Vändpunkten

Lejonelle

Trådstartare
Ni vet hur det är, man kör fast i ett problem och känner modet svikta - det här kommer aldrig att gå! Och så är det någon som säger rätt sak vid rätt tillfälle, det låter kanske inte så märkvärdigt men så provar man det och får en ny hund. Eller åtminstone en ny infallsvinkel. Har ni varit med om det?

Vad eller vem var det som vände situationen för dig? Hur gick det sen?

Jag var på ett apporteringsläger där instruktören fick upp mina ögon för hur viktigt det är att tänka på belöningsfrekvensen!
Jag tyckte att jag belönade ofta nog t ex i jaktfoten, men jag fick ett heeelt annat resultat när jag tredubblade belöningsfrekvensen i början. Därifrån var det ju också mycket lättare att fasa ut belöningarna långsamt.

Det är verkligen något jag haft nytta av i fler situationer.

"Ha kul" tror jag nog kan vara den viktigaste insikt jag fått. Alltså, det var ju inte någon nyhet egentligen, självklart vet/visste jag att man måste ha kul i träningen, men det är skillnad på att förstå något och verkligen förstå något. Äh, svammel. :p

Jag är för trött för att formulera mig vettigt tror jag. Men ja, även om jag inte kan förklara det så var det nog den viktigaste insikten för mig. Att det ska vara kul - inte kul sen, efter vi lyckats med vad-det-nu-är-vi-tränar-på, utan kul nu. Träningen i sig själv ska vara kul, vi ska båda ha kul för att det är kul att träna. Inte harva på för att det var kul igår, en av oss tycker det är kul, om vi bara kan få till det här så kan vi göra något kul sen, osv. Är det inte kul, släpp det tills jag kan fundera ut varför det inte är kul och göra något åt det.

Undrar om det där är begripligt för nån enda stackare... :cautious: :o

(Och jag minns faktiskt inte vem som hjälpte mig till den insikten, det kan ha varit Åsa (Glädjeklick) eller Rasmus (R+ Hundskola)...)

Ni vet hur det är, man kör fast i ett problem och känner modet svikta - det här kommer aldrig att gå! Och så är det någon som säger rätt sak vid rätt tillfälle, det låter kanske inte så märkvärdigt men så provar man det och får en ny hund. Eller åtminstone en ny infallsvinkel. Har ni varit med om det?

Vad eller vem var det som vände situationen för dig? Hur gick det sen?

Jag var nära en religiös uppenbarelse när jag stötte på idén om att border collies spänning inför får ofta beror på osäkerhet, inte envishet, olydnad eller "starka mördardrifter" som ska korrigeras.

Att vända på steken och sluta betrakta dem som olydiga driftstyrda monster som i alla lägen måste kontrolleras med tummen i ögat, och istället se dem som kontrollberoende lite lätt osäkra autister gjorde att jag helt lade om hela min träning. Plötsligt var det så mycket lättare, och trevligare, att träna hund

När det gällde min ridgeback som jag hade diverse problembeteenden med så kom vändningen när jag insåg att jag var tvungen att se HELA hunden, inte bara vad hon gjorde fel.
Att se över hälsa, foder, aktivering, hela hennes "mentalitetspaket" och så vidare och attackera problemen på alla fronter.
Hon blev aldrig en bra hund mentalt men betydligt bättre.

Min jaktlabbe Nikka har egentligen aldrig varit några större problem med - hon var dessutom ordentligt grundtränad när hon kom - men jag undrade ibland i vår träning om det var hon eller jag som var totalt korkad eftersom hon inte verkade fatta vissa grejer.
Efter ett tag fick jag en ny träningskompis som ganska snabbt påpekade att Nikka bara lattjar med mig emellanåt, hon är helt enkelt lite lat ibland vilket kan vara svårt att se eftersom hon nästan alltid är väldigt snabb och uthållig när hon jobbar.
Hon hade helt enkelt dragit nytta av min orutin när det gäller jaktträning och blåst mig totalt.
Några "utvecklingssamtal" som hennes uppfödare kallar det och plötsligt begrep hon det mesta i vår träning ;).
Numera kan jag se på henne när hon bara tramsar eller om hon faktiskt inte förstås vad jag menar.

När jag länge försökt få min hund att hålla ihop längre stunder koncentrationsmässigt på plan och inte lyckats och en träningskompis säger "men stör ut henne när hon tappar koncentrationen på dig". Dvs stör henne när hon tittar på annat, beröm när hon gör rätt men låt henne vänta lite på belöningen. Hipsvips har jag en hund som hela tiden söker kontakt i strävan på belöning. Hon har blivit så härlig att köra sen den dagen!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 803
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 930
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 712
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 341
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar