Vänja från ett hö till ett annat

Kastrullhaxan

Trådstartare
Hur lång tid behöver man vänja över från ett hö till ett annat?

Jag har tidigare bara hanterat hö/hösilage som kommer från samma gård och då har man börjat blanda in "nytt" när den gamla balen är ungefär halv.

Nu ska hästen flytta nästan 30 mil och höet kommer ju givetvis att bli helt annorluda och ägaren var villig att skicka med utav sitt hö.

Jag undrar nu bara hur många balar jag ska tigga med mig. Vill ju inte göra magen på hästen alltför irriterad. Det räcker ju med en lång flytt!

Tacksam för hjälp!

Sv: Vänja från ett hö till ett annat

Jag hade tiggt med mig så att jag klarade minst 3 dgr helst en vecka, då jag hade gett 50/50 av det gamla och nya höet. Men att byta hö är för de flesta hästar inga problem.
Om det finns en uträknad foderstat sedan innan så försök lägga dig på ungefär samma siffror, framför allt proteinmängden för det brukar vara när den ändras drastiskt som man får reaktioner.

/Camilla

Ja jag hade tänkt blanda 50/50 av det gamla och det nya.
Och för en hel vecka behöver jag ha ungefär tre balar. Så då kan jag nog tigga till mig 4.
Det är säkert inga problem för ägaren skulle jag tro, hon är bara glad om vi kan göra bästa möjliga för hästen.

Tack för ditt svar.

Jag brukar räkna 2 veckor när det gäller vilket foderbyte som helst. Även när man tar bort något foder.
Men 6 balar hö kanske är lite mkt begärt?

Jag brukar räkna 2 veckor när det gäller vilket foderbyte som helst. Även när man tar bort något foder.
Men 6 balar hö kanske är lite mkt begärt?

Hon skickar nog med det om jag ber henne, frågan är bara om jag får plats med det i transporten. (har 3/4 bom bak)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2