Sv: Vandra i Nepal?
Guld värt att läsa om dina erfarenheter!! Vilken dramatik ni haft! Lukla airport är precis den vi kommer åka till också
Googlade den för några dagar sedan, hugaligen! Typ som inrikesplanen i Afrika med propellrar som skallrade hela tiden...
Höjden är jag lite orolig för, men har vandrat på samma höjd innan utan problem mer än att man givetvis blir trött snabbare. Dock vet man ju inte om man reagerar på samma sätt nu. Ni skippade alla acklimatiseringsdagar helt? Vi kommer ha en dag i Namche Bazaar. Om nu flygen sköter sig!
Bra med tipset om varmvattenflaska! Nätterna är ju förjävliga i tält. Tror vi kommer ha både tält och teahouse längs vägen om jag fattat det rätt. Hur var det med el, kan man ladda kameror? Missade kanske i din text, vilket år var du där?
Fina Bilder! Mulorna på hängbron: wow!!
Escodobe: jag ska åka med Hi on Life, de har mycket information om sitt etiska arbete i Nepal på sin hemsida. Tycker det verkar vettigt. Guider och sherpas får bra utrustning och lön och de använder mindre ställen istället för de stora turistlodgerna. Googla dem, de har mycket info på sin hemsida. Min pappa jobbar med en som är vän med grundaren så därför har vi valt dem. De verkar väldigt seriösa men givetvis är det svårt att veta innan man sett det själv. Trekken (vi har inte valt vilken än) är mellan 9-11 dagar (antingen Everestregionen eller Annapurna) och kostar 9000-12000 kr. Då ingår allt, utom dricks och sådant. Resa till och från Kathmandu och boende där tillkommer.
Angående kondis: när jag vandrade i Peru på de här höjderna hade jag brutit foten 8 veckor innan.. den var ok men inte så stark som innan benbrottet givetvis. Men det gick fint! Grundkondis ok men absolut ingen superkondis. Man får ett slags inre driv när man går som är svårt att förklara. Man går i något slags mantra, höger vänster höger vänster. Framåt, uppåt, nedåt. Hela tiden. Med fantastiska pauser med utsikt såklart
Angående godis till barnen har vi aldrig med sånt! Alltid när jag reser utomlands (vilket nästan alltid råkat bli i fattiga länder, eller svåråtkomliga byar) har jag med pennor och block/papper. Brukar vara väldigt uppskattat! Tänkte köra samma koncept i Nepal.
Tusen tack Leoni för info! Skriv gärna mer om du kommer på något