Valpsjuka?

Slyntrollet

Trådstartare
hej.
har försökt få tag på jourhavande vet, men inget svar.

vår lilla valp har under dygnet fått torr rethosta och har haft lite diarré några dagar.
vi har gett honom kokt vitt ris och fiskbullar+ hans vanliga valpfoder.

men nu när hostan kommit tillbaka på kvällen kollade jag hans vaccinationskort, och han har blivit vaccinerad med Noblivac parvo Live vet, alltså inte ett vaccin som inbegriper valpsjuka utan endast parvo..

varför uppfödaren valt det alternativet vet jag inte, men snälla ni, vad är hans prognos om han fått valpsjuka?

jag ska självklart ta honom till vet. imorrn eller under natten om det blir värre.

i övrigt så är han 9 veckor, pigg i övrigt, leker och äter, men har blivit tröttare än normalt under dagen.
han har inte fått hälsa på andra hundar under den vecka han har varit hos oss.
hostan är inte kontinuerlig utan dyker upp då och då, vi trodde först att han fått ett grästrå eller dylikt i halsen, men nu hör man att hostan är lite djupare, kanske i bronkerna?

vad kan det vara för fel?:confused:

Sv: Valpsjuka?

Knappast valpsjuka. Att ge första vacc vid 8 v enbart mot parvo är mkt vanligt pga effekten av valpsjukevaccin störs av tikens antikroppar.
Har du kollat tempen?
PL

Min hund fick också bara parvo vid 8 v och sen "det andra" vid 12 v, vet inte varför man gör så men jag litar 110% på min uppfödare så det är säkert riktigt.
Kan det vara kennelhosta din valp råkat ut för? små valpar är ju otroligt känsliga och mottagliga för det mesta.
Hoppas du får tag i vetten och utrett vad det är för något + kanske "vätska upp" valpen om han har diaree, de blir fort uttorkade.

Edit: hann inte läsa peter_lundin's svar innan jag postade

Knappast valpsjuka. Att ge första vacc vid 8 v enbart mot parvo är mkt vanligt pga effekten av valpsjukevaccin störs av tikens antikroppar.
Har du kollat tempen?
PL

Uppdatera gärna en okunnig uppfödare... På vilket sätt störs vaccinationen av tikens antikroppar??

Tikens antikroppar finns kvar i valpen o tar hand om vaccinet som därför inte ger immunitet.
PL

Ok men det finns inget som hindrar en vaccination vid 8 v ?
Förutom slöseri med pengar?

Och... hur länge beräknas tiken antikroppar finnas kvar i valparna? Från det att tiken slutat dia...

Senast ändrad:

Har du kollat tempen?
PL

okej, jag tänkte att det kan var något sådant..var ett tag sedan jag var med om hundköp( ca 12 år sedan).

termometern är spårlöst borta, så det blir att köpa en ny imorrn.

Min hund fick också bara parvo vid 8 v och sen "det andra" vid 12 v, vet inte varför man gör så men jag litar 110% på min uppfödare så det är säkert riktigt.
Kan det vara kennelhosta din valp råkat ut för? små valpar är ju otroligt känsliga och mottagliga för det mesta.
Hoppas du får tag i vetten och utrett vad det är för något + kanske "vätska upp" valpen om han har diaree, de blir fort uttorkade.

Edit: hann inte läsa peter_lundin's svar innan jag postade

han dricker och äter helt ok, så allmäntillståndet är fortfarande bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 421
Hundhälsa Jag har en fråga. Kanske kan ses som underlig, men. Jag undrar ändå, när jag inte får något riktigt grepp från veterinär. Min hund...
Svar
3
· Visningar
5 370
Hundhälsa Mina föräldrars hund har nu kräkts rätt stora mängder magsaft vid olika tillfällen de senaste två dagarna. Så vitt vi sett har han inte...
Svar
6
· Visningar
4 492
Hundhälsa Min 15 veckors valp har nu varit dålig i magen till och från i en vecka. Konsistensen på avföringen är "löst potatismos" och hon har...
Svar
12
· Visningar
8 766
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden