Sv: vänja ung häst vid att bli spolad
Jag kör med slang direkt. Börjar dock INTE spola på benen (benen är flyktredskapet och end el hästar kan vara himla kinkiga med saker på och kring benen) utan jag börjar med att spola på BOGEN.
Varmt vatten (behaglig temperatur), inte så hårt tryck i slangen, hästen i longerlina så att den KAN få 'fly' undan ett par steg (så de inser att det inte fungerar, vattnet följer efter) och så tålamod.
Massor med beröm när de står still och ta bort slangene fter några sekunder och så på det igen.
Beroende på hur det går första gången så spolar jag hela hästen, eller bara bog och hals, beror helt på hur det tar det, viktigt är att sluta när det går bra.
Det som brukar vara 'knepigast' är att få spola bakdelen.
Om man måste tvätta dem men är osäker på hur mycket man kommer få spola så kan man använda svamp, hink och linimentshampoo, sådant man inte behöver skölja ur, då riskerar man inte att hamna i en situation där man måste bråka massor med dem för att få ur shampoot.
Åringen här spolades för första gången (aldrig svampad eller något) i somras och efter lite inledande 'hjääälp, ormen tänker äta upp mig och döda mig'
så gick det utmärkt och efter bara några minuter stod hon fint på slakt grimskaft och jag fick spola huvudet tom. Just det med huvudet hade min förra unghäst pippi på med, var jääätteskönt av någon anledning (sägd et till nioåriga valacken som sover när hans polas, UTOM om man ger sig på huvudet). Förra unghästens första spolning blev däremot en bog- och halsspolning bara eftersom hon blev betydligt mer upprörd. Men efter ett par ggr stod även hon lös och sov när man spolade.