VALVAKAN 2014

Jamen hallå, det här är ju smådistrikt som blir klara först. :)

Precis! Det är ju ingen nyhet att SD och C är starkare på landsbygd än i städerna, vilket förklarar nuvarande siffror. När storstäderna är medräknade blir resultatet närmare valu. Är dock övertygad om att SD är underskattade och F! överskattade i valu. Tror SD får ca 12% och F! ca 3%.

Om vi skall gå på det enda valdistrikt i "min" kommun som är räknad, så får S nästan 50% och M 12%. Vilket ju inte speglar landet i stort.

Jo det är precis det jag har....

Det verkar faktiskt inte så. Många många (nej, kanske inte alla) av SDs väljare är rasister.
Och även om de själva inte ser sig som det så röstar de på ett parti med främlingsfientliga åsikter, ett parti som inte vill att homosexuella ska få gifta sig och skaffa barn och ett parti som vill begränsa kvinnors rätt att göra abort. DET är fan fruktansvärt vare sig man ser sig som rasist eller ej.

Jag tror (och hoppas av hela mitt hjärta!) att storstadsregionerna röstar mer MP, mer FI, och mycket mindre SD. Men jag tror samtidigt att det inte är tillräckligt, SD växer alldeles för mycket och alldeles för fort.
Jag har ju varnat för detta hela tiden men ni lyssnar ju inte

Förkylningshostan och valresultatet hittills har varit så jobbigt att jag behövt något att stärka mig med, så jag sitter med en Ginger Cocktail. :(

Jag tror (och hoppas av hela mitt hjärta!) att storstadsregionerna röstar mer MP, mer FI, och mycket mindre SD. Men jag tror samtidigt att det inte är tillräckligt, SD växer alldeles för mycket och alldeles för fort.

Jag håller med om allt. Det är oerhört obehagligt med SDs framgångar. Jag hoppas dock på att en rödgrön regering kan minska klyftorna och utanförskapet så att SD krymper.

Det verkar faktiskt inte så. Många många (nej, kanske inte alla) av SDs väljare är rasister.
Och även om de själva inte ser sig som det så röstar de på ett parti med främlingsfientliga åsikter, ett parti som inte vill att homosexuella ska få gifta sig och skaffa barn och ett parti som vill begränsa kvinnors rätt att göra abort. DET är fan fruktansvärt vare sig man ser sig som rasist eller ej.

Men det är inte rasism....

I "mitt" närmsta område som är räknat har S 30% och SD 24%... Och där jag växte upp (i ett väldigt medelsvensson-villaområde i utkanten av en större stad) har S 38% och SD är även där näst störst, med 21%...

Angående SD så skrev jag detta på min facebookstatus idag:

"Jag hoppas att alla mina bekanta tar chansen att rösta. Jag hoppas också att ni begrundar att alla som röstar på SD inte är rasister men alla som röstar på SD ger sin röst till ett parti med rasistiska värderingar som anser att det finns en "nedärvd essens" i människor som gör att man bör undvika kulturella blandningar. En förbättrad integration är det många av partierna som vill jobba med men det är bara ett parti som vill återinföra rasbiologin på agendan."

Ugh, nu syntes det lite mer vad man har röstat på i min valkrets ... blått, blått :meh: Nåja, får vara (mycket!) nöjd med att SD är nere vid 6 procent här än så länge.

Jag håller med om att det är obehagligt med SD:s framgångar men och det är ju tyvärr ännu värre om man tittar ut i Europa, det är svårt att förstå att folk glömmer så fort vad nazister gjort tidigare om man tittar bakåt i historien.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka