Vändning av bebis

Sv: Vändning av bebis

Kan man inte föda i sätesbjudning? En kompis till mig fick göra det på Danderyd och det var tydligen jobbigare men hon ville inte snittas. Får man välja eller är det någon rekommendation till vad man ska göra?

I Lund "tillåter" de inte det om de vet att det är sätesbjudning, om jag fattat det rätt. Jag tror det var så min BM sa i alla fall. Eller om det var med förstföderskor. Hjärnan minns inte all info. :o

Du fick alltså planerat snitt när ni försökte göra vändningen? Eller blev det snitt i samband med vändningen? Frågade hon lite ängsligt... ;)
Vi fick planerat snitt eftersom vändningen inte gick vägen, ja. Som förstföderska är det tydligen kutym numera (men jag förstod av läkaren att OM jag varit envis och velat prova vaginalt så hade jag fått göra det, men för vår del kändes planerat snitt vettigare än att prova och sen kanske få akutsnittas ändå).

Det gick bra att snittas, jag läkte bra, mådde bra osv.

Att jag nu i somras fick besked att min livmoder blivit försvagad på ett sätt som den med största sannolikhet inte varit om den varit osnittad är dock en sorg. Eftersom rekommendationen nu är att jag INTE bör bli gravid igen... :(

Kan man inte föda i sätesbjudning? En kompis till mig fick göra det på Danderyd och det var tydligen jobbigare men hon ville inte snittas. Får man välja eller är det någon rekommendation till vad man ska göra?

Ja, det får man. Enligt läkaren som försökte vända vårt barn så är det dock som sagt numera "kutym" med snitt som förstföderska (det är annat när man föder andra gången). OM man vill prova vaginalt så röntgar de bäckenet för att vara säkra på att plats finns för huvudet.

Vi resonerade som så att om det är just det vanligaste så finns det väl skäl till att de gör så och då ville vi hellre ha snitt. Det kändes säkrare i ett sånt läge. Nackdelen när så få föder barn i säte är ju (också läkaren som sa) att det händer så sällan att personalen inte är lika vana heller nuförtiden.

Tydligen är det rätt så mycket risker med att föda i säte så vitt jag kan förstå. Mer risker än om man snittas. På många sjukhus får man inte föda i säte utan det blir automatiskt snitt, på andra sjukhus får man välja.

Liten uppdatering från Skåne:
Mollis ville verkligen inte vända sig. "Vad är det för dumma idéer ni kommer dragandes med?!" utbrast hon och stångade envist huvudet i revbensbågen.

Och nej, det var inte skönt. Jag är inte speciellt pjoskig av mig, men några fler vändningsförsök vill jag inte vara med om.

I Lund får man inte föda i säte, så den 22 december blev det bokat snitt för oss. Nu börjar det verkligen kännas verkligt!

Mollis ville verkligen inte vända sig. "Vad är det för dumma idéer ni kommer dragandes med?!" utbrast hon och stångade envist huvudet i revbensbågen.

En tjej i den här världen kan aldrig ha för mycket av egen viljestyrka, så jag tycker att du ska vara glad! Det kommer att gå bra för Mollis i livet!

Tydligen är det rätt så mycket risker med att föda i säte så vitt jag kan förstå. Mer risker än om man snittas. På många sjukhus får man inte föda i säte utan det blir automatiskt snitt, på andra sjukhus får man välja.

Inte enligt läkaren som skulle förlösa min kompis. H*n påstod att det var betydligt fler risker med snitt och ville inte snitta kompisen. Kompisen ville absolut snittas när det visade sig att bebisen låg i säte (upptäcktes när förlossningen i stort sett redan var igång) men blev nekad. Läkaren försökte bedömma bebisens storlek och menade på att det inte skulle vara några problem att föda i säte. Det visade sig dock efter ul att bebisen var större än de trott samt att kompisen hade för trångt bäcken för att föda i säte, så det blev snitt ändå. Måste känts lite retligt för den läkaren att utföra ett så "riskfyllt" snitt.

Till TS: Lycka till från Syrran! (som blev akutsnittad! I vecka 35 låg min lille Theo med huvudet nedåt, vilket konstaterades efter ett extra ul. I vecka 37 (36+6) ville han komma ut. Med fötterna först... ;))

Du kan ju fortsätta med övningarna så kanske du lyckas överala henne.

Min son hade samma temperament i magen, han låg ju åt rätt håll men vid BM-kontrollerna när hon kände på magen vart han vansinnig och när hon lyssna med dopplern låg han på typ 160-170 slag och sparka emot den. Så hon fick hålla jättelöst och då sjönk de till normalt.

Han är lika envis och "lätt retad" nu. Men de är faktiskt bara fördelar med egen vilja.

Jag frågade läkarna om jag kunde göra något för att stimulera en vändning. De skrattade och sa "Nej, verkligen inte!". Jag sa att jag läst att knästående med ändan högt kunde påverka och då skrattade de riktigt rejält. :confused:

Klart dom gjorde de, men de är väl värt att testa ;) Tror dom skrattar åt att ananas eller chocklad ska sätta igång förlossningen oxå ;)

Ja, men de är nog inte inriktade på sådant. De är ju läkare och ibland kan även läkare vara lite "inskränkta" och inne i sitt eget tänk. Allt alternativ är flum, liksom...

Det skadar inte att testa. Så kan de skratta bäst de vill. Min unge vände ju sig, bevisligen.
Men det ska inte vara knästående. Kolla denna bilden:
23_pregnant2_image_550_w.jpg
.

Fast jag hade nog inte rumpan fullt så högt upp, jag var snarare en rätvinklig triangel ;)
Bilden kommer från denna länk, som verkar ha mer tips;Länk

Men det var ju en envis tösabit! Hon ville väl se till att bli -09:a istället för -10:a, det är en fin årgång hälsar mini-lingonet. Och att vara född på vintersolståndet när ljuset börjar komma tillbaka är vackert bara det! Det måste vara en spännande känsla att veta sitt barns födelsedatum i förväg. Natten innan jag sattes igång satt jag iallafall och läste på Wikipedia om olika saker som hänt på de troliga leveransdatumen. Visste du att Mollis kommer att dela födelsedag med Vanessa Paradis, och att det är tjugoårsdagen av störtandet av Ceausescu och dessutom Mors dag i Indonesien? :laugh:

Men vilken värdefull info! Mors dag i Indonesien! Tack så mycket, Lingonben!

Själv är jag född den 21 december... Och har alltid förbannat mina föräldrar. :o

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 809
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar