VALVAKAN 2014

Och hemskt att folk går hem i Nordstan utan att rösta pga långa köer. Jag hoppas verkligen att de står ut och stannar kvar.

Jag har svårt att förstå varför folk är ute i sista stund? Det finns ju också möjlighet att gå till sin ordinarie vallokal idag om man är från Göteborg. Det är ju inte direkt så att människor inte haft möjlighet att rösta, det har ju varit förtidsröstning i flera veckor med gott om möjligheter att rösta oavsett var i landet man befunnit sig och har man glömt eller inte haft tillgång till sitt röstkort har de ju även löst det under förtidsröstningen. Till och med om vi befinner oss utomlands finns det möjligheter att rösta. Så jag tycker det är en dålig anledning att skylla på lång kö och strunta i att rösta, alla möjligheter finns i det här landet att lägga sin röst.

Själv ska jag titta på SVT om en stund och se hur det går. Sen funderar jag på om det är något hinder för SVT att presentera sin VALU om den i Nordstan har öppet till 21.30 men det lär de väl prata om.

Min lillebror jobbar som röstmottagare i år och enligt honom (enligt deras utbildning inför det hela) så bör man ta en av alla och ställa sig bakom båset oavsett om man bryr sig om att vara hemlig eller inte. Av den anledningen att om man visar öppet vad man röstar på kan det omedvetet eller medvetet påverka andra väljare i vallokalen.

Är det vetenskap eller en rekommendation som godtyckligt vuxit fram?
Man vet ju aldrig, det finns studier på allt möjligt ;)

Undrar om och hur jag isf påverkat?
Jag röstader på stående fot dvs tog de sedlar jag skulle ha och pillade ned dem där jag stod.

Var för dagen klädkodad som kostymrepresentant. Antar att om man påverkar andras röstande så torde helhetsperspektivet spela in på något samspelt sätt med partinamnet på sedlarna som man så tydligt plockar från sedelfacken? ;)

För er som väljer SVT (vilket jag också gör när det inte är nyheter) så kommer Tv4:s valdagsundersökning 19:45. Lite småfult innan vallokalerna har stängt, men man hinner ju iaf först :p

Med tillägg att den tydligen består av 4300 telefonintervjuer och inte undersökningar vid vallokaler.

För er som väljer SVT (vilket jag också gör när det inte är nyheter) så kommer Tv4:s valdagsundersökning 19:45. Lite småfult innan vallokalerna har stängt, men man hinner ju iaf först :p

Med tillägg att den tydligen består av 4300 telefonintervjuer och inte undersökningar vid vallokaler.
:mad:.......då kan vi ju jämföra bägge sedan å se hur mycket det skiljer :up:

SVT:

Vänsterpartiet: 6,6 (+1,0)
Socialdemokraterna: 31,1 (+0,4)
Miljöpartiet: 7,1 (-0,2)
Centerpartiet: 6,5 (-0,1)
Folkpartiet: 6,0 (-1,0)
Kristdemokraterna: 5,0 (-0,6)
Moderaterna: 22,2 (-7,9)
Sverigedemokraterna: 10,5 (+4,8)
Feministiskt initiativ: 4,0 (+3,6)
Övriga: 1,0 (+/-0,0)