Van Dame PtHA 12337

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Niqita
  • Startdatum Startdatum
Sv: Van Dame PtHA 12337

Inget betäckningstillstånd är utfärdat ännu???:eek: :confused: Enl ASVH. Hoppas ingen betäckt ännu då det kan bli problem med registrering???

slimjim skrev:
Hej!

Vi äger Van Dame, vad vill du veta? Mejla gärna för snabbt svar. info@rosenhillranch.se

Mvh Johanna

Ah...då hade det ju varit bättre att maila kanske. Trodde jag gjort detta men kanske inte ändå. Jo...hur stor herrn är samt vart hans avkommor blir reggade tex...temperament...ja lite av varje vore kul att få veta :smirk:

try me skrev:
Inget betäckningstillstånd är utfärdat ännu???:eek: :confused: Enl ASVH. Hoppas ingen betäckt ännu då det kan bli problem med registrering???

Han kommer att betäcka genom SH (Svenska Hästavelsförbundet) innan han är avelsvärderad. Tänkte avelsvärdera honom i augusti i Wången. se SH:s hemsida.

Avkommor kan registreras med stamtavla i SH.

Mvh Johanna

try me skrev:
Kära nån, när började ASVH att ha hand om registreringen av PINTOS?????? Och för att upplysa dig kan jag tala om att avelsvärderingstvånget är borta, alltså kan man använda vilken hingst man vill, när man vill, och om hingstägaren för språngrulla, är SH tvungen att registrera avkomman med full stam. (Enl. EU-direktiv)
/Madde

Niqita skrev:
Ah...då hade det ju varit bättre att maila kanske. Trodde jag gjort detta men kanske inte ändå. Jo...hur stor herrn är samt vart hans avkommor blir reggade tex...temperament...ja lite av varje vore kul att få veta :smirk:

Hej!

Han är ca 158 cm. Mycket trevlig hingst som rör sig jättefint. Har tävlat både dressyr och hoppning lokalt. Har hoppat bana 130 med ryttare och 150 på enstaka hinder.

Det kostar 3000 kr per sto att betäcka. Skulle stoet kasta eller föda fram ett dött föl får man en ombetäckning gratis. I avgiften ingår alla SH-avgifter men själva registreringen av fölet bekostas av stoägaren. Fölen kan registreas i SH, vet ej hur det är med ASVH men det borde nog gå att registrera där med. Jag kan höra med dem. En månad går stoet med hingsten på bete där han fribetäcker.

Mer info se www.rosenhillranch.se eller adda mig på msn odal_@hotmail.com

Mvh Johanna

pladdermadde skrev:
Kära nån, när började ASVH att ha hand om registreringen av PINTOS?????? Och för att upplysa dig kan jag tala om att avelsvärderingstvånget är borta, alltså kan man använda vilken hingst man vill, när man vill, och om hingstägaren för språngrulla, är SH tvungen att registrera avkomman med full stam. (Enl. EU-direktiv)
/Madde

Man kan registrera pintos (skäckar) i ASVH. Vår Martini är registrerad där och hennes pappa är det också fast med okänd härstamning.

Det stämmer att avelsvärderingstvånget är borttaget men vissa rasförening kräver ändå att man avelsvärderar hingstarna. Det är upp till rasföreningarna att bestämma.

SH registrerar alla hästar vare sig de har stam eller inte.

Man kan använda vilken hingst man vill men avelsföreningarna bestämmer fortfarande själva vilka hingstar de godkänner och vilkas avkommor som ger gröna papper.

Görel skrev:
Man kan använda vilken hingst man vill men avelsföreningarna bestämmer fortfarande själva vilka hingstar de godkänner och vilkas avkommor som ger gröna papper.
Jag har aldrig påstått något annat. Rasföreningarna har sina krav kvar för gröna papper, men det är ej längre olagligt att använda ej avelsvärderad hingst . Förr var man tvungen att DNA fader-moder-föl för att få med härstamningen även i ^slaskregisterna^, men numer behövs ej detta enl. EU-direktiv, även om vissa rasföreningar hävdar motsatsen./Madde

Här måste man tänka på att allt man skriver kan tolkas på många olika sätt även om det är självklart för en själv;)

Hej igen! Jag undrar om det ev finns några avkommor efter honom att få se bild på? Är lite nyfiken på vad han lämnar i storlek samt färg. Jag har ett arabsto som är skimmel. Undrar då lite hur stort hans skäckanlag är eftersom skimmel ju är mycket dominant.

Jag ska också bättra mej i fortsättningen.

Hade precis för mej att han var avelsvärderad och godkänd. Men naturligtvis så kan man registrera hos SH. Men visst måste han vara visad på något sätt annars skulle han väl inte ha PtHA nr??? Och då han är registrerad själv i ASVH så borde väl avkommorna bli det eller är jag helt fel ute?

Men hur blir avkommorna registrerade i Sverige? Häst av korsningstyp eller? Sen kan man ju även registrera i PtHA om avkomman blir skäck. Vilket inte är säkert. Då det är ett halvblod.

Sen tycker jag personligen att det är säkrare att avla på hingstar som är avelsvärderade så de har fått en bedömning av sig.

Detta nedan är inte riktat till dej Johanna!!!

Sen tycker jag också att det är fel att ta bra betalt för en hingst som ej är visad och godkänd. Ser dagligen annonser på hingstar som kan vara vilka gatukorsningar som helst som folk ska ha bra betalt för i betäckning. Men det är ju upp till stoägaren.

try me skrev:

Hade precis för mej att han var avelsvärderad och godkänd. Men naturligtvis så kan man registrera hos SH. Men visst måste han vara visad på något sätt annars skulle han väl inte ha PtHA nr??? Och då han är registrerad själv i ASVH så borde väl avkommorna bli det eller är jag helt fel ute?

Men hur blir avkommorna registrerade i Sverige? Häst av korsningstyp eller? Sen kan man ju även registrera i PtHA om avkomman blir skäck. Vilket inte är säkert. Då det är ett halvblod.

Sen tycker jag personligen att det är säkrare att avla på hingstar som är avelsvärderade så de har fått en bedömning av sig.

Sen tycker jag också att det är fel att ta bra betalt för en hingst som ej är visad och godkänd. Ser dagligen annonser på hingstar som kan vara vilka gatukorsningar som helst som folk ska ha bra betalt för i betäckning. Men det är ju upp till stoägaren.

Nej en Pintohingst som är registrerad i USA med PtHA -nummer behöver inte visas för godkännande, enl moderföreningens regler i USA behövs endast att du betalar *Stallion License* (kanske $50), därefter är det fritt fram att använda hingsten. :banana: :banana: :banana:

try me skrev:

Hej!

Van Dame's far Sarras är avelsvärderad men inte Van Dame (tänkte om du råkade blanda ihop dem :) ) men det är tänkt att han ska avelsvärderas nu i augusti om allt går enligt planerna.

Han är inte visad på något vis, vet inte hur reglerna är kring det då det var förra ägaren som registrerade honom i pintoföreningen. Vid avelsvärderingen kommer han visas som pintohingst (övriga raser) och inte som halvblod.

Jag tror att fölägaren kan välja själv vart man vill registrera fölen, ser ingen anledning till varför vare sig SH eller ASVH skulle neka registrering då de registrerar hästar med okänd som också. Men att det blir som korsningshäst är jag rätt övertygad om. Men det kan man säkert höra efter med rasföreningarna.

Skulle det bli ett skäckföl så får man om man vill registrera fölet i pintoföreningen, jag tror att pintoföreningen gör en bedömning utifrån uppgifter och fotografier för att fölet ska kunna få registreras, alla skäckar får inte registreras där har jag hört. Jag tror att de även registrerar "enfärgade pintos" men vad som gäller för dem har jag ingen aning om. :o

Jag tycker också att man i första hand ska avla på en avelsvärderad hingst, åtminstone ska det finnas något slags intyg från en kunnig person som anser att hingsten är värd att avla på. Så man vet att man avlar på något bra. ;)

Sedan finns det ju avelsvärderade hingstar som inte rekommenderas i avel men används ändå. Det skulle jag inte våga. :o

Jag tog inte åt mig av det sista du skrev då jag tycker att 3 000 kr som jag begär inte alls är dyrt med tanke på vad som ingår. Jag ville ligga lågt just av den anledningen att han inte är avelsvärderad ännu. :)

Tycker det är dyrt att betäcka oavsett vilken ras eller hingst man tittar på så jag kommer nog att ligga relativt lågt även om han går igenom avelsvärderingen galant.

Mvh Johanna :)

Nu ska man ju inte betäcka för att få en färg men vet att det är väldigt inne med skäckar just nu. Men jag tycker att han har ett avelsvärde ändå då han ger vad jag fattat mycket skäck.
Däremot som någon skrev en del tar betalt vad som helst för vad "skit" som helst. typ Jag har en travare som jag betäcker ston med. han är snäll. Pris 2000kr
det finns massor med hingstar som är snälla som inte används i avel ialla fall.

Man måste ju ha något mål med sin avel och det kan inte va att betäcka med grannens hingst som ej är godkänd. (även om det inte behövs nu.) Det kostar att ta fram en häst och betäckningsavgiften är den lilla kostnaden.

Fel ord av mej kanske. Med tanke på vad folk avlar med för hingstar så har jag större "förtroende" för honom som hingst än många andra skäckhingstar som folk avlar på. Ett av de stora + är att han är renrasig. Finns massor med skäckhingstar som är gatukorsningar som folk avlar på. (inget fel på korsningshästar men mer än två raser NEJ tack)

Sen skulle jag kanske inte använda honom själv om jag vill ha skäckavkomma då det ej är garanterat att få detta. Får man skäckavkomma på en ej godkänd hingst så är den mer värd ur försäljningssyfte än en som är avlad för fläckar men blir enfärgad.

Då nya ägarna har ambitionen att visa honom så får vi ju hoppas att han blir godkänd. Lycka till Johanna

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 256
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
R
Kläder & Bli fin Jag ska ha denhär kjolen imorgon och jag undrar om nån har tips vad som skulle passa att ha till den. Inte för jag kommer vara på nåt...
Svar
3
· Visningar
462
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam