Vänja hund i stallet?

Hiiilmiz

Trådstartare
Hej! Jag har en lite mindre hund (chinesisk naken hund med hår) som jag har tagit med till min arabkorsning flera gånger när vi varit där hästen är på sommarn.
På sommaren står vi i ett mindre stall där det inte är så mycket folk och hundar och då följer min hund med hela tiden och uppskattar att följa med på ridturer och så men på hösten vintern och våren står hästen i ett större stall med folk som kommer och går nästan hela tiden... Jag vill verkligen kunna ta med min hund till stallet eftersom det annars blir väldigt länge för honom att vara ensam hemma. Men till problemt eftersom det går människor med hundar Hela tiden i stallet så kan jag ju inte ha med min hund eftersom han är henne och inte kastrerad (han använd lite inom avel så kastrering är inget alternativ..) det går många hundar lösa och dom springer upp på min hund som är "dålig" på att säga ifrån och kan då bli lite bråk... Jag vill ju inte heller låsa in honom i boxen och sedan bära med honom en bit när jag ska rida och sen så får han gå lös för det funkar ju inte helt enkelt! Är det nån som har tips på hur jag kan göra det lättare att ha med min älskade hår boll i stallet?

Säg till de andra hundägarna att hålla koll på sina hundar så din hund slipper freda sig? Och de gånger en hund kommer framrusande så stoppa den genom att stampa i backen, göra dig stor och ryta i ett bestämt "Nej!". Om den ändå kommer fram skulle jag faktiskt sparka till den. Med den kraft som behövs för att den ska gå undan.

Jag ser två problem. Dels löptikar och dels hundar som andra ägare inte har kontroll på och kan bli bråk med.
Det första är ju ditt problem så att säga, att se till att ha koll på din hanhund, att han är under din uppsyn och att du har nog med lydnad på honom så att du kan kalla in honom. Och till tikägare kanske prata om att det är en okastrerad hane så att de kanske kan informera dig extra om när de har med sig löptikar och du kan ha extra koll på din och att de kanske inte har löptikar lösa?
Det andra är ju någon/några andra hundägare som inte har koll på sina hundar. Steg 1 borde vara att prata med de andra, att säga att din hund inte klarar hundmöten och att de inte ska släppa fram sina hundar. Borde ju ligga i allas intressen att prata för att lösa problem i förebyggande syften, de vill väll inte heller att sina hundar ska hamna i slagsmål.

Jag är nyfiken på hur du har gjort nu? Har du pratat med de andra alls? Vad säger de andra? Vad säger stallägaren om hundar i stallet? Mycket av hur hundkulturen är /vad som tillåts och inte bestäms ju utav vad stallägaren säger och sätter för regler.

Jag har liten hund som jag har haft med i många stall. I stall där det är okej stallkultur med lösa hundar så har kulturen överlag varit att hundar som inte tål att fritt umgås hålls undan för de andra. Dvs sitta i bil/box/hållas kopplade och under uppsikt.

Hej! Jag har en lite mindre hund (chinesisk naken hund med hår) som jag har tagit med till min arabkorsning flera gånger när vi varit där hästen är på sommarn.
På sommaren står vi i ett mindre stall där det inte är så mycket folk och hundar och då följer min hund med hela tiden och uppskattar att följa med på ridturer och så men på hösten vintern och våren står hästen i ett större stall med folk som kommer och går nästan hela tiden... Jag vill verkligen kunna ta med min hund till stallet eftersom det annars blir väldigt länge för honom att vara ensam hemma. Men till problemt eftersom det går människor med hundar Hela tiden i stallet så kan jag ju inte ha med min hund eftersom han är henne och inte kastrerad (han använd lite inom avel så kastrering är inget alternativ..) det går många hundar lösa och dom springer upp på min hund som är "dålig" på att säga ifrån och kan då bli lite bråk... Jag vill ju inte heller låsa in honom i boxen och sedan bära med honom en bit när jag ska rida och sen så får han gå lös för det funkar ju inte helt enkelt! Är det nån som har tips på hur jag kan göra det lättare att ha med min älskade hår boll i stallet?

Varför är hundarna lösa då? Tycker det vore ganska lämpligt att kräva att hundar ska hållas kopplade i stall och stallets närmiljö..
Det är en säkerhetsrisk att ha hundar lösa och förutom det så riskerar de att skada sig. Jag har sett flera hundar "som aaldrig skulle gå iväg" knalla in i hagar och fått en hästspark i nyllet. Eller hundar som nafsat hästarna i bakhasorna när de leds förbi.
Stallet får aldrig bli hundarnas rastgård...De kan gott och väl sitta uppbundna vid/i boxen medans man mockar etc.

Jag hade om det tex varit mitt stall krävt koppeltvång på alla hundar om de skulle följa med till stallet iom en rad punkter men bland annat att det är hästarnas hem, inte hundarnas och det ska vara en säker och stökfri miljö. Sen om folk rider med sina hundar lösa ute hade inte varit mitt problem utan det hade vart upp till var och en, men på stallområdet hade det varit koppeltvång.

Mitt stall är också välbesökt utav hundar ;) Är det flera hundar i stallet samtidigt så är det koppeltvång, är vi ensamma kan dom vara lösa. Vi har som en liten regel också att alltid checka om det är någon hund i stallet innan vi går in.

Jag ser två problem. Dels löptikar och dels hundar som andra ägare inte har kontroll på och kan bli bråk med.
Det första är ju ditt problem så att säga, att se till att ha koll på din hanhund, att han är under din uppsyn och att du har nog med lydnad på honom så att du kan kalla in honom. Och till tikägare kanske prata om att det är en okastrerad hane så att de kanske kan informera dig extra om när de har med sig löptikar och du kan ha extra koll på din och att de kanske inte har löptikar lösa?
Det andra är ju någon/några andra hundägare som inte har koll på sina hundar. Steg 1 borde vara att prata med de andra, att säga att din hund inte klarar hundmöten och att de inte ska släppa fram sina hundar. Borde ju ligga i allas intressen att prata för att lösa problem i förebyggande syften, de vill väll inte heller att sina hundar ska hamna i slagsmål.

Jag är nyfiken på hur du har gjort nu? Har du pratat med de andra alls? Vad säger de andra? Vad säger stallägaren om hundar i stallet? Mycket av hur hundkulturen är /vad som tillåts och inte bestäms ju utav vad stallägaren säger och sätter för regler.

Jag har liten hund som jag har haft med i många stall. I stall där det är okej stallkultur med lösa hundar så har kulturen överlag varit att hundar som inte tål att fritt umgås hålls undan för de andra. Dvs sitta i bil/box/hållas kopplade och under uppsikt.
Har pratat med dom i stallet om att ah hundar i stallet överhuvudtaget och om att han ör hane och så, dom har sagt att dom har koll på deras hundar vad dom gör och sådant. Tycker själv att dom inte har så bra koll på hundarna...Jag har själv väldigt bra koll på min hund enligt mig och många andra. Stallägaren tycker att hundarna får vara i stallet så länge de funkar för hästarna och häst ägarna.

Miljön låter farlig för din hund, och jag förstår inte riktigt vad det är du vill åstadkomma? Du tycker du har koll på din hund, de andra tycker de har koll på sina hundar, ändå blir det slagsmål... Din hund är väldigt liten och ömtålig i en riskabel miljö, jag tror du bör sätta säkerheten högre än eventuell rättvisa eller vad som är mest praktiskt.

Om du har koll på din hund, kommer de andra hundarna rusande och hoppar på honom fast du är där? Kan du säga ifrån till de andra hundarna att de inte får vara nära er?

Stallägaren tycker att hundarna får vara i stallet så länge de funkar för hästarna och häst ägarna.

Och det fungerar ju inte?

Som sagt, koppel på kan vara nåt att diskutera..för den där "hålla koll" brukar alltid tendera till att alla har så olika nivåer i hur man uppfattar att man har koll på sin hund.

Och för många åsikter/syn på det hela..en del bryr sig inte av att hunden far runt som en terrorist och tycker det är andras hundar det är fel på. En del bryr sig inte om oavbrutet hundskall medans andra blir som galna av att höra på.
Att din hund är hane spelar inte heller någon roll riktigt i frågan utan det som bör gälla är att de inte ska störa varandra (se men inte röra eller låta hönsgård typ) oavsett och inte heller störa andra tex människor.

Många stall förbjuder hund av en anledning även, tex att hyresgästerna inte klarar av att sköta det på en skötsam eller konfliktfri nivå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 283
Senast: Acto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 271
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 862
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30