våltäkt mot barn via internet

kryddelydd

Trådstartare
Idag har vi att vänta dom i det där målet där en 22-årig kille är åtalad för våldtäkt mot barn, via internet.
Killen har tydligen erkänt handlingarna.
Flickorna är ca 100 st, i åldrarna 5-14 år.

Killen har gjort fel, ingen tvekan.

Men.

Att barn, fem år gamla, får vara ute på chatt-sidor på internet utan vuxens närvaro, är inte det VÄLDIGT konstigt???

Jag är inte insatt i just det här, men kan det vara så att det är fråga barn som befinner sig i andra länder och prostitution?

Konstigt men inte förvånande. Plattor och mobiler är dem nya barnvakten.

Jo visst.
Men varför inte ge barnet en platta med ett inköpt spel. Måste det finnas en öppen internetanslutning (jag vet inte eftersom jag inte har någon platta, så jag frågar av genuint intresse)?

Ok. Jag måste säga att det låter jättekonstigt då. Ingen femåring jag känner kan skriva och läsa så bra att de klarar av att chatta.

Jo visst.
Men varför inte ge barnet en platta med ett inköpt spel. Måste det finnas en öppen internetanslutning (jag vet inte eftersom jag inte har någon platta, så jag frågar av genuint intresse)?

Nej, det måste det inte. Men det är inte ovanligt att ungar kollar på yt, barnprogram och att därifrån byta och syrgas vidare är inte så svårt.

De flesta 5 åringar jag känner kan knappt skriva. Men kan de ha använt Skype eller någon sida där de kan prata, ? Och han på så sätt bett dem klä av sig etc?

Mig närstående barn har använt surfplatta från ca 18 månader så datorvanan kan säkert finnas. Men håller med om att oövervakad internetnärvaro i femårsåldern känns väldigt konstigt.

Sedan är jag väldigt tveksam till den utvidgning - eller urvattning - av våldtäktsbegreppet som gör att den här typen av brott får en i mina ögon missvisande rubricering.
(Obs att det är brottsrubriceringen jag ifrågasätter, inte straffmätning eller beviskrav mm) Men det är nog en annan diskussion.

Mig närstående barn har använt surfplatta från ca 18 månader så datorvanan kan säkert finnas. Men håller med om att oövervakad internetnärvaro i femårsåldern känns väldigt konstigt.

Sedan är jag väldigt tveksam till den utvidgning - eller urvattning - av våldtäktsbegreppet som gör att den här typen av brott får en i mina ögon missvisande rubricering.
(Obs att det är brottsrubriceringen jag ifrågasätter, inte straffmätning eller beviskrav mm) Men det är nog en annan diskussion.

Just brottsrubriceringen kan ju tänkas vara problematisk i det här fallet.
Jag menar: killen har erkänt sina gärningar, så långt är alla alltså eniga. Frågan är om det inte (antagligen) hade varit betydligt "säkrare" att få honom dömd om man valt en annan rubrik.
Intressant om det ska räknas som våldtäkt, antingen urvattnande eller så kan man se det som en stark markering om allvaret just eftersom det handlar om barn.

Och så ska det givetvis vara.

Begreppet blir inte urvattnat utan inkluderar precis vad det ska.
Jag tycker också att det ska vara så. Att få en femåring att smeka sig själv till exempel är lika mycket våldtäkt som att penetrera sagda femåring. Det är en av de få saker i svensk sexualbrottslagstiftning som rättsväsendet faktiskt är benhårda på att följa. Jääj oss! Barn ska skyddad punkt effing slut!

Enligt Omni, som jag inte lyckas direktlänka till, friades han från misstankarna om våldtäkt:

Tre års fängelse för sexövergrepp över nätet
En 22-årig man döms till tre års fängelse för att ha begått omfattande sexualbrott via nätet. Det rapporterar TT. Skadeståndet till de utsatta barnen landar på närmare en miljon kronor. Han åtalades för sexövergepp mot över 100 barn.
Mannen frias från misstankar om våldtäkt. SVT konstaterar att målet varit unikt på så sätt att vissa av brotten rubricerats som våldtäkt, trots att mannen aldrig haft någon fysisk kontakt med barnen.
Totalt döms mannen för fler än 500 brott. De allvarligaste är 13 fall av grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och ett fall av försök till grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Det kan väl vara så att killen skickat nakenbilder på sig själv? Jag vet om ganska unga som har instagram t.ex. Kanske syskon som kollat samtidigt?

Min kompis dotter har några spel på sin padda som man måste ha internetanslutning till. I många spel finns också chatfunktioner.

Jag har också svårt att se hur han kunnat få kontakt med en 5-åring som befunnit sig på nätet på eget bevåg. Men han kan ju ha manipulerat syskon så de hämtat sitt yngre syskon kanske?

Jag tycker också att det ska vara så. Att få en femåring att smeka sig själv till exempel är lika mycket våldtäkt som att penetrera sagda femåring.
Det håller jag inte med om, lika litet som exempelvis dråp blir mord för att offret varit särskilt värnlöst.

Begreppsglidningen är urvattnande menar jag, därför att företeelsen våldtäkt har en ganska stark definition i allmänt rättsmedvetande. Både en fysisk våldtäkt, penetrerande eller ej, och den här diskuterade typen av sexualbrott innebär allvarliga sexuella övergrepp, det finns knappast någon som motsäger. Inte heller att barn behöver extra starkt skydd. Den argumentationen blir litet skev, det finns ingen motsättning där. Men brottet grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, som gärningsmannen dömdes för, torde definitionsmässigt täcka in vad jag tror att det här egentligen är fråga om. Det som avgör om rubriceringen i det enskilda fallet blir grovt utnyttjande av barn för sexuell posering eller (grov) våldtäkt mot barn är hur allvarlig kränkningen bedöms vara - inte vilket slags handling som begåtts.
Sen är det inte alls så att alla sexualbrott med barn som offer rubriceras som våldtäkt, det räcker att skumma igenom BrB 6. kap för att förstå det.
För att förstå åklagarens och rättens ställningstaganden behöver man förstås läsa domen, och det skall jag göra med intresse.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar