Vänja häst att ridas ut själv?

P

Pjuff

Hej
Ursäkta om jag skapar onödig tråd, men jag orkade inte kolla om det fanns nåfon liknande:D

Jag undrar om man kan lära en äldre häst att ridas ut i skog/på "grus/lera?" väg (hoppas ni fattar, såna små på landet) ensam.

Har iof sig inte testat så många gånger, men när jag gjort det har det gått bra tills vi förlorat stallet ur sikte, då tvärstannar han och snurrar runt när jag försöker rida frammåt.

finns det något bra sätt att träna bort detta?:grin:
När jag rider med andra går dt hur bra som helst

Sv: Vänja häst att ridas ut själv?

Kunskap och förtroende är väl det enklaste sättet.
Är hästen otrygg med dig så kanske det inte kommer gå.
Är du orutinerad kanske det inte heller blir så lätt.

Självklart GÅR det att lära hästen. Jag gjorde det när min var 16, hon hade gått på ridskola i många år och var van att alltid gå bakom hästar. Första gången så svängde hon rakt åt höger, stack och hoppade över ett dike, för att sedan vända och sticka hemåt (fick stopp på henne ganska fort dock) :p
Inte jättekul då jag red barbacka.
Vi hade några sådana fighter men efter det red jag nästan bara ut själv.

Regel nr 1 är väl att Inte ge sig!
Vill hästen stanna får den väl stå och tjura, men den ska INTE göra något annat.
Ska den gå, så ska den gå framåt, inte runt, inte bakåt!
Tänker hästen vända åt vänster - dra i höger tygeln. Låt den inte gå till vänster!
Sluta gärna innan hästen börjar "bråka".
Om hästen gör det vid ett specifikt ställe, hoppa av 50 meter innan och led den en bit och vänd sen hemåt. Eller vänd hemåt strax innan stället. Eller välj en annan väg. Ge en godis varje gång den varit ute.
Olika saker passar för olika hästar.

Sen får man ju ta ett steg i taget.
Det bästa är ju att börja med att leda hästen ut själv, de flesta hästar känner sig tryggare med människan bredvid sig.
Är hästen ovan vid att vara själv öht så är det ännu bättre att vänja den vid det på hemmaplan först.
En häst som ALLTID har hästar runt sig brukar ofta tycka det är otryggt att vara tvungen att gå själv.

Man kan testa att gå ut och gå med hästen i lite längre lina, och be den att gå lite framför en själv. Sedan kan man gradvis öka på avståndet så att man tillslut "tömkör". Då får hästen gradvis vänja sig med att gå först och ta ansvar för sig själv.

Det beror ju på vad som orsakar beteendet. VILL hästen helt enkelt inte rida ut ensam? Är den osäker?

Min häst var lite bökig i början så jag red ut med en kompis. Det gick bra att gå bakom men jag ville att han skulle inse att han 1. är stark nog att ta täten och 2. att han klarar av att göra det jag ber honom göra - att han kan lita på mitt ord och det endast. Så jag red honom först från gården och på hela ridturerna. Den andra hästen gick alltså bakom oss, eller vid tillfällen bredvid. om min häst tvekade när den andra gick bredvid, eller ville hamna längre bak, så gick vi först en stund till. Det krävdes mkt tålamod från min kompis sida, som fick vänta åtskilliga ggr på att vi bara skulle komma ut från gården eller gå förbi/över ngt otäckt. :bow: Vi skrittade dessutom bara första tiden.

Till slut stärktes hans självförtroende, han blev tryggare med mig och omgivningarna och nu går det jättebra att rida ut själv. Han har också lärt sig att om han tvekar över ngt så räcker det med att matte säger "jo, det går" så blir han trygg och gör det jag ber om. Tidigare exploderade han när man la för mkt press (det räckte med att kompisen smackade åt sin häst) och backade hastigt, vände om, bockade eller stegrade. När han gjorde det satt jag bara still tills han lugnade sig, berömde när han gjorde det och bad om ett myrsteg framåt... Som sagt, kompisen hade ett enormt tålamod med oss. :D

Jag håller just nu på med samma sak faktiskt, hästen jag försöker vänja är väldigt rädd och osäker utav sig, och detta förstärks när han också blir ensam. Men mycket tror jag handlar om förtroende och att försöka skapa en ledarposition. Att ryttaren är ledaren och hästen ska lyda ledaren.
Jag har börjat gå korta promenader med grimma och grimskaft, som jag succesivt ökar, det har funkat bra. När han är rädd eller osäker så försöker jag prata lugnande med honom, och då brukar han bli lugn och sänka huvudet igen.
Sen när promenaderna går helt utan problem, tycker jag man kan pröva att sitta upp och göra samma sak fast i sadeln och se hur det funkar :).
Hoppas mina råd kan hjälpa dig, och lycka till! :)

Mitt sto brukar kunna va lite bråkig själv ute. Men ja gjorde så att ja lossades hoppa upp med istället stog ja kvar på backen breve hästen. Prova smacka på och så började hon sura, men eftersom ja va kvar på backen höll ja mej lugn och blev inte rädd. Efter lite bråk så gav hon sej och jag gick så ungefär hela vägen tills hon kom på att vi va på g hemmåt igen, då hoppa ja upp och red en säker tur hem :) så hade ja tänkt göra tills hon går fläckfritt.

Jag gjorde såhär med min häst:
1) Valde ut lämplig runda (undvik en väg där du måste måste vända när du ska hemåt, se till att det är en runda, för att undvika att hästen lär sig att vända = hemåt)
2) Promenera hästen på rundan några dagar
3) När du gjort det, sitt upp på hästen när ni är på hemväg och inte har så långt kvar hem.
4) Sitt upp tidigare och tidigare på rundan varje gång.
5) Till slut kan du rida hela rundan
6) Ändra rundan något
7) Prova nya vägar

På detta sätt kom min häst över spärren att vara ute själv, så jag kunde sedan rida vart jag ville. Jag accepterade att han ofta var mer på tårna när vi red själva, men han skulle alltid gå fram. Det hände att han skyggade och snurrade runt när han blev rädd för något, men han fick aldrig stanna och tramsa, (jag anser att det är en skillnad på att faktiskt vara rädd för något, t.ex fåglar som plötsligt far upp ur en buske, och att leta efter, och reagera för inbillade faror) utan hade han blivit rädd och vänt, vände jag bara tillbaka direkt, lät honom stå still och titta, men sa jag gå, så var det gå som gällde. Blev en kanonfin häst att rida ut på både själv och i sällskap. Hästen i fråga var 8 år, så den var vuxen.

En sak till förresten. Om hästen vänder åt vänster (t.ex). Vänd tillbaka den med höger tygel hellre än att snurra den ett halvt varv till, eftersom det var höger tygel hästen inte lydde när den snurrade åt vänster, istället för att gå rakt fram som du hade bett den. Det tycks kanske vara en petitess, men jag tycker det är viktigt att alltid vara konsekvent med det.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 665
Senast: MiniLi
·
Hästhantering (hästhantering eller ridning? Flytta gärna!) Jag funderar på om det går att vänja en äldre häst vid att bli riden ute själv? Hästen...
2
Svar
39
· Visningar
3 303
Senast: tolksele
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag har ett problem med mina två hästar. Jag har två stycken hästar, ena är min egen, andra är till låns för ett år som sällskap...
Svar
16
· Visningar
3 136
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama