Vänja in häst på vattenkopp

Sv: Vänja in häst på vattenkopp

Hm. Det var en rätt bra idé. Ska se vad jag kan hitta på. :)

Väljer du nu vattenkopp så är dett bara att vänta ut...jag hade en 5-åring som aldrig drukigt ur vattenkopp och han lärde sig det snabbt...det är inga dumma djur ;)

Första gången min häst fick bekanta sig med vattenkopp var på boxvila i tyskland. Under en månads tid kånkade vi vatten i hink för att hästskrället skulle ha något att dricka. 2 dagar innan vi skulle resa vidare så ser jag hästen stå och sörpla ur vattenkoppen i smyg, efter att ha vält ut sin hink för tusende gången... och jag som tyckte synd om hästen eftersom stackarn fick stå utan vatten gud vet hur länge när hon råkat ha ut sin hink :mad: :smirk:

Min häst har både hink och vattenkopp i sin box, och vattenkommer är REJÄLT övervuxen med spindelnät och damm. Hon tittar inte ens åt den! Jag föredrar hink och kommer ha det i mitt framtida egna stall också. Det är lättare att hålla koll på och lättare för hästen att få i sig vatten. En vattenslang är ju ett bra hjälpmedel om man har många hästar!

Samma här. I stallet min pålla står nu har hon kopp + hink. Hon rör inte koppen. Jag föredrar också hinkar även om det är lite tyngre för mig.

Herregud.. Detta är då det värsta jag hört.
För det första så är jag ganska säker på att stallet skulle ligga under vatten om jag började kapa rör och montera några kranar själv, och det är väl inte så svårt att fatta eftersom jag INTE KAN BYTA RÖR.
Och vem har rätt att kalla mig löjlig?! Jisses, allt får man höra här.
Alla våra hästar mår finfint utan att jag ska behöva försvara det här!

Hästen dricker när den är törstig. Enkelt. Hästar har en överlevnads instinkt och att de skulle få kolik av vattenkoppar (??????) är helt absurt.

Haha, det är nästan skrattretande.

För lite vatten är en stor riskfaktor för kolik vare sig du tror det eller inte.

Läs mina inlägg innan du uttalar dig.

Tack och lov får man ju bestämma själv hur man gör. Undrar hur vår disskusion skulle gå till IRL? Jag lämnar denna tråd nu.
Ajöken!

min häst har båda, men hon dricker bara ur hinken. har någon gång druckit ur koppen men bara så mycket som jag spolat upp, hon trycker inget själv. men oftast så rör hon inte vattenkoppen även om jag spolat upp vatten i den. trots att hennes hink är slut varje morgon och hon börjar dricka direkt hon kommer ut i hagen. känns oxå skönt att veta att hon dricker så mycket, det är svårare att avgöra ute pga större kärl.

Hästen dricker när den är törstig. Enkelt. Hästar har en överlevnads instinkt och att de skulle få kolik av vattenkoppar (??????) är helt absurt.

Knappast vattenkoppen som ger koliken i de fallen utan avsaknaden av tillräckligt med vatten... Det säjer väl sej själv ganska naturligt att de dricker MER om de har tillgång till spann el liknande, det måste inte medföra att de får i sej FÖR LITE med kopp..

Min häst har både hink och vattenkopp i sin box, och vattenkommer är REJÄLT övervuxen med spindelnät och damm.

Kanske just därför den väljer spannen ;) N, skämt åsido, jag har med både och till mina och den ena dricker alltid upp i spannen under natten, vet att ha även använder vattenkoppen men det känns bra att veta att han kan dricka fritt ur spannen. Den andra dricker ofta i spannen, gärna efter ett träningspass, men använder vattenkoppen mycket med.

knyt fat en piggborsta i röret, så när han dricker puttas borsten ner och trycker = vatten fylls på! Sen kommer han fatta tillslut!

Lärde mig det av Annika Källse på galoppforumet :)

Hur menar du nu?

Största problemet verkar vara att han tycker att den låter läskigt och förmodligen blev han skrämd första gången han bekantade sig med koppen.

ah jag trodde inte att han fattade att han skulle trycka!

tryck lite när han är i boxen då? så han lär sig ljudet! :)

men som många andra skriver, föredrar vattenhink! :)

Trycker jag när han står i boxen så kollar han på mig som om jag vore pestsmittad. :o :D Som närmast har han stått en halvmeter tror jag. Men han rycker till och vinklar huvet med öronen på svaj när den låter även om han dricker direkt när den slutat. Om än skeptiskt.

KL
Vi har både vattenkoppar och vattenhinkar i vårt stall (12 hästar).Mina hästar dricker helst ur vita vattenhinkar, därefter färgade och sist i svarta hinkar. Vattenkopparna används enbart om vattnet tar slut i hinkarna, alltså väljer de att dricka ur vatten kopp långt efter en svart hink.

Mina hästar (B-D ponnier) dricker mellan 1-2 stora hinkar varje natt. Det tar lång tid att trycka ut så mkt vatten ur en vatten kopp om man inte har en ny med flöde över 10l/min. Har man äldre vattenkoppar så bör man kolla dem regelbundet. Våra vattenkoppar av samma märke o ålder ger mellan 1-6 l/min.

Våra föl vänjer vi aldrig vid vattenkopp.

Jag gjorde själv den kollen för många, många år sedan. Hängde in spann, kollade hur mycket hästan drack (efter att ha ätit t ex). Provade att själv tycka fram motsvarande mängd ur vattenkoppen. Kollade nästa dag när hästen INTE hade hink. Den tryckte inte ut hälften av vattnet om man jämför med vad han drack ur hink. När han slutat dricka provade jag att servera honom ur hink, då var han fortfarande törstig.

Min slutsats är glasklar, hästen slutar dricka innan den egentligen är klar. Den drack sig i mitt fall "otörstig" men ville egentligen ha mer (han drack 5 liter direkt efter avslutad vattenkoppsejour).

Hittade följande intressanta information på Hippocampus, vilket ju stödjer att hästar faktiskt löper en stor risk att dricka för lite med traditionell vattenkopp.

---
... Vill dricka snabbt
Hästen dricker inte så ofta, om den kan dricka så fort den vill vid de tillfällen den dricker. Den är fortfarande inställd på att dricka snabbt, eftersom vattenhålet var en farlig plats där rovdjur kunde smyga sig på vildhästen...
---

källa: http://hippocampus.slu.se

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 216
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar