Vältränad häst?

Jaxonmaxon

Trådstartare
Jag har tyckt att en häst som är vältränad och stadig, orkar göra fina övergångar, en häst som kastar med huvudet och tjafsar vid övergångarna orkar inte riktigt hålla ihop sig. Alltså är den mindre vältränad ( visst finns det hästar som kan muppa sig ändå oavsett om dom är vältränade)

EX:

En kompis och hennes 5 åriga fullblodssto som gick av banan i somras och kompisen köpte henne i aug tror jag det var.. det hände inte alltför mkt i höstas pga olika skador och känsliga tassar.. Så man kan säga att dom började träna i december både hopp och dressyr, sen fick hästen ont i ryggen typ i feb nångång och stod ett tag både för att ryggonten(hårsäckinflammation) skulle gå över och sen var kompisen bortrest.
Nu har kompisen börjat rida hästen igen (kankse 1-2 veckor, vet ej exakt, dåligt minne.

Igår frågade hon mig om jag tkt det var bra att använda gramantygel för att hålla kvar henne i övergångarna, det tkt inte jag lät som nån superide eftersom hästen i mitt tycke inte är vältränad och anledningen till varför hon kastar med huvudet är för att hon tappar bakkärran eftersom övergångar är ganska jobbiga saker. Kompisen tkr dock att hästen är vältränad, men jag vet inte.. i mitt tycke är itne en häst som är riden(tränad) bara några månader en vältränad häst.

Så anledningen till min något svammliga tråd är itne att på nåt sätt klaga på min kompis utan det var mer som ett exempel då jag började fundera på vad som eg räknas som vältränad häst.
Och du, kompis, har jag fel på nåt så flååt.. jag är gammal och har dåligt minne ;)

Vad är vältränad för er?

Sv: Vältränad häst?

Det är en relativ form för mig.

Man måste se till aspekter så som användningsområde, utbildning och ålder. En 14 årig dressyrhäst jmf med en 3 årig galopp häst - är nästintill omöjliga att jämföra på det sättet. Har du krav på att hästen ska gå grand prix, är den inte "vältränad" när den klarar av att göra en övergång, då är den kanske vältränad när den klarar av att göra piaff. Vältränad är i mina ögon ett subjektivt uttryck för en hästs relativa kondition och muskelstyrka då man tar i beaktande ovan nämnda aspekter.

En häst som behåller sin form i övergångar är inte likvärdigt med vältränad. Min ponny som inte är riden mer än 1,5 månader
det här året, och inte riden i trav och galopp de senaste två, tre veckorna (börjat rida igen, idag.) gör övergångar med bibehållen
form och stadighet, och hon är inte vältränad, snarare välriden.

En häst som är vältränad, är välmusklad, välriden, mjuk, lösgjord och har bra kondition, styrka, men detta betyder inte att den
behöver gå grand prix i dressyr eller hoppning, en häst kan vara vältränad för en viss nivå, tex. LA.

Okej sry för min klumpiga formulering, men det är vad jag menar ^^

Okej, då förstår jag :)
Men jag skulle säga såhär, en häst som inte bibehåller sin form i övergångarna, är inte lösgjord eller "på tygeln", för
övergångar är som ett test för att se om hästen är lösgjord och i form i övrigt.

Därmed, en häst som inte bibehåller sin form i övergångarna är inte välriden. Vill man ta till med graman för att få hästen att behålla
sin huvudposition så är den garanterat inte lösgjord och kan därav antagligen inte kallas speciellt välriden.

Har själv ett 6 årigt fullblod som varit ridhäst sen i juni, har själv haft henne sen november. Och hon är då verkligen inte vältränad! Det tar längre tid att bygga upp muskler och muskla om dem.
Och att sätta på en graman lr liknande är ingenting jag skulle göra, det måste få ta den tid det tar att bygga upp muskler!

Jag håller med Elizette och IronWill. Vältränad är lite komplext begrepp. Man kan ju tex som människa vara bra på tyngdlyftning men inte orka springa så långt. Vältränad kan ju en galopphäst vara för sitt syfte. Precis som en travhäst är vältränad och bra för sina löp. Det betyder inte att de med ryttare orkar hålla ihop i övergångar iom att det är olika muskler som aktiveras.

Att hålla ihop i övergångar kräver ju både balans, lydighet, lösgjordhet och styrka. En välutbildad häst med hyfsad fysik kan orka hålla ihop även om den inte är i full kondition/styrka. Men en häst med sämre förutsättningar kräver mer styrka.

Ofta är det fråga om ryttarmissar eller missar i utbildning tycker jag om de faller isär för mycket.

En vältränad häst är för mig en häst som har muskler och kondition nog att göra sitt yttersta inom sin gren. Alla hästar har olika förutsättningar. Och jag kan väl tycka att en GP-häst inte är helt fit om den inte orkar GP-rörelser korrekt. Men man kan ju inte kräva samma av tex varmblodstravare som rids. Den kan vara vältränad när den går LA.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 285
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar