vänja ung häst vid att bli spolad

Rotterö

Trådstartare
Jag skall bada min åring. Han är skiten efter sommar betet.
Bästa sättet för att han inte skall bli rädd.
Bara svamp och hink. Eller vänja direkt med slangen.
Skall passa på medans det fortfarande är varmt ute.

Sv: vänja ung häst vid att bli spolad

Har samma funderingar ang min treåring (ponny) som aldrig heller varit badad...hon skulle behöva en ordentlig rengöring inför hösten/vintern. Tankarna har gått fram och tillbaka, hon är i alla fall inte rädd för slangen eller att få den på kroppen/benen.
Vi fyller nämligen vattenhon med slang och hon leker med slangen och drar i den och jag har låtit den sno in sig runt hennes ben etc, men hon flyttar ju sig när jag börjar spola på hovarna och nertill på benen. Vi har varmvatten i stallet, så temperaturen är lätt att få bra.

Men jag lutar ändå över till spann och svamp. Åtminstone till att börja med, kanske man sen kan avsluta med lite avspolning?

Jag började med att spola på benen och det klart att det var ju inte så jättepoppis först, men när de väl hade vant sig så var det inga problem med resten av kroppen heller.

Samma här. Jag börjar vid benen och jobbar mig uppåt.
Vissa kan man spola av hela på första försöket. Det märks...lovar

Prova med svamp först så hästen har reagerat på att vattnet rinner först.
Sedan är det som övriga skrivit att börja med benen. Jag gjorde så att jag höll i pållan och spolade på marken framför. Pållan tyckte det var läääskigt :crazy:
Sedan tog jag och spolade lite över framhovarna och skenbenen och då hoppade hon givetvis undan. Jag tog ner slangen, sedan gjorde jag om några ggr och efter en stund insåg hon att det inte gjorde ont :smirk: och jag fick spola benen.
Därefter är hon dock inte spolad igen.

Rotterö skrev:
Jag skall bada min åring. Han är skiten efter sommar betet.
Bästa sättet för att han inte skall bli rädd.
Bara svamp och hink. Eller vänja direkt med slangen.
Skall passa på medans det fortfarande är varmt ute.

mitt föl som är en månad gammal brukar jag spola benen på när jag spolar stoet eftersom han ser att inte hon blir rädd för det så struntar han i när jag gör det på han...han står mest o tittar... det va bara första gången han backa lite.....

tykker att det e väl lika bra att vänja dem när dem e små..så vet dem vad det handlar om sen när man ska ta hela...

Det bästa är att svampa dem, sen hälla vatten från hink över ryggen och sen ta till slangen. Vänja dem succesivt!
Bara en liten stråle och som ni vet så är hästar väldigt försiktiga om sina ben så det bästa är att börja spola på en annan kroppsdel först.

Jag kör med slang direkt. Börjar dock INTE spola på benen (benen är flyktredskapet och end el hästar kan vara himla kinkiga med saker på och kring benen) utan jag börjar med att spola på BOGEN.

Varmt vatten (behaglig temperatur), inte så hårt tryck i slangen, hästen i longerlina så att den KAN få 'fly' undan ett par steg (så de inser att det inte fungerar, vattnet följer efter) och så tålamod.

Massor med beröm när de står still och ta bort slangene fter några sekunder och så på det igen.

Beroende på hur det går första gången så spolar jag hela hästen, eller bara bog och hals, beror helt på hur det tar det, viktigt är att sluta när det går bra.

Det som brukar vara 'knepigast' är att få spola bakdelen.

Om man måste tvätta dem men är osäker på hur mycket man kommer få spola så kan man använda svamp, hink och linimentshampoo, sådant man inte behöver skölja ur, då riskerar man inte att hamna i en situation där man måste bråka massor med dem för att få ur shampoot.

Åringen här spolades för första gången (aldrig svampad eller något) i somras och efter lite inledande 'hjääälp, ormen tänker äta upp mig och döda mig' ;) så gick det utmärkt och efter bara några minuter stod hon fint på slakt grimskaft och jag fick spola huvudet tom. Just det med huvudet hade min förra unghäst pippi på med, var jääätteskönt av någon anledning (sägd et till nioåriga valacken som sover när hans polas, UTOM om man ger sig på huvudet). Förra unghästens första spolning blev däremot en bog- och halsspolning bara eftersom hon blev betydligt mer upprörd. Men efter ett par ggr stod även hon lös och sov när man spolade.

Hej igen
jag har i dag badat min åring.
Jag svampade honom. Tog en vattenkanna och hällde rent vatten över honom.
I början strulade han runt lite.
Men det gick mycket bra. Tog inte huvudet denna gången. Men manen och svansen.
Skall testa med slang nästa gång .

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka