Van Dame PtHA 12337

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Niqita
  • Startdatum Startdatum
Sv: Van Dame PtHA 12337

Godkänd kan han aldrig bli eftersom han är fallen efter en icke godkänd hingst.

Menade naturligtvis AVELSVÄRDERAD och godkänd (rekomenderad) :mad: Tänk att man ska behöva vända ut och in och förklara allt i molekyler:D :angel:

Jag tycker som Görel att man ska hålla sig till de korrekta termerna så inte folk luras att tro att en hingst är godkänd bara för att den blivit avelsvärderad. :smirk:

Men hur tänker du då att man inte ska avla på ickerekommenderade hingstar...eftersom din inte är visad så finns det ju faktiskt en risk att han får omdömet "rekommenderas ej till avel"...eller? Och då kanske han har betäckt ston i år redan?

Mia_R skrev:
Jag tycker som Görel att man ska hålla sig till de korrekta termerna så inte folk luras att tro att en hingst är godkänd bara för att den blivit avelsvärderad. :smirk:

Det är precis vad jag menar!

En avelsvärderad hingst är bara visad men har inte klarat av de krav som ställs på en godkänd hingst. Ett av kraven är härstamning, men det visste man ju innan om man har en häst med inte fullt godkänd stam. Själv har jag en trevlig hingstunge hemma som har gröna papper, men eftersom hans mamma har vita och inte är stamboksberättigad kan han aldrig bli godkänd då en godkänd hingst måste ha en stamboksförd mamma. Detta visste jag innan jag betäckte henne och klagar inte på det!

En avelsvärderad hingst är bara visad men har inte klarat av de krav som ställs på en godkänd hingst

Nja inte riktigt....*solsting?*:D

Visst hingsten är då visad exteriört och har gjort ett fånigt bruksprov som inte alls är att jämföra med riktigt bruksprov-visst...den har också fått sin hälsstatus kontrollerad.Men bättre det än INGET ALLS (tänker på övrig buskavel)...dessa uppgifter finns ju tillgängliga på nätet numera och folk kan lätt kontrollera upp vad hingsten fått exteriört tex.Det blir ju dock mer upp till folk att kolla upp hur mkt hingsten är tävlad för sin ålder etc.

Men för nya raser så har de inte nåt annat att välja på-utan då är det avelsvärdering som gäller....eftersom det då kanske inte ens finns någon rådande stamboksförande förening existerande än.Alla nya raser hamnar i SH tills rasen är tillräckligt stor för att etablera egen stambok och göra egna bruksprov.

Men det här vet du ju redan Görel...;) :D

Jag fattar vad du menar, ville liksom bara förtydliga att det inte ställs några krav för att få hingsten avelsvärderad. Man kan visa upp vad som helst och få vilka poäng som helst men ändå kalla hingsten avelsvärderad. Jag misslyckades nog med att förtydliga att det jag menade (innan solstinget:D) är att en avelsvärderad hingst inom halvblodsaveln inte ger avkommor med gröna papper.

För mig är ju skäck en färg och inte en ras...

Visst är det en färg och inte en ras.Men jag ser ju hellre att folk åker och avelsvärderar sina hingstar, så man kan följa upp uppgifterna på nätet än inget alls.

Nu ska jag bråka lite med er:devil:
I de flesta fall är skäck en färg och inte en ras.

Men vad kallar ni Paint ( jo det är en ras)då? För att vara Paint (minst en förälder måste vara paint sen kan den andra vara paint, quarter eller fullblod) måste man vara skäck (ja ja vet att breedingstock finns) En paint är ju egentligen en fläckig quarter. I dessa fall är väl ändå skäck(paint) en ras??????:angel:

förklaring en breedingstock är en enfärgad paint som ej blivit fläckig. Minst en förälder är paint den andra kan vara paint quarter eller fullblod.

Tror att detta gick lite förbi vad tråden handlade om från början:o

//sessna har fått solsting:bump:

*knapplån*

Hej!

Har en liten fråga om detta med avelsvärdeingar. Detta har INGENTING med trådskaparens hingst att göra!!

Alla hingstar måste avelsvärderas. Men om hingsten blir "ej rekomenderad för avel" vad händer då. Får hingsten betäcka? Registreras avkommorna på något speciellt ställe?

Jag har tyvärr inte hängt med riktigt i debatten och efterföjande beslut..... Har alltid tyckt att bruksprov är en bra kvalitets stämpel. Om jag harförstått nu är aveln alltså helt fri, stämmer det?

Ställer lite klrav på oss stoägare i så fall!

Mvh / Fia

Nej du får avla med vilka hingstar du vill med vilka ston du vill. Det enda kravet som är är att de inte får han några fel som kan överföras till avkomman. Aveln är fri. Hingstbesiktningstvånget är borttaget. Sen rekomenderar de flesta rasförbund att man visar sina hingstar.

Ja hur vet man det som stoägare???
Man använder bara hingstar som är godkända eller avelsvärderade och godkända enl rasvisa krav.

sessna skrev:
Nej du får avla med vilka hingstar du vill med vilka ston du vill. Det enda kravet som är är att de inte får han några fel som kan överföras till avkomman. Aveln är fri. Hingstbesiktningstvånget är borttaget. Sen rekomenderar de flesta rasförbund att man visar sina hingstar.

Ja hur vet man det som stoägare???
Man använder bara hingstar som är godkända eller avelsvärderade och godkända enl rasvisa krav.
I detta faller gäller det en Pintohingst, i moderföreningen i USA finns inga krav på avelsvärdering eller några rasvisa krav, mer än vissa krav på färg.En Pintohingst kan aldrig bli ^godkänd ^, för bara man betalar sin hingstlicens i USA så är den automatiskt godkänd./Madde

Mej veterligen ska en hingst som används i Sverige lösa licens i Sverige också...därmed inte sagt att de kanske får lösa licens i USA också.

crazy skrev:
Mej veterligen ska en hingst som används i Sverige lösa licens i Sverige också...därmed inte sagt att de kanske får lösa licens i USA också.
Nej, du är felunderrättad. En hingst ska föra språngrulla, samt vara DNA testad. Jag har en American Paint Ponyhingst, som är dubbelregistrerad även som Pinto. Jag löser licens i usa, samt för språngrulla. Eftersom det inte finns någon american paint pony/pinto förening i sverige, var ska jag lösa licens? (dessa uppgifter har jag fått från jurist med Eu-rätt och hästar som specialitet) :confused:

Paint och quarter tillhörde från början en och samma ras men som pga att man ville ha bort de färgade hästarna delade upp så det blev två raser.Det var bara eldsjälarna som avlade paint ett tag.

Ordet paint betyder "färg"...ordet paint följer enbart med paintrasen där andra raser inkluderas i stamboken med qurter och fbl (om de nu inte ändrat det).

Övriga färgade raser i USA går under "Pinto" eller "colored".En breedingstock (enfärgad paint) går alltid under "paint breedingstock" i sitt register...

Ska man se till termer som tex hbl folk använder i USA så är det ordet "colored" för ordet skäck.

crazy skrev:
Du ska lösa det i SH
NEJ! Ingen kan tvinga mig att lösa licens i SH eftersom dom hävdar att american paint pony inte finns som ras/register. Enl jurist ska jag följa euregler i detta fall ang moderförening.:idea:

Det där med moderförening gäller ju länder INOM EU.

Anledningen till att man ska lösa licens i SH är ju för att så småningom kunna etablera en egen stambok för rasen...så länge rasen inte syns där-så finns den inte.

Dessutom undrar jag vad SH skulle säga om alla missade SH-avgifter som erläggs för ston.Jag vet en annan som haft pintoreggad hingst-hon fick i allafall lösa licenser på bägge ställena och föra språngrulla på bägge.

Har man otur och de inser senare att vissa avkommor fötts i Sverige utan att hingst löst licens och skött språngrulla här-kan det bli som så att de aldrig i framtiden kan byta in sina papper trots fullvärdig härstamning.Hur kul är det då för framtida avkommor?

crazy skrev:
Det där med moderförening gäller ju länder INOM EU.

Anledningen till att man ska lösa licens i SH är ju för att så småningom kunna etablera en egen stambok för rasen...så länge rasen inte syns där-så finns den inte.

Dessutom undrar jag vad SH skulle säga om alla missade SH-avgifter som erläggs för ston.Jag vet en annan som haft pintoreggad hingst-hon fick i allafall lösa licenser på bägge ställena och föra språngrulla på bägge.

Har man otur och de inser senare att vissa avkommor fötts i Sverige utan att hingst löst licens och skött språngrulla här-kan det bli som så att de aldrig i framtiden kan byta in sina papper trots fullvärdig härstamning.Hur kul är det då för framtida avkommor?
Från 2006 är reglerna totalt annorlunda pga avelsvärderingstvångets borttagande. Dina uppgifter är inaktuella.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 258
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
R
Kläder & Bli fin Jag ska ha denhär kjolen imorgon och jag undrar om nån har tips vad som skulle passa att ha till den. Inte för jag kommer vara på nåt...
Svar
3
· Visningar
462
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama