Vänja äldre häst vid att rida ut på ensam?

@Wysiwyg Självklart promenader först! Men tänkte att tömkörning kan vara ett bra "mellansteg" mellan promenad och ridning, såsom de andra sagt innan. Lättare att bara gå fram till hästen om den behöver extra stöd vid något läskigt t.ex.
@Ridinglady Det är som tur är inget sto ;)

Ett tips är också att sadla och göra iordning hästen och gå med den ut i skogen och sitta upp där när den är lugn. Så gjorde jag en del i början med min unghäst för hon protesterade också när hon skulle gå från stallplanen själv och man satt på, men satt jag upp ute i skogen gick det alltid bra!

Ett tips är också att sadla och göra iordning hästen och gå med den ut i skogen och sitta upp där när den är lugn. Så gjorde jag en del i början med min unghäst för hon protesterade också när hon skulle gå från stallplanen själv och man satt på, men satt jag upp ute i skogen gick det alltid bra!

Tror inte att det hjälper denna hästen, det är själva grejen att vara ensam utan stöd från backen och inte "bara" att den inte vill gå av gården. Att sadla och tränsa på promenaderna däremot var en bra grej, då blir steget kanske mindre till uppsutten ridning sen.

Ok, men du kan inte gå bortåt och sen rida hemåt då? En sån variant kan ju passa om hästen vet vart hemåt är ;-)

Jag tror som sagt inte heller att någon jobbat med denna häst tidigare utan bara accepterat fakta och inte ridit ensam/på annat än ridbana - det går alltså inte att avfärda den som ett hopplöst fall.

Jag skulle inte heller avfärda det som ett hopplöst fall.

Min nuvarande häst (sto, 13 år) reds aldrig ut själv av förra ägaren för hon var lite harig (ägaren alltså ;) ). Själv gör jag det hela tiden och, jo, fröken häst provade allt några gånger i början om hon kunde få slippa genom att backa hela uppfartsvägen ner tills stalldörren tog emot. Det var bara att hålla sig lugn och vara lite mer envis än fyrbeningen så löste det sig snabbt. Har haft henne i lite mer än ett år nu och det är nog den coolaste hästen jag har haft. Känner mig helt trygg.

I söndags uppstod problem så jag tycker är så tydligt nu i efterhand, när Gasellen inte ville gå ut på vägen, från den äng vi stod på. Hon till och med lättade i fram.
Samma sak i måndags. Hon ville inte gå på grusvägen. Till slut förstod jag att hon inte ville gå där, för hon har alltid varit rädd när det är halt. Och halt var det på några ställen med lite snö. Jag hade inga broddar på, för det var bara liiite snö, men hon upptäckte det. Tänk att jag hinner glömma bort det från år till år....

När jag satt av och när jag ledde henne var det inga problem, jag drar slutsatsen att hon inte vill gå med mig på ryggen där det är halt. När vi kom fram till asfaltvägen som var torr och fin var det inga problem.I vårt fall är det så tydligt, osäkerhet när hon vägrar gå fram.

Tidigare kunde jag inte rida ut henne alls. Det gick bara inte.
Numera är hon färdig körhäst, och nu traskar hon på utan större problem, även i ridningen. Körutbildningen var vår räddning. Min stallchef sa, jag har aldrig varit med om en som inte vill lämna stallplanen med vagnen. Gasellen har aldrig haft de tendenserna i körningen, men i ridningen.

Jag använder mig uteslutande av rutiner. Samma väg, samma rutiner. Alltid lysernpellets när vi kommit hem. När rutinerna sitter kan jag ändra vart vi ska rida, och så börjar vi om. Samma väg i flera veckor. Trist, men det funkar för mig.

Jag vill inte få sagt att alla hästar som inte vill ridas ensam skall köras in. Det är några få förunnat att kunna ägna sig åt körning, men det var helt avgörande för oss. Hon fick ett annat självförtroende.

Tur att skriften finns, för hade jag sagt allt detta, hade min hals brutit ihop. Det är som taggtråd i halsen idag.

Försök att hitta just dina rutiner, skapa trygghet och glädje. Kanske led henne till en skog, hoppa upp och få henne att gå runt träden, det brukar många hästar gilla.
Lycka till// Vargen

I söndags uppstod problem så jag tycker är så tydligt nu i efterhand, när Gasellen inte ville gå ut på vägen, från den äng vi stod på. Hon till och med lättade i fram.
Samma sak i måndags. Hon ville inte gå på grusvägen. Till slut förstod jag att hon inte ville gå där, för hon har alltid varit rädd när det är halt. Och halt var det på några ställen med lite snö. Jag hade inga broddar på, för det var bara liiite snö, men hon upptäckte det. Tänk att jag hinner glömma bort det från år till år....

Jag känner en häst som är exakt lika dan! Otroligt försiktig om människor och vägrar gå om det inte är säkert för båda. Kloka djur de där hästarna.

Jag känner en häst som är exakt lika dan! Otroligt försiktig om människor och vägrar gå om det inte är säkert för båda. Kloka djur de där hästarna.
Vad kul att du säger det. Det blir en bekräftelse på min magkänsla.

Sen kan man ju se det såhär;-)

Hästen vill inte gå på halt underlag med människa på ryggen för att det gör hästen klumpig, och hindrar dem att fly fort om en fara skulle uppstå, typ en plastpåse skulle komma fladdrande emot dem och hota att käka upp hästen... Det kanske inte är av omsorg för människan, utom av omsorg för dem själva;)

@Rialavargen Äh, typ samma sak ju ;) Människorna blir ju ledsna om det händer hästarna något, liksom.

Rutiner är nog bra förresten, och vi har typ tre ridvägar så det blir inte så mycket omväxling ändå :grin:

Mitt 15åriga sto har gått ifrån att inte kunna lämna stallplanen själv till att 9/10gånger (undantag om det blåser) kunna ridas ut på själv. Hon har starka separationssvårigheter och slet sig i stallet osv om hon blev lämnad tidigare. Hon freakar fortfarande om man rider flera på banan och dom andra hästarna lämnar henne. Mitt knep var att rida ett ordentligt pass på banan för att sen skritta av en liten runda ute. När hon var trött och avslappnad var det lättare att "få henne med sig". Med tiden kunde man dra ner på tiden på banan och utöka rundan ute. Men rutinen var alltid samma. Valde bara uterundan dom dagar hon kändes tillfreds i ridningen på banan. Hon är fortfarande en tant som tvärvänder, reser sig och studsar hemåt om något skrämmer henne men gångerna blir färre och färre och man får nu för tiden ner henne i varv och kan fortsätta turen. Ju mer hon får jobba i vardagen ju mer självsäker och lugn blir hon ute.
Med hästsällskap är hon en klippa som vem som helst kan rida.

Hoppas du får ordning på pållen, det är ju ett drygt problem.

Flockbundna osjälvständiga hästar är otroligt jobbiga. Skulle själv inte köpt den eftersom det är ett temperamentsdrag jag ogillar. För det första vill jag ha dem starka och trygga i sig själv, för det andra vill jag inte ha en häst som prioriterar flocken över mig. De ska välja att följa med mig framför att stanna kvar med flocken. Inte av rädsla eller tvång men för att den litar på mig och VILL vara med mig mer än alla andra. Detta är annorlunda än en häst som tex är nervös eller rädd för saker den ser på uteritten, den hästen är ändå såpass modig att den går trots sin rädsla och det gör den för att den vill följa med mig. :)

Det går ett jobba bort problemet såklart men det säger mycket om hästens personlighet och lynne och i mina ögon är det som sagt en väldigt dålig egenskap.... Men alla är olika, det är inte alla som vill ha individualistiska hästar heller.

Om du är fäst vid hästen och vill försöka så handlar det om att ta extremt små steg. Börja med att leda, gå inte längre än att den kan se kompisarna, ge massa godis och beröm. Gå två meter längre varje dag. Nej jag överdriver inte! Extremt små steg. Beräkna att det kommer ta lång tid. Sen kan du såklart ha sån tur att fd ägaren var väldigt osäker och att hästen därav hade noll förtroende för henne. Den kanske har betydligt mer förtroende för dig! Att ha hästen på prov vore vettigt tycker jag. :)

Om jag förstår rätt är det inte din häst. Jag hade letat efter en annan häst att rida istället för att ta mig an en annan hästägares problem ... Tror inte att det är realistiskt att få en äldre häst trygg på ensamritter om man inte är väldigt duktig, har massor av erfarenhet av problemhästar och massor av tid.

Jag håller nog med om detta faktiskt. Särskilt då det inte är ens egna häst.

Ibland så är det så att hästarna är speglingar av sina ägares personligheter också! Så man kanske först och främst ska fråga sig, hur är jag? Är jag så lydig? Gör jag alltid som jag blir tillsagd? Om inte, varför inte?

Hrm, hur är då mina egna hästar? Den ena bits och sparkas och går inte att få att göra någonting! Den andre är snällare men inte så lätt ändå. Jag vet inte om han har "Lapp-Nils ögon ", hans far var visst jäkligt svårt, framgångsrik på tävlingar men svår vid hantering. För att uttrycka det mera sympatiskt, det är hästar med väldigt mycket egen vilja.

Ibland så kan man tro att det är hästarna som väljer oss istället för som vi tror att vi väljer dom!

Jag vet inte om jag tror på det där med "separationsångest " det verkar som något slags förmänskligande, men som sagt, det är frågan om förtroende och, men, vad har hästen varit med om, och vad är den med om i övrigt?

Jag vet inte om jag tror på det där med "separationsångest " det verkar som något slags förmänskligande, men som sagt, det är frågan om förtroende och, men, vad har hästen varit med om, och vad är den med om i övrigt?

För övrigt är det ju bevisat i forskning på de flesta djur vi har i fångenskap att för tidig avvänjning kan ge problem i framtiden, en sämre förmåga att lösa uppgifter och störda beteenden. Separationsångest är ett ord som används ibland, jag valde det för att jag tyckte att det passade och var enkelt att förstå, andra pratar om post-traumatisk stress.

Man vet ju oftast inte vad dom kan ha varit med om i sina liv utan det blir endast spekulationer.

Men hästar kan också snabbt skaffa sig rutiner, som inte är lätta att rubba på.

"Så här brukar jag alltid göra!"
(men jag har glömt varför)

Jaså, ja då så!

Annars så tycker inte jag att det är så stor idé att sitta och spekulera, det blir liksom "inga barn gjorda" av det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar