Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mia_R skrev:Jag tycker som Görel att man ska hålla sig till de korrekta termerna så inte folk luras att tro att en hingst är godkänd bara för att den blivit avelsvärderad. :smirk:
En avelsvärderad hingst är bara visad men har inte klarat av de krav som ställs på en godkänd hingst
I detta faller gäller det en Pintohingst, i moderföreningen i USA finns inga krav på avelsvärdering eller några rasvisa krav, mer än vissa krav på färg.En Pintohingst kan aldrig bli ^godkänd ^, för bara man betalar sin hingstlicens i USA så är den automatiskt godkänd./Maddesessna skrev:Nej du får avla med vilka hingstar du vill med vilka ston du vill. Det enda kravet som är är att de inte får han några fel som kan överföras till avkomman. Aveln är fri. Hingstbesiktningstvånget är borttaget. Sen rekomenderar de flesta rasförbund att man visar sina hingstar.
Ja hur vet man det som stoägare???
Man använder bara hingstar som är godkända eller avelsvärderade och godkända enl rasvisa krav.
Nej, du är felunderrättad. En hingst ska föra språngrulla, samt vara DNA testad. Jag har en American Paint Ponyhingst, som är dubbelregistrerad även som Pinto. Jag löser licens i usa, samt för språngrulla. Eftersom det inte finns någon american paint pony/pinto förening i sverige, var ska jag lösa licens? (dessa uppgifter har jag fått från jurist med Eu-rätt och hästar som specialitet)crazy skrev:Mej veterligen ska en hingst som används i Sverige lösa licens i Sverige också...därmed inte sagt att de kanske får lösa licens i USA också.
NEJ! Ingen kan tvinga mig att lösa licens i SH eftersom dom hävdar att american paint pony inte finns som ras/register. Enl jurist ska jag följa euregler i detta fall ang moderförening.crazy skrev:Du ska lösa det i SH
Från 2006 är reglerna totalt annorlunda pga avelsvärderingstvångets borttagande. Dina uppgifter är inaktuella.crazy skrev:Det där med moderförening gäller ju länder INOM EU.
Anledningen till att man ska lösa licens i SH är ju för att så småningom kunna etablera en egen stambok för rasen...så länge rasen inte syns där-så finns den inte.
Dessutom undrar jag vad SH skulle säga om alla missade SH-avgifter som erläggs för ston.Jag vet en annan som haft pintoreggad hingst-hon fick i allafall lösa licenser på bägge ställena och föra språngrulla på bägge.
Har man otur och de inser senare att vissa avkommor fötts i Sverige utan att hingst löst licens och skött språngrulla här-kan det bli som så att de aldrig i framtiden kan byta in sina papper trots fullvärdig härstamning.Hur kul är det då för framtida avkommor?