Sv: Vandra i Nepal?
En liten reseberättelse också. Svarar gärna på frågor om du undrar något.
Jag var i Nepal hösten för snart 5 år sedan. Det hela började med att jag bokade in resa för vandring i Alperna, och där fick jag ihop det med reselearen. Han hade vandrat i Nepal 3 gånger tidigare, och vi bestämde oss för att åka iväg i 10 veckor. Vi åkte runt 20 oktober och kom hem några dagar före nyår. Dom första 6 veckorna var vi i Nepal, och sedan var vi 4 veckor i Goa.
Slutet av oktober och november är helt optimalt för vardring i Nepal, luften är klar, ingen nederbörd, och det har inte blivit så kallt ännu. Det finns några veckor på våren som ska vara mycket bra också, men jag är osäker på vilka. Kan tänka mig att det är ännu vackrare då, när Rododendron-skogarna blommar!
Vi började med en vecka i Katmandu, mycket charmig stad, men några dagar hade räckt. Rekommenderas också att man är där några dagar för att vänja sig med höjden.Sedan tog vi flyget till Lukla, och påbörjade vandringen. Jag hade både dragit på mig en dunderförkylning och en dålig mage, så vandringen var extremt jobbig. Ingen aptit hade jag heller, förmodligen ett lindrigt tecken på höjdsjuka. Dessutom tyckte min pojkvän att vi inte skulle ha någon guide eller bärare, så vi bar all packning själva. Vi bodde på teahouse, ett dubbelrum kostade runt 20 kronor per natt. I Katmandu betalade vi nog ca 50 kronor per natt. Maten förväntas man köpa där man bor och kostar ca 10-20 kronor. Man kan välja på ris eller nudlar, linser och omelett finns oftast.
Upp till 3500 meter finns det byar, sedan är det bara de som jobbar med turism som bor. Man märker snart själv varför, till 3500 meter mår man ok, sedan sätter huvudvärken in. Man får vara glad om man inte drabbas av värre syntom, äta huvudvärkstabletter ska man undvika, eftersom man då kan missa om man börjar må sämre. Diamox ska man också undvika så länge det går, blir man dålig och redan äter finns det inget man kan göra, förutom att få hjälp att ta sig ner på lägre höjd.
Vi bestämde oss för att vända neråt igen när vi var uppe på ca 4200 meter och hade ca 3 dagar kvar till Everest basecamp. Vi mådde dåligt båda 2, och det hade kunnat blivit farligt att fortsätta. Min pojkvän hade delat rum med en tjej som hittades död på morgonen vid ett tidigare besök, så han visste hur riskabelt det är inte lyssna på kroppen. Vi träffade också en sherpa på vägen som hade bestigit Everest 8 gånger, han hade precis förlorat en kamrat på ett närliggande berg Amadablan, så det är långt i från ofarligt ...
Vi gick också en kortare Annapurna-vandring, ca 7 dagar. Den utgår från Pokhara, vi tog bussen dit, runt 10 timmar. Den långa cirkel i Annapurna är nog något tuffare än Everest, runt 25 dagar 5500 meter tror jag. Och så finns det den lilla cirkel som tar ca 5 dagar. Vi gjorde en förlängd variant av lilla cirkel, delvis på en stig som var nedlagt, så vi gick riktigt vilse, utan mat och vatten. Fick dricka ur en bäck med jak-skit i, men vi blev som tur var inte sjukare än vi redan var. :-) Överlag så tyckte jag att den här varndringen var lättare och trevligare, kondisionen hade förbättrats och vi var friskare. Har fanns också mycket bättre mat att köpa, bl a kallas den för äppel-pajs-trekken.
Innan jag lämnade Nepal för att slappa i Goa, så besökte jag även Chitwan national park. En mycket trevlig nationalpark, där jag såg bl a Noshörning. Rekommenderas. Totalt inklusive 4 veckor i Goa kostade resan 25 000-30 000 kronor.