Vändning av bebis

jacko

Trådstartare
Nu behöver jag höra era solskenshistorier om hur bra det gått att vända bebisar i magen! ;)

Flickan ska komma den 2 januari och har hittills inte vänt sig. På onsdag ska vi till Lund för att försöka vända henne. Jag är lite orolig för:

• Att det ska vara hemskt obehagligt.
  • Att vändningen ska utlösa förlossningen.
  • Att hon ska vända tillbaka sig igen, om vändningen lyckas.

Vad har ni för erfarenheter av vändningar? Jag är på det klara med att det kommer att kännas, och jag är väl eg inte rädd för smärta eller så, men jag behöver vara förberedd känns det som...

Sv: Vändning av bebis

Vändning av bebis i magen är obehagligt ja men det gör inte ont!!! (Har själv fått hjälp att vända 2 av 3!) Ingen risk att förlossningen ska starta! Och ja är det en envis bebis du bär på kan den vända sig tillbaka igen!!

Jag googlade en hel del pa det sjalv nar min inte ville ligga pa ratt hall. Jag tror inte du behover vara orolig for de tva forsta punkterna, om det blir jatteobehagligt sa slutar de. Har inte last om en enda som startat forlossningen, det ar val hormonellt nar den startar?

Att den ska vanda tillbaka finns ju en risk, det ar val darfor de vantar sa lange som mojligt med att vanda?

Min vande sig forra helgen, da var jag i v 37.

Lycka till pa onsdag, hoppas hon bara behover en liten puff i rumpan!

Jag är ju förstföderska, därför vänder de i v 35. Har man varit med förut kan man låta bebisarna vänta längre, om jag förstod det rätt.

Tack för era kommentarer, Nala och Vindvissla!

Sonen vände sig åt fel håll efter att ha legat rätt i vecka 36. Jag blev skitnojjig och läste allt möjligt och var iväg till MVC för att kolla. De ville inte vända utan vänta till vecka 38. Då frågade jag vad man kunde göra själv för att lillen skulle vända på sig. Fick lite olika tips:

* Lägg dej på knä med rumpan så högt upp i luften du kan och ner med pannan i golvet. Ungefär som "att be till Mecka". Vagga rumpan fram och tillbaka. - Fick mest ont i pannan när jag provade :) Man kan ju skippa att gnugga pannan i golvet i och för sig :idea:

* Ligg på rygg med rumpan högre upp än resten av kroppen och gunga rumpan från sida till sida. - Detta funkade för mej. Låg större delen av kvällen med axlarna kvar i golvet och rumpan uppe i soffan och klappade samtidigt mjukt men bestämt på lillens rumpa. På natten vände han sig av sig själv. Han gjorde en bakåtkullerbytta och jag kände när han liksom klättrade runt. Ganska häftigt nu efteråt men då var det inte så spännande.

Hoppas att något kan hjälpa. Lycka till!

Mvh Miks

Svärmor vände 2a barnet 2-3 gånger, han vänder sig tillbaka när de lämna sjukhuset!

Fick en tid för planerat snitt, 4 veckor före så startade förlossningen och när hon undersöktes på förlossningen låg han fixerad med huvudet nedåt!

Jag gjorde ett vändingsförsök i v 37 med första barnet. Det var rejält obehagligt men gjorde inte så värst ont. Man får ju muskelavslappnande och så stod två bastanta läkare och tryckte och drog på magen/bebisen för att få den att flytta på sig under några minuter. Men de gav sig någorlunda fort. Då bestämdes det att jag skulle snittas men tyvärr var det ont om tider så jag fick inte snittid förrän dagen innan bf vilket stressade mig rätt mycket. Med facit i hand vid andra graviditeten som gick över tiden till det blev tid för igångsättning så hade jag inte behövt oroa mig för en tidig förlossning...

Har du gått profylaxkurs kan det vara bra att profylaxandas (det är väldigt lätt att glömma bort att andas när nån trycker en på magen...) och ta absolut med mannen så att du har någon att hålla i handen. Efteråt är det möjligtvis psykiskt jobbigt att de har klämt så på bebisen och att man börjar inse att det är nån sorts skarpt läge, men fysiskt mår man helt okej. För min del i alla fall var det väldigt viktigt vid alla mer eller mindre kritiska lägen under graviditeten att ha med mig min man så att han kunde ge sin version av vad som hände och vad läkarna sa och sånt. Vändningsförsök är typiskt ett sånt tillfälle då det kan vara bra att kunna debriefa i efterhand.

ps. i efterhand känns inte vändningsförsöket som någon big deal och skulle det bli snitt så har jag enbart positiva upplevelser ds.

Senast ändrad:

* Ligg på rygg med rumpan högre upp än resten av kroppen och gunga rumpan från sida till sida. - Detta funkade för mej. Låg större delen av kvällen med axlarna kvar i golvet och rumpan uppe i soffan och klappade samtidigt mjukt men bestämt på lillens rumpa.

Ja, så gjorde jag 1 månad före förlossningen då min yngsta låg i säte. Och hon vände!!! Fast jag vaggade inte, utan låg på nacken med rumpan upp och benen i vinkel med fötterna i golvet. Funkade utmärkt! Så fort jag lagt mig ner på rygg igen så vände lillan.

Ja, så gjorde jag 1 månad före förlossningen då min yngsta låg i säte. Och hon vände!!! Fast jag vaggade inte, utan låg på nacken med rumpan upp och benen i vinkel med fötterna i golvet. Funkade utmärkt! Så fort jag lagt mig ner på rygg igen så vände lillan.

Vilken tur!
Tydligen skulle man vagga för att rucka ur bebisens rumpa ur sitt eget bäcken eftersom de kan halka ner rätt långt och ibland sitta fast.

Mvh Miks

Jag har själv varit med om att läkaren tog beslutet att inte ens inleda ett vändningsförsök då moderkakan låg för långt ned (och enligt den läkaren kunde vändningsförsöket har satt igång förlossningen). Det blev i stället ett planerat snitt så småningom.

en liten länk från sjukvården

Senast ändrad:

Jag har inga alls erfarenheter av vändning att komma med, men vill peppa Mollis att vara en snäll bebis och vända sig. Helst utan yttre ingrepp och besvär för mamma. Kramen! :bump:

Nu behöver jag höra era solskenshistorier om hur bra det gått att vända bebisar i magen! ;)

Dagen innan min bebis (sonen, alltså) skulle vändas i magen av expertisen vände han sig själv. Jag stod i kassakön på Ica, och ungen vände sig så att hela jackan hoppade så att alla såg det och jag fick luta mig mot disken för att inte ramla. Alla i kön måste ha varit rutinerade på området, för de fattade direkt att bebis vände sig i magen, inte var på väg att komma ut.

Det gjorde inte ont och var faktiskt ganska kul. :D

Min bebis blev "tvångsvänd" i magen. Hon satt ganska djupt med baken i bäckenet och hade ingen chans att vända sig själv. Efter vändningen lade hon sig i exakt samma position, men åt andra hållet så huvudet sjönk ner och fixerades nästan direkt och där huvudet tidigare hade legat låg nu en liten rumpa. Det var alltså liten chans att hon skulle vända tillbaka igen, vilket hon inte heller gjorde.

Själva vändningen gjorde inte direkt ont, men kändes lite udda kan man väl säga. Tänk dig en läkare som hänger och trycker med hela sin tyngd på din mage och "knådar". Att själva bebisen snurrade runt i magen kände jag knappt - jag hade fullt upp med att fascineras av att läkaren var så stark. ;)

Och så ett sista tips: be pappan till barnet att inte säga något hysteriskt roligt efteråt när ni är ensamma på rummet men du är kopplad till värkmätaren för observation. Dina fnissande kan ge utslag på värkmätaren och då måste ni stanna kvar i 5 timmar till på observation... :angel: Allt som allt spenderade jag tre gånger så lång tid på förlossningen när barnet vändes jämfört med när hon sedan föddes.

Ingen profylaxkurs, allt sånt är inställt pga svininfluensarisken.

Tack för alla era bidrag. Mollis är en envis rackare (måste brås på sin fader) som hittat ett bekvämt läge ganska högt upp, jag tror alltså inte hon sitter fast med sin lilla nätta gump (som hon har efter sin moder) i bäckenet. Långt ner på magen hittar jag nämligen inget hårt allt, bara det sedvanliga fläsket. :o

I morgon 830 kan ni ju hålla tummen för att Mollis slurpar runt med hjälp av starka läkare! Å andra sidan är jag inte rädd för att bli snittad heller.

Nä, har tid i morgon för vändning och har inte riktigt "hunnit". Dålig ursäkt, jag vet. :o

Jag har beräknad bf den 29/12 och min bäbis har inte vänt sig ännu, den 8:e december så är nästa besök på MVC och har den inte vänt sig då så blir det UL för att därefter diskutera vändning. Känns som om vi är lite sent ute, speciellt då bäbis är stor och min mage lite, har inget extra någonstans på magen, så känns som om en vändning för sent inte skulle fungera :crazy:

Är också förstföderska.

Vad har ni för erfarenheter av vändningar? Jag är på det klara med att det kommer att kännas, och jag är väl eg inte rädd för smärta eller så, men jag behöver vara förberedd känns det som...

Min erfarenhet: försök till vändning som inte lyckades och därför blev det snitt.

Vändningen var lite obehaglig ja, men läkaren och personalen var duktiga och läkaren sa "det kommer att kännas så jag ber dig försöka stå ut, men om det gör FÖR ont så slutar vi. Du ska inte ha ont mer än du känner att du klarar av". Att få Bricanyl (har jag för mig det var) som gav lite hjärtklappning var lite obehagligt, men behövs för att livmodern inte ska spjärna emot. Det rör sig om en kort kort stund och om det gör för ont så säger du till! För oss gick det som sagt inte att vända och jag fick snitt, vilket inte var några problem i sig (att jag däremot nu 2 år senare fått veta att jag har en försvagad livmoder som inte bör bära barn igen pga snittet är som det är...)

Hjärtljuden på bebis kollas både före, under och efter vändning så att bebisen mår bra. Så; det behöver du inte oroa dig för.

Jag tycker alltså inte du behöver oroa dig. Förhoppningsvis lyckas vändningen! Lycka till!

Du fick alltså planerat snitt när ni försökte göra vändningen? Eller blev det snitt i samband med vändningen? Frågade hon lite ängsligt... ;)

Fast jag är en ganska flexibel personlighet, så nu har jag nästan ställt in mig på snitt och ser många fördelar med det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 809
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar