VALVAKAN 2014

Hörde jag rätt på Aftonbladets livestream precis när det lät som en journalist från Expressen sa "vi samarbetar givetvis inte med någon extrem grupp"? Om en grupp som hyllar politiskt våld inte är extrem så undrar jag vad extremism är...

• Gilla
Reactions: No1
Vad är anledningen till att man inte kan, t.ex, rösta med e-legitimation? Måste säga att jag tyckte att röstningen (förtidsröstade igår) på "mitt" ställe var lite kaosartad. Alldeles för liten yta, vilket gjorde att bordet med valsedlar stod PRECIS bredvid kön till bordet. Nu röstar jag på ett av de två stora, och skäms inte precis för det ;), men det kändes ändå inte särskilt "privat" när man tog sina valsedlar. Visst kan man ta en hel bunt om man vill dölja vad man ska stoppa i kuverten men det känns så onödigt, tycker jag. Men tänk så behändigt om man kunde logga in från sin dator eller mobil och rösta i lugn och ro :). Man får ju deklarera och göra sina bankärenden med e-legitimation, så varför kan man inte rösta så också? Vad är det jag missar?

Det är väl framför allt säkerhetsfrågorna som gör att man inte ännu kan rösta med e-legitimation. Risken att någon ska deklarera i ditt namn mot din vilja är väl ganska liten. Och risken att någon skapar ett virus som skickar in 10 000 extra deklarationer till Skatteverket är nog också ganska liten :p

Däremot håller jag med dig om att systemet med att alla valsedlar finns precis vid kön är jättedumt! De borde väl kunna finnas inne i båsen istället.

Det är väl framför allt säkerhetsfrågorna som gör att man inte ännu kan rösta med e-legitimation. Risken att någon ska deklarera i ditt namn mot din vilja är väl ganska liten. Och risken att någon skapar ett virus som skickar in 10 000 extra deklarationer till Skatteverket är nog också ganska liten :p

Däremot håller jag med dig om att systemet med att alla valsedlar finns precis vid kön är jättedumt! De borde väl kunna finnas inne i båsen istället.

Nej, säkerheten med eleg är tillräcklig. Problemet är valhemligheten och påverkan av andra som inte kan kontrolleras.

Ja, man kan ju tycka det! Eller så kunde valsedlarna stå på ett helt annat ställe i lokalen kanske, till exempel precis vid dörren när man går in. Det finns väl egentligen ingen anledning till att de måste stå PRECIS framme vid bordet? Nu antar jag också att de inte precis hade väntat sig en KÖ till förtidsröstningen. Men tydligen var det inte bara jag som tyckte att det kändes bra att gå och rösta igår precis när det öppnade... ;) Men, som sagt, det kändes konstigt med upplägget och jag hörde i kön att jag inte precis var den enda som tyckte så.

Ja, man kan ju tycka det! Eller så kunde valsedlarna stå på ett helt annat ställe i lokalen kanske, till exempel precis vid dörren när man går in. Det finns väl egentligen ingen anledning till att de måste stå PRECIS framme vid bordet? Nu antar jag också att de inte precis hade väntat sig en KÖ till förtidsröstningen. Men tydligen var det inte bara jag som tyckte att det kändes bra att gå och rösta igår precis när det öppnade... ;) Men, som sagt, det kändes konstigt med upplägget och jag hörde i kön att jag inte precis var den enda som tyckte så.

Jag har varit i två vallokaler idag, den ena hade valsedlarna precis vid dörren (och de kräver röstkort för att man ska få gå in) och den andra är i en stor lokal med valsedlarna mitt i.

jag tycker också det är lite spännande idag, lite synd att så många har förtidsröstat eftersom resultatet som visas idag inte kommer vara tillförlitligt alls . 1,8 miljoner är många procentenheter.
Eller har jag missuppfattat när de räknas ? Nu sa de att det är 200 000 röster som vi får vänta på tills på onsdag?

Givetvis tycker jag dock att det är toppen att man kan förtidsrösta om man är upptagen hela söndagen.

Jag har varit i två vallokaler idag, den ena hade valsedlarna precis vid dörren (och de kräver röstkort för att man ska få gå in) och den andra är i en stor lokal med valsedlarna mitt i.

Jag röstade på ett bibliotek så att krävas på röstkort för att få komma in hade kanske blivit lite knasigt... ;)

jag tycker också det är lite spännande idag, lite synd att så många har förtidsröstat eftersom resultatet som visas idag inte kommer vara tillförlitligt alls . 1,8 miljoner är många procentenheter.
Givetvis tycker jag dock att det är toppen att man kan förtidsrösta om man är upptagen hela söndagen.

Fast de flesta förtidsrösterna har hunnit fram och räknas idag. Brukar vara runt 200.000 röster kvar att räkna.

@cusan Jag tycker att det är toppenbra att det går att förtidsrösta, och jag tror faktiskt att den flexibiliteten höjer valdeltagandet en hel del. Men jag håller med om att det är synd att dessa röster räknas efteråt!

Min lillebror jobbar som röstmottagare i år och enligt honom (enligt deras utbildning inför det hela) så bör man ta en av alla och ställa sig bakom båset oavsett om man bryr sig om att vara hemlig eller inte. Av den anledningen att om man visar öppet vad man röstar på kan det omedvetet eller medvetet påverka andra väljare i vallokalen.

Själv var jag nyss och röstade och hade stoppat i lapparna i kuverten redan innan jag kommit halvvägs genom rummet. Sedan var en gammal klasskompis där och jobbade så jag behövde inte visa leg heller. Oförskämt smidigt :D

@cusan Jag tycker att det är toppenbra att det går att förtidsrösta, och jag tror faktiskt att den flexibiliteten höjer valdeltagandet en hel del. Men jag håller med om att det är synd att dessa röster räknas efteråt!

Men de räknas inte efteråt. De som hunnit fram läggs bland de andra rösterna och räknas samtidigt.

Fast de flesta förtidsrösterna har hunnit fram och räknas idag. Brukar vara runt 200.000 röster kvar att räkna.

aha....jag förstod nog att jag var ute och seglade på fel båt när jag skrev inlägget med tv:n i bakgrunden :). det var ju jättebra att de rösterna inte kommer på eftersläp, då är det hlet enkelt bara positivt med förtidsröstning! :)

Får jag ställa en superdum fråga? :o (lika bra att passa på att lära sig)

Jag har läst här på Buke att man kan ångerrösta, dvs om jag förtidsröstar så kan jag rösta igen på valdagen och då ogiltigförklaras min förtidsröst. Hur funkar det? Det registreras ju ATT jag röstat men inte på vilket parti? Eller? :confused: Så om de inte vet vilka jag röstade på när jag förtidsröstade, hur kan den rösten då tas bort?

:o

T
Får jag ställa en superdum fråga? :o (lika bra att passa på att lära sig)

Jag har läst här på Buke att man kan ångerrösta, dvs om jag förtidsröstar så kan jag rösta igen på valdagen och då ogiltigförklaras min förtidsröst. Hur funkar det? Det registreras ju ATT jag röstat men inte på vilket parti? Eller? :confused: Så om de inte vet vilka jag röstade på när jag förtidsröstade, hur kan den rösten då tas bort?

:o

Tippar på att de inte öppnar röstkuverten förrän alla lokaler stängt och då kan kolla om det finns dubbletter innan de börjar räkna?

(och får de in din förtidsröst efter att de räknat din "riktiga" röst, då slänger de väl helt enkelt din förtidsröst)

T

Tippar på att de inte öppnar röstkuverten förrän alla lokaler stängt och då kan kolla om det finns dubbletter innan de börjar räkna?

(och får de in din förtidsröst efter att de räknat din "riktiga" röst, då slänger de väl helt enkelt din förtidsröst)

Men alltså, hur vet de vilka valkuvert som hänger ihop med vilken väljare?

Min lillebror jobbar som röstmottagare i år och enligt honom (enligt deras utbildning inför det hela) så bör man ta en av alla och ställa sig bakom båset oavsett om man bryr sig om att vara hemlig eller inte. Av den anledningen att om man visar öppet vad man röstar på kan det omedv
Men alltså, hur vet de vilka valkuvert som hänger ihop med vilken väljare?

På förtidsrösterna är det grymt noga antecknat på det yttre kuvertet.

På förtidsrösterna är det grymt noga antecknat på det yttre kuvertet.

Aha! Men om man röstar på valdagen, kopplas valkuverten ihop med väljaren på något sätt? Jag funderar även på hur det fungerar med statistik över väljarna, typ "största andelen av de som röstade på SD är män i åldern 20-30 år". Baseras de på de faktiska valen eller på opinionsundersökningar?

Jag undrar för att jag är intresserad av hur det går till. Det är tredje valet jag röstat men de tidigare två har jag varit dåligt påläst, har i år kommit fram till att politik är intressant :D (tack vare buke, till stor del! :bow:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka