vänder upp baken

F

flashback

Hej!
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min häst är ganska så sur i boxen en del dar mer endra mindre. Men när jag inte binder upp honom och borstar honom på bakdelen speciellt vid virveln eller under magen så vänder han upp baken mot mig och hotar sparka, vad ska jag göra då? jag blir ju rädd och slutar med det som han inte gillar och han har "vunnit" samtidigt som jag blir rädd för att han ska sparka och går ut ur boxen och hämtar grimman och binder upp honom då markerar han inte bara utan sparkar ut med bakbenet på den sida som jag står och borstar på. hur ska jag bete mej mot honom tycker ni jag vill ju inte hamna i underläge så han förstår att jag är rädd för honom när han hotar att sparka och så där han är ganska stor och man vill ju inte bli sparkad. Han är bara sån här på vintern han älskar att bli borstad på sommaren och är otroligt social då det är han på vintern oxå bara han inte blir borstad, när man är ute och rider så är han glad igen så jagt ror inte att det är så att han förknippar borstningen med nåt tråkigt och dåligt.
hoppas att ni kan hjälpa mig jag blir så ledsen när han är sån här. ps vi har gjort ledövningen där han stannar när jag stannar och så vidare och där har vi inga problem att förstå varandra.
 
JAg är av en mycket bestämd uppfattning i den typ av fråga du kom med.
Hästens bakdel vill jag bara se när dom fölar eller semineras/dräktighetsundersöks ;) ;)

Övriga tillfällen så är det "felsidaavhäst"
En häst får varken hota eller verkställa sitt hot.
Om man går in i en box och nån märr står och hyttar med bakbenen då blir jag förbannad.

Jag kan acceptera däremot om hon vill vara i fred i boxen, därför så håller jag aldrig på där utan tar alltid ut på gången om jag skall borsta eller nåt.

Du ska definitivt inte vara rädd för din häst för då är det kört.
Du måste helt enkelt visa att du blir arg när han slår.
Försök och tänk dig in i rollen "grinig märr" och handla därefter.

Om han nu är kittlig ljust i ljumskarna så får du tala om att det ska borstas där också.
Men du behöver inte överdriva.
Ta några tag och låt det sen vara.

AM

AM
 
Nu skall jag berätta vad jag hade gjort, inte vad du skall göra, det väljer du själv.
I samma sekund som jag sett detta ogillande hotande beteende hade jag helt enkelt hoppat fram mot det hotande partiet på hästen. I detta fall bakdelen. Jag hade inte hoppat bort från hästen då detta endast talar om att jag ser hästen som min ledare. Och det är jag som är ledare.
Skulle hästen mot all förmodan slå mot mig, står jag helt intill och sparken blir inte så hård.
Sen driver jag bort hästen från mig, med hjälp av min kropp som hela tiden är intill hästen (ifall den skulle slå) höjer rösten och fäktar ev, med armarna om det skulle behövas.
I samma sekund som jag ser osäkerhet på hästen (kolla öronen) bryter jag och står kvar på samma ställe. Ev, gör jag om samma sak tills hästen klart visar att det är jag som bestämmer.
När hästen slutligen står i hörnet med ”snälla öron” och vänder hela huvudet mot mig backar jag ett steg för att tala om att vi är vänner igen och att jag har förlåtit dens beteende.
För att förstärka mitt steg bak kan jag även vända sidan mot hästen och inte titta på den.
I denna position är jag ofarlig. Vägen tillbaka till kamratskapen kan vara att du backar ett steg till kanske sätter dig ner på huk, och väntar tills din pålle kommer fram till dig, du skall inte gå fram till den.

Att göra detta är som du kanske förstått riskfyllt, men det är klockrent för att befästa ditt ledareskap. Anser du dig inte kunnig, skall du inte prova på det.
Om hästen hade varit min om den visat upp detta beteende i box, så hade jag gjort så här.
Men det hade inte blivit någon nästa gång.
Vill hästen vara i fred i boxen så måste man respektera detta. Hästen som är ett flyktdjur och till viss mån klaustrofobisk skall inte bli påtvingad något i dens egen box.
Så en enkel lösning till dig är att låta den få vara i fred i boxen helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp