Vänja in häst på vattenkopp

Corax

Trådstartare
När min lilla hingst var liten så drack han ur vattenkopp precis som sin mamma. Men efter avvänjning har han bara haft hink. Han är snart två.
Nu har vi fått vattenkoppar installerade i stallet men han verkar tycka den är väldigt läskig. Han dricker ur den om man fyller den men han trycker inte på 'röret'.
Finns det något sätt man man lära honom?
I början hade jag ingen hink till honom för att han inte skulle kunna välja, men han drack (nog)inte ur koppen ändå.

Vad ska man göra? Är det bara att acceptera att han inte vill dricka ur kopp eller ska jag vara enträgen och ta bort hinken igen??
Och hur ska jag veta att han faktiskt inte dricker ur koppen?

Sv: Vänja in häst på vattenkopp

Jag tycker hästar gör rätt i att vägra vattenkopp, det är många undersökningar som visar att de dricker betydligt mindre än de behöver när de bara har vattenkopp.

Vi har löst det med hink och vattenkopp. Vi behöver inte vara oroliga att hästen står utan vatten om han dricker ur hinken, men han har m e m alltid hink att tillgå. Vår dricker knappt alls inne om han bara har vattenkopp.

Antingen måste du använda hinken hela tiden eller så måste du bara vänta ut honom. Vi har också vattenkoppar och de lär sig, men de måste få prova själva. Och om han har druckit tidigare så borde han fatta det nu också. Eller är den svårtryckt?

Jag tycker hästar gör rätt i att vägra vattenkopp, det är många undersökningar som visar att de dricker betydligt mindre än de behöver när de bara har vattenkopp.

Har du möjligen dessa undersökningar till påseende?

Annars, det blir nog lite väl tufft att bära vatten åt 17 hästar. Så jag tycker vattenkopp, eller flutörkopp (stavning??) är super!

Hästen dricker väl så mycket den behöver?? :confused: Oavsett om det är från en hink eller vattenkopp..

Gjorde en snabbsökning, vet att SLU har en stor undersökning, och att Ridsport minst en gång om året publicerar undersökningar om just detta. Hippocampus gav följande vid hand (vilket jag inte tycker är direkt applicerbart eftersom trycket är dåligt).

---
...Det vanligaste sättet att vattna hästar är via en automatisk vattenkopp, ofta har dock dessa en för hästen för lågt flöde och dessutom antagligen en för liten vattenyta. I en studie gjord vid SLU visade det sig att hästar
som hade en vattenkopp med ett flöde på 2-3 l/min inte tillgodosåg sitt vattenbehov och gick ner i vikt. När dessa hästar erbjöds vatten ur hink ökade vattenintaget med 30-40 proc.
En annan studie vid SLU har visat att om hästar får välja själva dricker de hellre ur en hink än ur en vattenkopp.
---

Nej, många hästar har inte ork att trycka så länge som de behöver för att få fram det vatten de vill dricka. Tävlingshästar t ex behöver konsumera mer vatten än de orkar trycka fram i en kopp.

17 hästar är inga problem, har man vatten kopp har man ju givetvis vatten framdraget till boxen, det är bara att utnyttja detta. Flottörkoppar är bra, OM de har tillräckligt stor kopp (lagerkapacitet)

Men det är väl självklart att en häst väljer den "lättare" vägen, dvs hinken istället för vattenkopp. Tack och lov har vi bra tryck i våra vattenkoppar och jag skulle aldrig börja bära vattenhinkar när hästarna har vattenkoppar i boxarna! Vi har redan två andra stall utan rinnande vatten så det räcker gott och väl.
Och att börja skaffa rörmokare för att, vadå, ändra om vattenkopparna, eller vad menar du? Det är otroligt kostsamt!

Jag tycker det är helt onödigt att bära hinkar när det finns vatten framdraget i boxarna, det är bara att montera kran. Tar inte många minuter. Själva använder vi slang, och gjorde också på den tiden jag hade häst i utebox (där det inte fanns vattenkoppar). Smidigt.

Personligen kan jag inte tänka mig att INTE ha koll på hur mycket hästen dricker, efter två hästar som hade lätt att få kolik p g a för dåligt vattenintag är jag rätt noga med hur mycket de dricker och att deras mönster inte förändras.

Ja inte börjar jag kapa rör och "bara" monterar en kran dit. Och desutom är det ju 12 kranar. Tror nog att stallet skulle vara under vatten illa kvickt.
Sen har vi inte haft problem med kolik hästar så jag har inget behov av att ändra ett system som fungerar. Kolik av för lite vatten? Hm, kanske det delvis berodde på något annat där också?
Och så vitt jag sett dricker våra hästar ut dessa "hemska" vattenkoppar utan problem. :)

Fakta kvarstår, hästar dricker mindre ur vattenkopp (undantaget är större flottörkoppar). Hur du vill göra i ditt stall är ju helt upp till dig, men de problem du målar upp är inga problem, det är ovilja att se andra lösningar än de man själv tycker är bra.

Visst kan vårt regiondjursjukhus ha fel, men kolik p g a uttorkning är inte ovanligt. Däremot är det rätt ovanligt att folk inser vad som är på G... Vilket inte är samma sak.

Men varför skulle jag ändra detta när hästarna dricker som de ska??? Tycker det är magstarkt att kalla det för "ovilja att se andra lösningar än de man själv tycker är bra".
Ja, uttorkning är en annan sak. Men du skrev p.g.a för dåligt vattenintag. Tolkade det inte som "uttorkning" Men däremot har jag svårt att tro att en häst kan få kolik av för lite vatten, Det är nog andra faktorer som spelar roll där också.

hur vet du att hästarna dricker bra?
du ser ju aldrig hur mycket vatten dom fått i sig när du har vattenkopp

Men det är väl självklart att en häst väljer den "lättare" vägen, dvs hinken istället för vattenkopp.

Det trodde jag också, men i ett stall erbjöd jag min häst både hink och kopp. På 7 månader drack han kanske totalt 1 liter ur hinken...

Men herregud, det är väl ingen nyhet att hästar som dricker för dåligt får problem med matsmältningen? SÅ unikt är inte hästens matsmältningssystem, det fungerar som alla andra däggdjurs i det avseendet.

jag personligen har alltid haft hink i boxen trots att det funnits vattenkopp. För då har jag koll på hur mycket vatten hästen dricker, om den börjar dricka mer än vanligt, om den inte druckit alls under natten... Behöver aldrig oroa mig för kolik pga uttorkning. Finns många studier som visar att hästar med vattenkopp dricker mindre... Varför skulle stallet ligga under vatten för att hästarna får kranar istället?

hur mycket dricker dina hästar per 100 kg och dag.. ?

du kan inte säga att du inte vet, för det betyder ju att du inte har någon grund bakom påståendet att dina hästar dricker som dom ska..

och du är faktiskt rätt så löjlig när du säger att du tror att stallet kommer att ligga under vatten för att du kopplar in kranar istället för vattenkoppar :D

Jag har också träffat på ett undantag och det är min märr. Hon vill hellre dricka ur kopp än hink/tunna/badkar.

Kul att vi fick en diskussion i tråden. Fortsätt ni. ;) Men ni får ju gärna ge mig lite råd också.

Har testat lite olika varianter och nu senast har jag fyllt upp koppen samtidigt som hinken är full. Han dricker Först ur koppen (men inte så han trycker fram vatten)Sen ur hinken.
Då tycker jag att det Borde finnas hopp om att han ska börja dricka ur koppen men jag vill inte riskera dehydration.

går det inte att smeta in botten av koppen med något gott så hästen automatiskt kommer åt att trycka när den ska groffa i sig det?

Min häst har både hink och vattenkopp i sin box, och vattenkommer är REJÄLT övervuxen med spindelnät och damm. Hon tittar inte ens åt den! Jag föredrar hink och kommer ha det i mitt framtida egna stall också. Det är lättare att hålla koll på och lättare för hästen att få i sig vatten. En vattenslang är ju ett bra hjälpmedel om man har många hästar!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 216
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24