N
Niqita
Nån som känner till nåt om denne hingst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
slimjim skrev:Hej!
Vi äger Van Dame, vad vill du veta? Mejla gärna för snabbt svar. info@rosenhillranch.se
Mvh Johanna
try me skrev:Inget betäckningstillstånd är utfärdat ännu??? Enl ASVH. Hoppas ingen betäckt ännu då det kan bli problem med registrering???
Kära nån, när började ASVH att ha hand om registreringen av PINTOS?????? Och för att upplysa dig kan jag tala om att avelsvärderingstvånget är borta, alltså kan man använda vilken hingst man vill, när man vill, och om hingstägaren för språngrulla, är SH tvungen att registrera avkomman med full stam. (Enl. EU-direktiv)try me skrev:Inget betäckningstillstånd är utfärdat ännu??? Enl ASVH. Hoppas ingen betäckt ännu då det kan bli problem med registrering???
Niqita skrev:Ah...då hade det ju varit bättre att maila kanske. Trodde jag gjort detta men kanske inte ändå. Jo...hur stor herrn är samt vart hans avkommor blir reggade tex...temperament...ja lite av varje vore kul att få veta :smirk:
pladdermadde skrev:Kära nån, när började ASVH att ha hand om registreringen av PINTOS?????? Och för att upplysa dig kan jag tala om att avelsvärderingstvånget är borta, alltså kan man använda vilken hingst man vill, när man vill, och om hingstägaren för språngrulla, är SH tvungen att registrera avkomman med full stam. (Enl. EU-direktiv)
/Madde
Jag har aldrig påstått något annat. Rasföreningarna har sina krav kvar för gröna papper, men det är ej längre olagligt att använda ej avelsvärderad hingst . Förr var man tvungen att DNA fader-moder-föl för att få med härstamningen även i ^slaskregisterna^, men numer behövs ej detta enl. EU-direktiv, även om vissa rasföreningar hävdar motsatsen./MaddeGörel skrev:Man kan använda vilken hingst man vill men avelsföreningarna bestämmer fortfarande själva vilka hingstar de godkänner och vilkas avkommor som ger gröna papper.
Jag lovar bättra mig i fortsättningen /MaddeGörel skrev:Jag vet det. Du var otydlig.
try me skrev:Jag ska också bättra mej i fortsättningen.
Hade precis för mej att han var avelsvärderad och godkänd. Men naturligtvis så kan man registrera hos SH. Men visst måste han vara visad på något sätt annars skulle han väl inte ha PtHA nr??? Och då han är registrerad själv i ASVH så borde väl avkommorna bli det eller är jag helt fel ute?
Men hur blir avkommorna registrerade i Sverige? Häst av korsningstyp eller? Sen kan man ju även registrera i PtHA om avkomman blir skäck. Vilket inte är säkert. Då det är ett halvblod.
Sen tycker jag personligen att det är säkrare att avla på hingstar som är avelsvärderade så de har fått en bedömning av sig.
Detta nedan är inte riktat till dej Johanna!!!
Sen tycker jag också att det är fel att ta bra betalt för en hingst som ej är visad och godkänd. Ser dagligen annonser på hingstar som kan vara vilka gatukorsningar som helst som folk ska ha bra betalt för i betäckning. Men det är ju upp till stoägaren.
try me skrev:Jag ska också bättra mej i fortsättningen.
Hade precis för mej att han var avelsvärderad och godkänd. Men naturligtvis så kan man registrera hos SH. Men visst måste han vara visad på något sätt annars skulle han väl inte ha PtHA nr??? Och då han är registrerad själv i ASVH så borde väl avkommorna bli det eller är jag helt fel ute?
Men hur blir avkommorna registrerade i Sverige? Häst av korsningstyp eller? Sen kan man ju även registrera i PtHA om avkomman blir skäck. Vilket inte är säkert. Då det är ett halvblod.
Sen tycker jag personligen att det är säkrare att avla på hingstar som är avelsvärderade så de har fått en bedömning av sig.
Detta nedan är inte riktat till dej Johanna!!!
Sen tycker jag också att det är fel att ta bra betalt för en hingst som ej är visad och godkänd. Ser dagligen annonser på hingstar som kan vara vilka gatukorsningar som helst som folk ska ha bra betalt för i betäckning. Men det är ju upp till stoägaren.