VALVAKAN 2014

Tycker det kommer bli spännande detta valet. Mycket som händer. FI kanske kommer in i riksdagen, mycket tyder på en ny allians.
Om jag får gissa tror jag resultatet i toppen blir: Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna. Sedan vågar jag inte gissa neråt, tror det kan bli jämt mellan vissa av partierna. :):)

Det blir väldigt nervöst ikväll, arbetar till 21 så kommer att skynda mig hem till tv-soffan.
Jag tror att de röd-gröna (S, MP, V) blir fler än alliansen, att SD hamnar runt 13% och att F! hamnar under 4%. MP tror jag hamnar runt 10% och SD blir alltså 3dje största parti. Inget av de nuvarande riksdagspartierna hamnar under 4% spärren.

Det blir väldigt nervöst ikväll, arbetar till 21 så kommer att skynda mig hem till tv-soffan.
Jag tror att de röd-gröna (S, MP, V) blir fler än alliansen, att SD hamnar runt 13% och att F! hamnar under 4%. MP tror jag hamnar runt 10% och SD blir alltså 3dje största parti. Inget av de nuvarande riksdagspartierna hamnar under 4% spärren.
Det är exakt vad jag tror också, det enda du har lite fel på, är att SD kommer ligga på 11%

Hur argumenterar man mot en person som är helt uppfylld av SDs värderingar och tycker att de är de bästa som någonsin funnits? Blir galen!!

Idag har hjag varit med om något nytt,och obehagligt.

Jag delade ut valsedlar vid en vallokal. Det var jag och en s-kvinna i gott samspråk och fin stämning.
Så komemr en man fram till mig och säger att jag bryter mot vallagen, jag går emot ett fullmäktigebeslut från i februari om att man itne får stå utanför vallokaler och ha partisymboler på mig. Han är skapligt aggressiv och säger att han kommer att anmäla oss och han tar foto av mig. Jag erbjuder honom att få mitt namn men det ignorerar han. Han säger upprepade gånger att jag bryter mot lagen och han säger att det borde jag väl veta om jag är politiskt aktiv.

s-kvinnan upplyser mig efteråt om att det är en känd bråkstake, och när hon konfererat med en riksdagsman säger hon att vi uppmanas att kalla på polis om han kommer tillbaka.

Obehagligt avbrott i den annars så goda stämningen. Det brukar vara trevligt att stå där tillsammans och man hjälps åt med att gå in och kolla valsedelsboxarna och se så inga fultrick förekommit.
(förra valet bladade sd in sina sedlar i sossarnas buntar!)

Med risk för att idiotförklaras men kan någon förklara gången efter valet.

Riksdagen röstar fram talman, talman föreslår statsminister som riksdagen röstar om, statsministern utser regeringen? Eller?

I år har tydligen SD:are blivit påkomna när dom satt SD-valsedlar bak och fram bland blanka valsedlar... Fast det kanske inte är ovanligt att sånt sker?

I år har tydligen SD:are blivit påkomna när dom satt SD-valsedlar bak och fram bland blanka valsedlar... Fast det kanske inte är ovanligt att sånt sker?
Bland "äldre" partier med grundmurade demokratiska värderingar är det högst ovanligt.

Men jag har hört om ett flertal fall med just SD-valsedlar som "hamnat" i andra partiers buntar.

I en vallokal här står en och kräver röstkort innan man blir insläppt i vallokalen :confused: Idag ska väl inte röstkort behövas? I vallokalen jag röstade visade jag bara leg när jag lämnade kuverten.

Vad är anledningen till att man inte kan, t.ex, rösta med e-legitimation? Måste säga att jag tyckte att röstningen (förtidsröstade igår) på "mitt" ställe var lite kaosartad. Alldeles för liten yta, vilket gjorde att bordet med valsedlar stod PRECIS bredvid kön till bordet. Nu röstar jag på ett av de två stora, och skäms inte precis för det ;), men det kändes ändå inte särskilt "privat" när man tog sina valsedlar. Visst kan man ta en hel bunt om man vill dölja vad man ska stoppa i kuverten men det känns så onödigt, tycker jag. Men tänk så behändigt om man kunde logga in från sin dator eller mobil och rösta i lugn och ro :). Man får ju deklarera och göra sina bankärenden med e-legitimation, så varför kan man inte rösta så också? Vad är det jag missar?

Vad är anledningen till att man inte kan, t.ex, rösta med e-legitimation? Måste säga att jag tyckte att röstningen (förtidsröstade igår) på "mitt" ställe var lite kaosartad. Alldeles för liten yta, vilket gjorde att bordet med valsedlar stod PRECIS bredvid kön till bordet. Nu röstar jag på ett av de två stora, och skäms inte precis för det ;), men det kändes ändå inte särskilt "privat" när man tog sina valsedlar. Visst kan man ta en hel bunt om man vill dölja vad man ska stoppa i kuverten men det känns så onödigt, tycker jag. Men tänk så behändigt om man kunde logga in från sin dator eller mobil och rösta i lugn och ro :). Man får ju deklarera och göra sina bankärenden med e-legitimation, så varför kan man inte rösta så också? Vad är det jag missar?

Det ska eventuellt göras på försök 2018.

Vad är anledningen till att man inte kan, t.ex, rösta med e-legitimation?

Om du sitter hemma och röstar, är det svårare att garantera att det är du som röstar i ditt namn och det är svårare att skydda dig från övertalning av andra i det avgörande ögonblicket.

Din deklaration och dina bankärenden kvittar det ju om det är du som gör, bara det blir riktigt gjort.

Jag har röstat, men tror det blev fel med en sedel kom jag på sen. Det stod bara partiet men inga namn underO_o
Hur kommer den räknas tro?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka