycket det bara går.. Om den inte vill hoppa upp själv får du kanske lyfta upp den, beror ju på vilken ras det är. Ta lite varje dag, så att han/hon vänjer sig. Gå lite längre hela tiden.
lycka till! Ha det så bra!:banana: :rofl:

Tackar tackar, bra tips att jag själv kan sitta där bak och locka, det måste jag prova :bow:

Nej för jag skulle bara lyft in hunden och det var det sista tips du ville ha :p

Jag vill dock höja ett varnande finger för den metoden. Har man en vek hund som samtidigt är lite rädd kan man förstärka den rädslan om man gör det ditt vis. Min hund är en vek och ängslig sak och hade jag försökt locka och pocka in henne i bilen hade hon aldrig gått i närheten av den.

Dock kan godis-metoden fungera utmärkt på en hund som varit med om en händelse som gjort bilen läskig.

Till trådskrivaren:
Jag hade gjort precis som Tippan och bara lyft in hunden. Om hunden inte är skiträdd för att åka kan det faktiskt vara en god ide. Då åker man korta svängar till kul platser och tids nog blir de flesta hundar väldigt villiga bilåkare.

Jadzia skrev:
Jag hade gjort precis som Tippan och bara lyft in hunden. Om hunden inte är skiträdd för att åka kan det faktiskt vara en god ide. Då åker man korta svängar till kul platser och tids nog blir de flesta hundar väldigt villiga bilåkare.

Det här tycker jag låter som ett gott råd. Gjorde något liknande med min vovve. Hon var visserligen mest rädd pga att hon blev så sjuk av att åka bil. Men idag älskar hon sin bur och åker gärna bil.

Jag vet ju inte vad som ligger bakom eftersom han är ny i familjen, om något skrämt honom eller om det bara är ovanan. Det är därför jag har velat ta det lugnt. Han verkar må illa under färd, saliverar så hela bröstet blir blött efter bara en kort stund. Visst kan jag lyfta in honom, han är inte särskilt tung och gör inte motstånd, tycker bara att det vore så otroligt mycket bättre att han själv uppfattade det som positivt att hoppa in. Kanske jag har fel och det bara förlänger pinan för honom?

Har du bur i bilen?
En del hundar blir mindre skraja och illamående om de har liten yta att röra sig på och något att luta sig mot.

Jag skulle faktiskt bara lyft in honom. Släng in en del godis, så att han har lite att göra och sedan be honom hoppa ut. Tar han inte godiset så är det så pass läskigt att han inte kan äta. Men jag skulle absolut lyfta in honom. Sen verkar det som att han blir stressad eller illamående i bilen eftersom han dregglar. Ta mkt mkt korta turer till favoritstället eller gör något roligt när ni åkt en sväng. Se till att det är lite trång för honom, de brukar må bättre då. Är det illa så ge honom gärna lite åksjukepiller, så han slipper illamåendet.

Jag gjorde det med ena av mina hundar. Gav åksjukepiller i några dagar innan avresa och sedan gick det hur bra som helst utan piller.

Lånar..

Du har redan fått bra svar, och jag håller med de som säger du bara ska lyfta in hunden i bilen.
Jag hade inte hållt på och lockat och grejat, för det gör det bara värre.
Bättre att visa "bestämt" att detta är ingen farligt.
Sen åker du små turer till tex skogen och sen gör något roligt där, och sen hem.
Men jag vet det kan bli jobbigt. För när jag träffade min sambo så hade han en blandis( som vi ju har kvar) och eftersom hon inte gillade att åka bil så hade hon sluppit.
Jag har tränat och tränat, men riktigt bra blir det inte.
Bästa platsen är för henne att sitta i sele i baksätet, hon trivs inte alls i buren.
Enda ggn man ser hon kan tycka det är kul att åka bil (ja lite iallafall), det är när hon känner igen att vi är på väg mot något roligt, åka och bada tex.
Men i går fick hon följa med mig till stan, och hon skulle få en spruta.
Då ser man direkt på henne att det blir jobbigt, eftersom vi åker en annan väg.
Hon är 5 år, så det blir nog inte bättre.

Vill inte låta elak, men varför krångla till det så? :crazy:

Har inte läst tråden men mitt tips är: Lyft in hunden och kör.

Har aldrig daltat med min jycke. Han hade svårt för gallertrappar och gångar.. i en dag. Jag lyfte upp valpen på gallret och gick. Sen var det löst. Likadant var han lite fjantig med stentrappor. Samma sak där: "Nu går vi."

Du kanske inte behöver köra när du lyfter in honom? Lyft in och som nån sa kasta in lite godis. Sen lyfter du ut han igen :) Bilen måste kanske inte alltid köra!!

Mina hundar har som tur var alltid älskat att åka bil, den äldre så mycket att hon som ung hoppade in i alla öppna bilar som hon såg :D Det kunde bli lite pinsamt! Vår Golden la sig alltid och sov i bilen när vi var på landet. (Bakluckan stod öppen) För om hon somnade så kunde hon ju missa att vi skulle någonstans :rofl:

Ja, det är ju också en bra idé.
Min gamla var åksjuk som valp och tyckte därför inte om att åka bil. Men hon fick ligga i bilen och gnaga på köttben, det var gott :d
Sen iofs var hon inte så glad att hoppa in i bilen ändå, tills jag en dag "tappade" tålamodet, och sa att nog fick det vara nog med dumheterna och slängde in henne. Sen dess hoppar hon glatt in i bilen och älskar att få följa med att åka bil.
Var nog bara tvungen att bryta en dålig ovana eller nåt.

Nej, jag har inte bur. Har liten kombi med hundnät, han har inte jättegott om plats men fullt tillräckligt.

Ja, vår kille är ju fyra år och har bott på hundhem ganska länge så jag är inställd på att det tar tid och kanske inte blir bra. Vår andra hund har alltid älskat att åka bil från det att han var valp och har aldrig mått illa.

Jag säger inte att din metod är fel men det beror lite på individen. En tuff individ märker att "det inte var så farligt" och klarar situationen, självförtroendet växer. Den här är inte så tuff, därför har jag velat ta det lugnt och inte tvinga honom. Kom ihåg, vi är nya för varandra och jag vill inte förstöra det förtroende som håller på att byggas upp.

Men det fungerar på fegisar också, bara man gör det på rätt sätt. Inte skälla eller domdera utan bara lugnt lyfta in hunden och stänga luckan. Då visar man handgripligen att det här är okej och matte vet bäst. Du kan ju förbereda bilen genom att lägga något gott där, lyft in hunden och följ själv efter. Sedan sitter ni där en stund och har det mysigt.

Tack, låter vettigt och jag måste bara prova att själv krypa in, vem kan önska sig något mysigare än att sitta i lastutrymmet på en V40 i full snöstorm med en hund i knät :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 423
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 047
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama